Prestandaövervakaren (win8.1) säger 3,22GHz men cpu är 2,4GHz

Permalänk
Medlem

Prestandaövervakaren (win8.1) säger 3,22GHz men cpu är 2,4GHz

När jag kollar prestandaövervakaren i Windows 8.1 64bit så visar den en pendlande "hastighet" i tabben prestanda. Den växlar runt lite mellan 3.22-3.60GHz. Men CPUn ska endast ligga på 2,4GHz och det säger den även i prestandaövervakaren där den anger "högsta hastighet: 2.40GHz". Jag har en Intel i7 4700HQ som ska ligga på just 2.4GHz...

Något jag missat som gör att den rapporterar högre hastighet? "Turbo mode" - eller vad allt dom nu kallat det förut - eller liknande som är igång?

Tack på förhand!

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ahh där ser man - tack för det snabba svaret! Men varför ligger den på ca 3.22 hela tiden utan att jag gör något? Spotify som inte ens spelar musik bör väl inte behöva turbo mode för att finnas i bakgrunden

Och märkligt att den går över 3.40 GHz =/

Kan det ha att göra med att jag valt "prestanda-läget" i Windows?

EDIT: Jag har haft prestandaläget i Windows och minsta processorhastighet på 100%. Ställde ner det till 5% och nu ligger CPUn inte och arbetar i högsta hastighet hela tiden Over and out!

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB