Byte mellan ljudutgångar resulterar i krash

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2003

Byte mellan ljudutgångar resulterar i krash

Jag har flera ljudutgångar som jag växlar mellan beroende på vad jag ska göra. Spel, windows etc kör jag via fronporten och med ljudkort integrerat på moderkortet. HDMI HD Audio som går till min förstärkare när jag kör film och när jag spelar gitarr eller pysslar med musikproduktion använder jag ett externt USB-ljudkort, Focusrite Forte. Normalt sett så kan jag växla mellan dessa utan problem i ljudhanteraren men helt plötligt så krashar ljudhanteraren när jag ska disabla ett kort/en utgång och jag kan därför inte disabla den. Inte ens efter omstart av datorn. Detta började strula för en dryg vecka sen och jag det enda jag kan minnas att jag gjort är att jag uppdaterat nVidias drivrutiner till grafikkortet och därmed också deras HD-audio. Vad kan annars vara tokigt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Kortslutning i usb porten, kolla upp porten... har varit med om det, fick blåskärmar mm, visade sig att USB porten i fronten fick bytas.. slitage...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av micro1977:

Kortslutning i usb porten, kolla upp porten... har varit med om det, fick blåskärmar mm, visade sig att USB porten i fronten fick bytas.. slitage...

Jag har inget ipluggat i USB på fronten. Det är 3,5 mm kopplingarna jag använder. Kan det va samma tok där tror du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Är ju spänning där med... eeeh, vänta nu tar du ljudet från fronten tll FÖRSTÄRKARE ??? Frontljudet är ingen LINEOUT, dvs den har spänninsvariatoner, du kan lätt bränna förstärkardelen på ljudkortet samt döda förstärkaren, dvs fronljudporten är gjord för att driva hörlurar inte skicka ljudet till förstärkare, det har du LINE-OUT porten till på baksidan...¨

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2003

Nej... jag kör ljudet via HDMI till stärkaren. Ljudet från fronten går till hörlurarna.