GOG.com uppdaterar användarvillkor med 30 dagars öppet köp

Permalänk
Melding Plague

GOG.com uppdaterar användarvillkor med 30 dagars öppet köp

Möjligheten att ångra spelköp är i hetluften sedan Valve börjat tvinga köpare att frånsäga sig den rätten. Nu ger sig GOG.com in i striden och erbjuder 30 dagars öppet köp.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! Men blir konfunderat av detta:

Citat:

Rätten till återbetalning hävs inte helt oväntat när användaren börjar ladda ned ett spel. Det finns dock ett undantag. Om speltiteln av tekniska skäl inte fungerar och supporten inte kan åtgärda felet är det möjligt att få pengarna tillbaka, antingen på det egna bankkontot eller i form av butikens valuta.

Uppfattade jag det rätt? Om man påbörjar nedladdning så gäller inte öppet köp?
Man kan med andra ord inte testa ett spel och lämna tillbaka om man är missnöjd?

Permalänk
Medlem

Är väll ungefär som förut då. Men det är bra av GOG. Samma folk som är bakom The Witcher spelen, så de går självklart att inhandla på GOG utan DRM.

Men att Valve gjorde det där plus VPN föbjudet gjorde att de sjönk som en sten i min lista på bra tjänster/företag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Bra initiativ! Men blir konfunderat av detta:

Uppfattade jag det rätt? Om man påbörjar nedladdning så gäller inte öppet köp?
Man kan med andra ord inte testa ett spel och lämna tillbaka om man är missnöjd?

Ångerrätten fungerar inte riktigt så, om du köper en produkt i en affär och öppnar förpackningen/testar varan så kan du inte ångra köpet längre. Om det inte visar sig att produkten inte fungerar.

Klart som fasen att du inte kan köpa spel bara för att testa dem och sedan returnera dem.

Permalänk
Medlem

Det här låter för bra för att vara sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ångerrätten fungerar inte riktigt så, om du köper en produkt i en affär och öppnar förpackningen/testar varan så kan du inte ångra köpet längre. Om det inte visar sig att produkten inte fungerar.

Klart som fasen att du inte kan köpa spel bara för att testa dem och sedan returnera dem.

Distansavtalslagen tillåter dig dock att ångra köp även om du öppnat en förpackning dock, vilket är vad köp på en onlinetjänst faller under i Sverige.

Detta då du vid distansavtal har full rätt att prova produkt du köper innan du bestämmer dig för om du vill behålla vara/tjänst som köpts in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Bra initiativ! Men blir konfunderat av detta:

Uppfattade jag det rätt? Om man påbörjar nedladdning så gäller inte öppet köp?
Man kan med andra ord inte testa ett spel och lämna tillbaka om man är missnöjd?

Du tänker nog på reklamation vid felaktig vara och inte ångerrätt av fungerande felfri.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Ångerrätten fungerar inte riktigt så, om du köper en produkt i en affär och öppnar förpackningen/testar varan så kan du inte ångra köpet längre. Om det inte visar sig att produkten inte fungerar.

Klart som fasen att du inte kan köpa spel bara för att testa dem och sedan returnera dem.

Ångerrätt på t.ex. elektronikvaror innebär att du får testa varan och lämna tillbaks den inom 14 dagar så länge ingen skada skett eller att något fattas
Förutsatt att du köpt den online och inte i butik

Jag kunde iaf lämna tillbaks en skärm jag inte var nöjd med efter att ha använt den i 9 dagar
Fick pengarna tillbaks utan problem, de var t.o.m vänliga nog att betala fraktsedeln (inget som krävs dock)

Jag kan ha helt fel om detta men så har jag förstått det iaf. Spel är en helt annan sak dock men dessa köps ju i detta fall online

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

Är inte helt hundra på detta men det du nämner låter som "öppet köp"(?)
Ångerrätt på t.ex. elektronikvaror innebär att du får testa varan och lämna tillbaks den inom 14 dagar förutsatt att inga skadar skett eller att något fattas
Förutsatt att du köpt den online och inte i butik

Jag kunde iaf lämna tillbaks en skärm jag inte var nöjd med efter att ha använt den i 9 dagar
Fick pengarna tillbaks utan problem, de var t.o.m vänliga nog att betala fraktsedeln (inget som krävs dock)

Jag kan ha helt fel om detta men så har jag förstått det iaf. Spel är en helt annan sak dock

Du har rätt vid distansförsäljning har du hel ångerrätt i 14 dagar från att du mottagit vara, så länge varan är i oförändrat skick (det medges rätt att bryta förpackning i detta fall, då lagen ger dig rätt att prova varan).

Vid försäljning av digital media, finns dock rätten att frånsäga sig ångerrätten.

Permalänk
Medlem

För er som undrar om ångerrätten i distansavtalslagen så kan den läsas igenom här:

https://lagen.nu/2005:59#K2R8

Permalänk
Medlem

Öppet köp är ju alltid trevligt, men inte spektakulärt, tycker alla borde ha det utan ståhej.

Angående Steam, kan man verkligen avtala bort lagen? Låter mycket tveksamt...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Öppet köp är ju alltid trevligt, men inte spektakulärt, tycker alla borde ha det utan ståhej.

Angående Steam, kan man verkligen avtala bort lagen? Låter mycket tveksamt...

Vid digitala tjänster kan leverantören välja att frångå ångerrätten, normalt sätt måste du som kund välja att avtala bort den (i alla fall i Sverige).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av borz:

Bra initiativ! Men blir konfunderat av detta:

Uppfattade jag det rätt? Om man påbörjar nedladdning så gäller inte öppet köp?
Man kan med andra ord inte testa ett spel och lämna tillbaka om man är missnöjd?

Det du är ute efter är Demo eller piratkopiering och sedan köpa spelet om du gillar det, för att stödja utvecklarna

Tyvärr försvinner alla former av ångerrätt så fort du laddar ner spelet (som att öppna varan) när det kommer till tjänster som Steam, Origin eller GOG. Dock har Origin även ångerrätt på 24timmar tror jag efter det att man startat spelet, så kudos till dem!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

GOG är awesome!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tilax:

Det här låter för bra för att vara sant!

Nej, det är bara GoG. Dem är totalt underbara att ha å göra med. När jag står för valet mellan Steam och GoG har samma spel så är GoG givet.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Ångerrätten fungerar inte riktigt så, om du köper en produkt i en affär och öppnar förpackningen/testar varan så kan du inte ångra köpet längre. Om det inte visar sig att produkten inte fungerar.

Klart som fasen att du inte kan köpa spel bara för att testa dem och sedan returnera dem.

Går ju också att luras om du inte tänkt på det.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla alltid har hyllat valve/steam. Det är lika skräpigt som Origin i mina ögon. Enda som är bra är steam reorna, men då får man ju deras DRM på köpet men det kan det kanske vara värt om man sparar mkt pengar.

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej, men här ligger EA/Origin i framkant.

Skrivet av EA:

Är du inte nöjd med ditt spel? Lämna tillbaka det!

[...]

Vi känner igen känslan av att ha höga förväntningar på något du köpt för att sedan upptäcka att det inte alls motsvarade dessa. Det är just därför som Origin erbjuder dig Great Game-garantin! Om du av någon anledning är missnöjd med ditt spelköp kan du returnera det inom 24 timmar efter första gången du spelar det, inom 7 dagar efter köpet eller 7 dagar efter ett spels release (gäller förhandsbokningar).

http://www.ea.com/se/news/origin-spelgaranti

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ångerrätten fungerar inte riktigt så, om du köper en produkt i en affär och öppnar förpackningen/testar varan så kan du inte ångra köpet längre. Om det inte visar sig att produkten inte fungerar.

Värt att påpeka är att vid köp i affär har du ingen lagstadgad rätt att ångra något köp, obruten förpackning eller ej. Öppet köp är helt frivilligt.

Annars tycker jag att det är djävligt risigt att man inte kan testa grejer man köper för nedladdning. Med mjukvara finns det ju ett mått av osäkerhet som gör att man gärna skulle testa så att saker fungerar på ens dator ordentligt och att spelet/programmet iallafall är i närheten av vad man förväntade sig. Så minst ett dygns ångerrätt, eller vettiga demo-versioner.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Förstår varför folk blir upprörda tex av att man måste frånsäga sig rätten att lämna tillbaka spel .Lika väl förstår jag varför. Glömmer aldrig en insändare av en 15 åring i Borås tidning som tyckte att han kunde tänka sig och sträcka sig till 10 kronor som max för ett nytt spel . Om det kosta Mer skulle han med glädje ladda ner det gratis .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

De heter inte Goold Old Games längre, utan GOG.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Förstår inte varför alla alltid har hyllat valve/steam. Det är lika skräpigt som Origin i mina ögon. Enda som är bra är steam reorna, men då får man ju deras DRM på köpet men det kan det kanske vara värt om man sparar mkt pengar.

För mig har det varit att spelen alltid fungerat bra, utan klydd. Men andra sidan finns det folk som har problem, det vet jag.
Samtidigt är det saker som streaming tjänsten, dela spel mellan konton och lite sånt.
Men visst är det skit i en fin förpackning. Det märker man "när" det väl krånglar. Dock har alla sådana tjänster pressat ner priserna på spelen, så det är en positiv note.

Skrivet av ottoblom:

Förstår varför folk blir upprörda tex av att man måste frånsäga sig rätten att lämna tillbaka spel .Lika väl förstår jag varför. Glömmer aldrig en insändare av en 15 åring i Borås tidning som tyckte att han kunde tänka sig och sträcka sig till 10 kronor som max för ett nytt spel . Om det kosta Mer skulle han med glädje ladda ner det gratis .

Jo.. för vi alla här tänker som en 15 åring med veckopeng.

Klart att ingen vill betala för något, märker jag själv också när folk vill att man ska laga allt möjligt åt dem typ gratis. Frågan är... vill de jobba gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Men att Valve gjorde det där plus VPN föbjudet gjorde att de sjönk som en sten i min lista på bra tjänster/företag.

Regn faller, vind blåser och PC-gamers dyrkar en fet kommersialist. Tror inte Valve kommer att märka någon nedgång.

Förutom VPN-förbudet som jag har förståelse för så håller jag med dig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Känns som många läser rubriken och blir lurade!

Det är ju knappast öppet köp i den bemärkelse att man får testa produkten, vilket vanligtvis är den innebörd som öppet köp har i vanliga handeln. Att kalla detta öppet köp är helt missvisande då det inte alls för med sig några direkta fördelar alls.

Tycker sweclockers ser väldigt naivt på detta uttalande från speltillverkarna och istället mer kritiskt borde föra fram hur dåligt det är att detta så kallade "öppna köpet" snarare inte är annat än en bluff som ska se bra ut vid en första anblick.

Nej bättre kan ni, det vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

GOG är awesome!

NEJ?

De lurar dig att du har öppet köp men den rätten försvinner i samma sekund som du börjar ladda ner spelet.

På vilket sätt är det inte annat än en ren blåsning? De säger att du har öppet köp men du kan varken testa eller ens börja ladda ner spelet?

I mina ögon förtjänar snarare GOG en känga för att de försöker hävda något som uppenbarligen inte är vad det först framstår som.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guos89:

NEJ?

De lurar dig att du har öppet köp men den rätten försvinner i samma sekund som du börjar ladda ner spelet.

På vilket sätt är det inte annat än en ren blåsning? De säger att du har öppet köp men du kan varken testa eller ens börja ladda ner spelet?

I mina ögon förtjänar snarare GOG en känga för att de försöker hävda något som uppenbarligen inte är vad det först framstår som.

Ser det som ganska självklart att GOG inte kan erbjuda öppet köp EFTER nedladdning... med tanke på att de säljer alla spel helt utan DRM.

Det vore ju inte riktigt rätt att köpa ett spel, ladda ned det, ångra köpet och få pengarna tillbaka... men fortfarande ha kvar spelet.

På STEAM som använder DRM skulle öppet köp kunna fungera...

Dock föredrar jag ändå Good Old Games...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Steam är ju en riktigt jävla skittjänst om man bortser från reorna. Usel support, usel policy, tar sällan ansvar för vad de säljer. Det är en tjänst som är väldigt lätta att använda och som har många trevliga funktioner, men när det kommer till det juridiska så pissar de på sina kunder.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ångerrätten fungerar inte riktigt så, om du köper en produkt i en affär och öppnar förpackningen/testar varan så kan du inte ångra köpet längre. Om det inte visar sig att produkten inte fungerar.

Klart som fasen att du inte kan köpa spel bara för att testa dem och sedan returnera dem.

Du har enligt Svensk lag, rätten att inspektera varan. Du kan i 9 av 10 fall inte undersöka en vara utan att öppna förpackningen. I vissa fall gäller inte ångerrätten, t.ex. vid köp av underkläder, badkläder, livsmedel mm. Läs om ett exempel här.

Digitala produkter, t.ex. spel via Steam borde ha ångerrätt eftersom du kan inte undersöka en vara utan att ladda ner spelet. Låt oss säga att du testar en timma för att se om du gillar det, om du är då missnöjd så borde du få nyttja ångerrätten och därmed få pengarna tillbaka. EU har i lagstiftning mist 7 dagars ångerfrist.

Lagstiftningen i Sverige gällande ångerrätten är vag, så många företag utnyttjar detta för att illegalt tjäna pengar på omedvetna kunder. Detta är inget nytt. T.ex. ett par år sedan så bröt dåvarande Expert mot lagstiftningen, och var tvungna att ändra sin policy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Steam är ju en riktigt jävla skittjänst om man bortser från reorna. Usel support, usel policy, tar sällan ansvar för vad de säljer. Det är en tjänst som är väldigt lätta att använda och som har många trevliga funktioner, men när det kommer till det juridiska så pissar de på sina kunder.

Håller med, särskilt när man kollar på hur mycket lurendrejeri dom tillåter utan att ens röra på ögonbrynen.

Permalänk
Medlem

Tror personligen att en rätt att pröva spel skulle vara negativt för spelutvecklingen, det mest troliga är att det skulle sätta med en tidsgräns, vilket förmodligen resulterar i att du får 10-20 minuters speltid innan köpet anses fullbordat. Med detta kommer spelutvecklare lägga allt krut på just denna tid för att få dig att spela minst 20 minuter och sen spelar resten mindre roll.

I likhet med annan underhållning är det ett större konsument ansvar att veta vad man vill ha, och det är större risk ju tidigare du vill pröva. och det är ganska rimligt, det är väldigt subjektivt vad man finner underhållande och jag kan inte se en orsak till att spel ska särbehandlas från konserter, teater, film m.m.

Med det sagt, så är det fullständigt rimligt med att om spelet inte fungerar på köparens maskin ska köpet kunna hävas (under förutsättningen att maskinen uppfyller kraven utsatta av spelutvecklaren och köparen är tillmötesgående med felsökning).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |