ang. AMD Raid och SSD..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Filipstad
Registrerad
Mar 2004

ang. AMD Raid och SSD..

Japp, Lite sugen på o raida 2st ssd på mitt 970 / 950 chipset..

Vet att jag inte får ut TRIM support då, Men hur blir prestandan rent teoretiskt ? Skulle ja tjäna nån prestanda på o köra 2st Kingston HyperX 3K RAIDo, Eller ska ja bara köra dom som 2 separata diskar ? Har googlat o letat efter bench's m.m, Men hittar verkligen ingenting.. =/

| 990FX | FX-8120 | Intel Pro 1500 + 2Tb | 16Gb XMP1866 | R9-280x |
| i5-3470 | 4x4Gb PC3-1600 | 6Tb | FreeNAS-9.10.2 |
| Yamaha HTR-4065 | Dynavoice Magic F-5 EX |
| iPhone 7 128Gb GagatBlack|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Nevil:

Japp, Lite sugen på o raida 2st ssd på mitt 970 / 950 chipset..

Vet att jag inte får ut TRIM support då, Men hur blir prestandan rent teoretiskt ? Skulle ja tjäna nån prestanda på o köra 2st Kingston HyperX 3K RAIDo, Eller ska ja bara köra dom som 2 separata diskar ? Har googlat o letat efter bench's m.m, Men hittar verkligen ingenting.. =/

OM jag baserar det på vad jag vet om Trim, mina egna sten gamla 2x Samsung OEM SLC 64GB(utan trim) som kör Win 10 preview på Intel RAID, och mitt gamla försök med RAID på AMD chipset:

Du kommer få prestanda förluster vid hård last.
Du måste sätta stor överprovisionering för att kompensera för Trim bristen och bibehålla prestandan på 25%+
Vet att Intel RAID krets är kanon på att hantera IOPs, samt omvandla 2 diskar som tom saknar NCQ/kö förbättringar, till att dela på lasten, så du får dessa fördelar. Risken är att du utan detta får minskad "max IOPs", vilket ger sämre prestanda vid stora slumpmässiga jobb, som inget kan kompensera för.

Sen har du ju problemet att om en disk dör, då försvinner all data, samt att det är lite bökigare att installera eftersom du måste ha RAID drivare redan vid installen.

Om jag spekulerar vad du kommer få, är sämre IOPs, bättre sekv-prestanda. Mitten av detta kommer typ 512kB att få en liten boost. Du kommer få snabbare kopiering mellan dessa RAIDade diskar och en annan disk (om den kan jobba så fort), men OS, spel mm kommer inte säkert gå snabbare (beror på hur de läser/skriver).

Hitta detta som typ visar samma sak:
http://forums.tweaktown.com/asrock/48797-970-extreme4-raid-0-...
(notera M4 original hastighet i jämförelse: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=2703&page=2)

Han fick bättre skriv hastighet sekv, och lite bättre läs, sen verkar chipsetet tagit stopp. 4K gick upp lite, Speciellt läs gick upp en del, samt ingen försämring heller direkt, men minimala vinster.
Eftersom dina diskar (för sig) troligen redan maxar vad det chipsetet klarar dock, så lär du få ännu mindre boost.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Filipstad
Registrerad
Mar 2004

Hmm, Ok..

Då avstår ja nog faktiskt raid tills ja skaffat Intel.. ^^

| 990FX | FX-8120 | Intel Pro 1500 + 2Tb | 16Gb XMP1866 | R9-280x |
| i5-3470 | 4x4Gb PC3-1600 | 6Tb | FreeNAS-9.10.2 |
| Yamaha HTR-4065 | Dynavoice Magic F-5 EX |
| iPhone 7 128Gb GagatBlack|