Instabila diskar pga trasigt moderkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Instabila diskar pga trasigt moderkort?

Gjorde en tråd tidigare då jag misstänkte att en av mina SSD-diskar börjat sjunga på sista versen. Efter bra hjälp av Paddanx här så trodde jag jag fått en skaplig lösning på problemet - se tråd

Verkar dock som att eländet inte är slut än. Efter ominstallationen av problemdisken så har min andra SSD en intel SSD börjat strula. Den hittas och kan användas när datorn nyligen startats men efter en stund (inte time:at och kollat exakt än) så slutar windows att känna av den. Har aldrig varit problem med denna disk öht tidigare. Som jag nämnde i min första post så fick jag freezeframes i BF4 tidigare och det ligger på denna disk.

Kan det vara moderkortet som kackat ur på något vis? Sata-controllerna tänkte jag i så fall.

Har provat att byta bägge diskarna till en annan uppsättning portar (4 par på kortet, 2 st kloss i kloss, bytte vilket par de sitter i) men det verkar inte va någon markant skillnad.

Moderkortet är ett ASUS P8Z77-VPRO.

tacksam för svar, hade tänkt lana lite med några gamla vänner vecka 15 så vore bra om man fick ordning på det här innan dess :/

PS. då det här kanske mer rör moderkortet än diskarna va jag osäker om detta är rätt forumdel men om det inte e de så får Mod gärna flytta tråden DS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Nätaggets märke modell (serie) och ålder kan vara intressant ifall någon känner igen om ditt är känt för att ge problem. Värre blir det om den också driver ett bra grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av VitaDoden:

[...]PS. då det här kanske mer rör moderkortet än diskarna va jag osäker om detta är rätt forumdel men om det inte e de så får Mod gärna flytta tråden DS.

Har du kontrollerat så dina SATA-kontakterna sitter fast ordentligt i SSD?

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

I done fucked up (maybe)

Jag har kört med chassisidorna avtagna sedan igår eftermiddag och det verkar fungera faktiskt. Anledningen tror jag kan vara att bakplåten eventuellt kan rycka lite i kabelbunten där satakablarna ingår när man häktar på den pga uttrymmet mellan moderkortsplattans baksida och chassi-sidan.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du kontrollerat så dina SATA-kontakterna sitter fast ordentligt i SSD?

Jag kollade det tidigare men varje gång jag gjort det så hakade jag på chassits sidoplåt så jag kan ev ha återskapat felet varje gång mer eller mindre -_-

Så pinsamt som det är att jag kan va orsaken till felet själv pga kasst bygge (har dock itne varit problem på typ 2 år sedan den byggdes vill jag påpeka) så hoppas jag ändå att det är det de beror på för det innebär att jag inte behöver ersätta någon komponent i detta nu.

Fattig student

Skrivet av panpo98:

Nätaggets märke modell (serie) och ålder kan vara intressant ifall någon känner igen om ditt är känt för att ge problem. Värre blir det om den också driver ett bra grafikkort.

Det är ett Corsair TX750 likt det på bilden nedan. Åldern är väl 4-5 år ca kan jag tro.