Koaxial spdif till surroundreciever

Permalänk

Koaxial spdif till surroundreciever

Funderar på att köpa ett Gigabyte GA-AM1M-S2H moderkort, enligt info ska det finnas spdif ut på moderkortet.

Jag mailade supporten och frågade om man kunde ansluta en koaxialkontakt (ska väl vara en orange RCA om det ska var riktigt) till de pinnarna (Pin1: SPDIFO och Pin2: GND) och montera på baksidan av datorchassiet för att koppla vidare till surroundrecievern men enligt supporten var de endast till för att koppla till grafikkort eller nått.

Jag har sett diverse trådar om andra moderkort att det ska funka. Någon som vet om det är samma signal på alla moderkort eller om det finns skillnader?

Permalänk

Och om det fungerar att göra såhär eller om man måste skaffa extra ljudkort för att få digitalt ljud ut, vore så mycket enklare och billigare att bara koppla en sladd från moderkortet till en chassi-RCA-kontakt o sen är det löst.

Permalänk
Skrivet av Sallessss:

Funderar på att köpa ett Gigabyte GA-AM1M-S2H moderkort, enligt info ska det finnas spdif ut på moderkortet.

Nästan! Det finns en digitalutgång i form av en header, men den trycker ur sig 5V klassisk TTL. Elektrisk S/PDIF vill ha betydligt mindre än så.

Citat:

Jag mailade supporten och frågade om man kunde ansluta en koaxialkontakt (ska väl vara en orange RCA om det ska var riktigt) till de pinnarna (Pin1: SPDIFO och Pin2: GND) och montera på baksidan av datorchassiet för att koppla vidare till surroundrecievern men enligt supporten var de endast till för att koppla till grafikkort eller nått.

Det kan funka till vissa mottagare, men det kan också ställa till det.

Citat:

Jag har sett diverse trådar om andra moderkort att det ska funka. Någon som vet om det är samma signal på alla moderkort eller om det finns skillnader?

Jag har bara sett en elektrisk standard för digital header på moderkortet, men med lite olika pinout. Jag köpte en liten grej som formatkonverterar till elektrisk och optisk S/PDIF och den levererades med diverse adaptrar för anpassning till olika moderkortsfabrikörer. Tillräckligt billigt för att jag inte skulle orka köpa delar och bygga något på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sallessss:

Funderar på att köpa ett Gigabyte GA-AM1M-S2H moderkort, enligt info ska det finnas spdif ut på moderkortet.

Jag mailade supporten och frågade om man kunde ansluta en koaxialkontakt (ska väl vara en orange RCA om det ska var riktigt) till de pinnarna (Pin1: SPDIFO och Pin2: GND) och montera på baksidan av datorchassiet för att koppla vidare till surroundrecievern men enligt supporten var de endast till för att koppla till grafikkort eller nått.

Jag har sett diverse trådar om andra moderkort att det ska funka. Någon som vet om det är samma signal på alla moderkort eller om det finns skillnader?

Det står ju Support for S/PDIF Out i manualen.

SPDIF_O (S/PDIF Out Header)
This header supports digital S/PDIF Out and connects a S/PDIF digital audio cable (provided by expansion
cards) for digital audio output from your motherboard to certain expansion cards like graphics cards and
sound cards. For example, some graphics cards may require you to use a S/PDIF digital audio cable for
digital audio output from your motherboard to your graphics card if you wish to connect an HDMI display
to the graphics card and have digital audio output from the HDMI display at the same time.
For information about connecting the S/PDIF digital audio cable, carefully read the manual for your
expansion card.

Allt det här är bara exempel på vad du kan använda utgången till.
Stoppar du i Realteks drivrutiner och ansluter en modifierad RCA-kabel så blir det 5.1 om du har en förstärkare som stödjer det.
Glöm inte att aktivera utgången i enhetshanteraren för ljudresurser.

Edit: 5V+ är till för t.ex backplates med kombinerat uttag. Där används 5 volten till det optiska uttaget.
Moderkortet du frågar om har bara två pinnar vilket gör att du inte kan ansluta en optisk utgång.

Sakfel i ovanstående inlägg
Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk

Okay, tack så mycket för hjälpen, bara o shoppa, koppla o köra då

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

Edit: 5V+ är till för t.ex backplates med kombinerat uttag. Där används 5 volten till det optiska uttaget.
Moderkortet du frågar om har bara två pinnar vilket gör att du inte kan ansluta en optisk utgång.

Ah, det stämmer förstås. Det borde möjliggöra en enkel, hemsnickrad lösning.