Ljud från tv:n till ljudkortet?

Permalänk

Ljud från tv:n till ljudkortet?

Tja, nån som har förslag på hur jag skulle kunna få ljud från tv:n till datorn/externt ljudkort (USB) (Presonus 22 vsl)?
Anledningen är att jag tänkte använda t ex chromecast eller gammel-tv och få ljudet från monitorerna som är kopplade till ljudkortet.
Nuvuarande datorn har inte hdmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuelhåkansson:

Tja, nån som har förslag på hur jag skulle kunna få ljud från tv:n till datorn/externt ljudkort (USB) (Presonus 22 vsl)?
Anledningen är att jag tänkte använda t ex chromecast eller gammel-tv och få ljudet från monitorerna som är kopplade till ljudkortet.
Nuvuarande datorn har inte hdmi.

från TVns ljudutgång till din dators ljudkorts ljudingång (den ljusblåa)?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Har bara bärbar dator (just nu iaf) :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samuelhåkansson:

Tja, nån som har förslag på hur jag skulle kunna få ljud från tv:n till datorn/externt ljudkort (USB) (Presonus 22 vsl)?
Anledningen är att jag tänkte använda t ex chromecast eller gammel-tv och få ljudet från monitorerna som är kopplade till ljudkortet.
Nuvuarande datorn har inte hdmi.

Varför kopplar du inte bara in högtalarna till TV'n?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag har 6,3 mm kablar till dem nu, men nu när du skrev det så kom jag på att de har rca och suben som är kopplad till dem har det också, så det kanske skulle funka okej att även koppla in så, antar att ljudet kan bli något sämre, men lär väl inte vara direkt märkbart. Sorry för retarded fråga.

Permalänk
Medlem

RCA och 6,3 mm stereopropp, är exakt samma sorts signaler. Skillnaden mellan dem är att det är olika kontakter. Så ljudkvaliteten är precis densamma.

Permalänk

Så att rca är obalanserat spelar ingen roll?

Permalänk
Medlem

Om Du hittar scart kontakt på TV:n så finns det adaptrar att köpa där Du kan få ut ljudet.

Permalänk

Tror problemet i sig är löst, men är alltid kul att lära sig nått nytt Det finns scart på tv:n, det finns även hörlursutgång, men hur skulle jag få vidare ljudet till datorn/ljudkortet/monitorerna?