Läsplatta för studier och forskning

Permalänk
Medlem

Läsplatta för studier och forskning

Hej,

När jag letar efter information och köpråd när det gäller läsplattor (inte surfplattor) så handlar det oftast om läsning av skönlitteratur. Jag har lite andra önskemål och undrar om det är någon som känner till eller vet var jag ska vända mig för att få mer information?

- Jag vill att plattan är kompatibel med pdf filer då rapporter, sammanställningar och andra publikationer oftast kommer i detta formatet. Jag vill att det ska vara enkelt och smidigt att föra över pdf:er till plattan. Antingen direkt eller via någon form av mjukvara.
- Jag vill kunna markera, stryka under och spara urklipp och anteckningar på ett smidigt sätt. Gärna med penna om det finns.
- Färgskärm är inget krav men ett plus.
- Går det att använda plattan som anteckningsblock är även detta ett plus.
- En sökfunktion för att söka i dokument och anteckningar hade också varit önskvärt.

Eftersom rapporter och publikationer oftast ät långa och omfattande så blir det mycket läsning och då är väl läsplatta det bästa alternativet, eller tänker jag helt fel här?

Hoppas ni kan föra mig i rätt riktning när jag ska göra mitt val.

Permalänk
Medlem

Jag har en Sony PRS-T3 som jag är mycket nöjd med.

Jag har mest använt den för att läsa vanliga böcker och ej testat de mer avancerade funktionerna.
Men den är lätt att hålla i (väger väldigt lite), och bläddra sida knapparna sitter precis där jag håller tummen så det blir väldigt naturligt att byta sida fram och tillbaka. Den känns även väldigt gedigen och det hänger med ett inbyggd skärmskydd som man viker över. Jag inbillar mig att det blir svårare att knäcka rutan på den

Det hänger med ett program som man kan använda för att föra över filer till plattan som är hyggligt enkelt.
Den är även kompatibel med andra mjukvaror, exempelvis Calibre, som jag personligen tycker mer om.

Det hänger med en penna, men jag har ej använt den då jag uteslutande läser från plattan.

Så vitt jag vet finns det inga e-ink som har färg, då får man leta efter en traditionell Surfplatta med vanlig LCD-display och där batteritiden blir timmar istället för veckor.

edit: Efter lite googlande så ser det tyvärr ut som att den inte säljs längre.
Väldigt tråkigt, det var en väldigt bra läsplatta :/

Permalänk
Medlem

Hej henkiii,

Finns den inte? Det var synd för den har jag faktiskt spanat lite på.

Kobo Aura eller Kobo Aura HD är en annan jag spanat in.

Har jag förstått det rätt om vissa plattor är låsta till exempelvis Amazon eller liknande? Så vill jag heller inte ha det.

Permalänk
Medlem

De är inte längre listad på prisjakt i alla fall, inga svenska butiker har kvar den.

Amazon/Kindle plattorna kan ej låna från biblioteket för att de inte stöder ePub formatet.
Kanske inte är en dealbreaker med tanke på det urusla utbudet (Sverige hatar verkligen ebooks ), men en tråkig begränsning. Epub verkar inte vara helt ovanligt när man ska köpa böcker heller.
Även om program som Calibre kan konvertera till andra format så känns det lite omständligt att behöva göra detta.

Men Kobo ser på pappret väldigt intressant ut.
Samma eller bättre specifikationer jämfört med PRS-T3 och dessutom lite lättare, i alla fall modellen utan HD.

HD-modellen känns dock lite märklig. Några ynka fler pixlar, mycket tyngre, marginellt större men dubbelt så dyr. Kanske en utgående produkt? Inget jag skulle köpa i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen svårt att hitta vettig information om läsplattor.

Onyx plattor verkar väldigt trevliga men då är vi helt plötsligt uppe i ganska så stora summor.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad blev det för läsplatta?

Skrivet av henkiii:

Jag har en Sony PRS-T3 som jag är mycket nöjd med.

Jag har mest använt den för att läsa vanliga böcker och ej testat de mer avancerade funktionerna.
Men den är lätt att hålla i (väger väldigt lite), och bläddra sida knapparna sitter precis där jag håller tummen så det blir väldigt naturligt att byta sida fram och tillbaka. Den känns även väldigt gedigen och det hänger med ett inbyggd skärmskydd som man viker över. Jag inbillar mig att det blir svårare att knäcka rutan på den

Det hänger med ett program som man kan använda för att föra över filer till plattan som är hyggligt enkelt.
Den är även kompatibel med andra mjukvaror, exempelvis Calibre, som jag personligen tycker mer om.

Det hänger med en penna, men jag har ej använt den då jag uteslutande läser från plattan.

Så vitt jag vet finns det inga e-ink som har färg, då får man leta efter en traditionell Surfplatta med vanlig LCD-display och där batteritiden blir timmar istället för veckor.

edit: Efter lite googlande så ser det tyvärr ut som att den inte säljs längre.
Väldigt tråkigt, det var en väldigt bra läsplatta :/

Hej! Det var ett litet tag sedan tråden var uppe här. Då jag verkar ha liknande behov som du så undrade vad du valde? Och om du är nöjd med valet om det uppfyllde dina behov eller om du fick göra avkall på något. Jag själv skulle gärna vilja ha så kan koppla till USB-minne och därifrån läsa mina pdf-er.

Hälsningar
Pia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lentzen:

Hej,

När jag letar efter information och köpråd när det gäller läsplattor (inte surfplattor) så handlar det oftast om läsning av skönlitteratur. Jag har lite andra önskemål och undrar om det är någon som känner till eller vet var jag ska vända mig för att få mer information?

- Jag vill att plattan är kompatibel med pdf filer då rapporter, sammanställningar och andra publikationer oftast kommer i detta formatet. Jag vill att det ska vara enkelt och smidigt att föra över pdf:er till plattan. Antingen direkt eller via någon form av mjukvara.
- Jag vill kunna markera, stryka under och spara urklipp och anteckningar på ett smidigt sätt. Gärna med penna om det finns.
- Färgskärm är inget krav men ett plus.
- Går det att använda plattan som anteckningsblock är även detta ett plus.
- En sökfunktion för att söka i dokument och anteckningar hade också varit önskvärt.

Eftersom rapporter och publikationer oftast ät långa och omfattande så blir det mycket läsning och då är väl läsplatta det bästa alternativet, eller tänker jag helt fel här?

Hoppas ni kan föra mig i rätt riktning när jag ska göra mitt val.

Hej! Blev lite fel på förra samma meddelandet som hamnade med fel citat. Beklagar det. Så skriver om här. Det var ett litet tag sedan tråden var uppe här. Då jag verkar ha liknande behov som du så undrade vad du valde? Och om du är nöjd med valet om det uppfyllde dina behov eller om du fick göra avkall på något. Jag själv skulle gärna vilja ha så kan koppla till USB-minne och därifrån läsa mina pdf-er.

Hälsningar
Pia