Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Kyla i7-4770K passivt?

Vad skulle ni säga om man skulle kyla en i7-4770K passivt?

Har under mitt nuvarande bygge (http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1350552-by...)
stött på ett problem, och det är att cpu-kylarens fläkt inte får plats utan att det ser fult ut.

Därav min fråga.
Tror ni att man med denna kylare, kan kyla den processorn?
Eller kommer det knasa med tempen vid t.ex spel?

Chassit är inte världens mest välventilerade, men hur pass varm blir den processorn?
Kommer ej klocka något.

Annars, om man tar fläkten längst bak i chassit, och kör den på kylaren baktill istället, det lär väl sänka tempen på prollen rätt så mycket
och ändå få ut rätt mycket luft ändå?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sösdala/Skåne/Sverige
Registrerad
Jul 2001

Alternativet är att A: ta bort chassifläkten (gissar på att det är den som är i vägen? ) och låta CPU-fläkten skicka ut värmen den vägen eller B: ta bort CPU-fläkten och låt chassifläkten sköta jobbet. Man kan låta tillverka t ex av lite tjockare papper en "strut" från CPU till chassifläkten så att man tvingar luften att passera genom kylflänsen på vägen ut om det nu blir för varmt utan att man styr luftflödet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Alternativ C: Kika på några av dessa fläktar.
http://www.inet.se/jamfor?compare=5321380&compare=5321381&com...

Misstänker att det hade varit smidigt och tror att jag hade fått plats med ett antal fläktar om de är smalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Med en bakfläkt så nära kylaren lär du få bra luftflöde över CPU-kylaren.
I värsta fall får du väl klocka ner och undervolta processorn.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västmanland
Registrerad
Feb 2004

Är ju bara att testa, dra igång något cpu-krävande spel och se vad man får för temp, annars så kan man ju koppla in chassifläkten i cpu-fan på moderkortet, i ett sådant kompakt chassi så sitter den ju nästan på kylaren

NZXT H440 | i7 5820K | Asus X99-A | 32GB HyperX Savage 2666Mhz CL13 | EVGA 1080 SC ACX3.0 | Crucial BX100 500GB