Byte från vattenkylning till luftkylning?

Permalänk
Medlem

Byte från vattenkylning till luftkylning?

Hejsan på er!

Vet inte riktigt ifall luftkylning är bättre än vattenkylning, men jag har kört med vattenkylning ett tag nu. Det är inte det att det är dåligt eller något sånt, men jag har märkt att datorn låter mycket mera när man kör med vattenkylning. Min bror sa också att datorerna på hans skola har vattenkylning och dom låter lika mycket. Det jag vill göra, är att ha kvar samma bra temperaturer (eller bättre), men göra så att datorn låter mindre.

Just nu så har jag en Antec Kühler 620 och en AMD FX-8320 (icke overclockad). Chassit är ett Fractal Design Define R2. Så jag har 2 fläktar på framsidan, 1 fläkt i nätagget, 2 fläktar på grafikkortet och 1 fläkt till radiatorn. Vet inte ifall luftkylning är bättre är vattenkylning, men det kanske beror på VILKEN sorts luftkylning. Någon som skulle kunna hjälpa mig med detta?

Permalänk

Det är bättre att ha mer radiator yta och flera fläktar. Då kan du köra de på lägre rpm vilket leder till mindre ljud, Jag har 18 st radiator fläktar som snurrar i ca 850 rpm och jag hör de knappt. Det är bättre än att ha en som går i säg 1250 ellet mer rpm. Det vet jag för jag har själv testat det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Det är bättre att ha mer radiator yta och flera fläktar. Då kan du köra de på lägre rpm vilket leder till mindre ljud, Jag har 18 st radiator fläktar som snurrar i ca 850 rpm och jag hör de knappt. Det är bättre än att ha en som går i säg 1250 ellet mer rpm. Det vet jag för jag har själv testat det.

Ursäkta min okunskap, men hur menar du? Hur har du plats med 18 radiator fläktar? Eller är det jag som tänker helt fel :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Det är bättre att ha mer radiator yta och flera fläktar. Då kan du köra de på lägre rpm vilket leder till mindre ljud, Jag har 18 st radiator fläktar som snurrar i ca 850 rpm och jag hör de knappt. Det är bättre än att ha en som går i säg 1250 ellet mer rpm. Det vet jag för jag har själv testat det.

ts har ingen egen loop.

vad man tycker är högljutt är väldigt olika, jag har också sp120 (dock quiet edition, inte high performance) och tycker att mina 8 låter på tok för mycket i 850 rpm, jag ligger helst under 600.

Skrivet av Diaxuzz:

Ursäkta min okunskap, men hur menar du? Hur har du plats med 18 radiator fläktar? Eller är det jag som tänker helt fel :S

han har en custom loop, inte så relevant i ditt fall.

vad jag kommer ihåg är define r2 ganska begränsande vad gäller höjd på luftkylare, det kan du kolla upp på fractal designs hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ts har ingen egen loop.

vad man tycker är högljutt är väldigt olika, jag har också sp120 (dock quiet edition, inte high performance) och tycker att mina 8 låter på tok för mycket i 850 rpm, jag ligger helst under 600.

han har en custom loop, inte så relevant i ditt fall.

vad jag kommer ihåg är define r2 ganska begränsande vad gäller höjd på luftkylare, det kan du kolla upp på fractal designs hemsida.

Detta var vad jag hittade på deras hemsida:

"Supports graphic card lengths up to circa 290mm and CPU coolers with height of maximum circa 165mm"

Permalänk
Medlem

Vill du ha absolut tystaste lösningen så är det att göra en egen vattenkylningsloop med så mycket radiatorer som du kan klämma in i lådan samtidigt som du kör MÅNGA fläktar på LÅGA varv. istället för FÅ fläktar på HÖGA varv. Hoppas det hjälpte

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Vill du ha absolut tystaste lösningen så är det att göra en egen vattenkylningsloop med så mycket radiatorer som du kan klämma in i lådan samtidigt som du kör MÅNGA fläktar på LÅGA varv. istället för FÅ fläktar på HÖGA varv. Hoppas det hjälpte

Låter bra. Dock så vet jag inte hur man gör detta :/.

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

Vill du ha absolut tystaste lösningen så är det att göra en egen vattenkylningsloop med så mycket radiatorer som du kan klämma in i lådan samtidigt som du kör MÅNGA fläktar på LÅGA varv. istället för FÅ fläktar på HÖGA varv. Hoppas det hjälpte

Det var detta jag menade men skrev otydligt tydligen.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Hittade en fläkt som verkar bra. Dock vet jag inte hur bra den kyler en FX-8320.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/145172-cooler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Låter bra. Dock så vet jag inte hur man gör detta :/.

krångligt och dyrt, nog inget du behöver tänka på.

vet inte riktigt hur mycket du vill lägga men här är ett förslag.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo...

ett annat förslag, dock är den 165mm hög så jag vågar inte lova att den passar även om den lär göra det. även värt att notera att den är väldigt bred så det är möjligt att det inte riktigt får plats med grafikkortet om ditt moderkort gör så att du sätter grafikkortet i den allra högsta expansionsplatsen med normal montering.
http://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hejsan på er!

Vet inte riktigt ifall luftkylning är bättre än vattenkylning, men jag har kört med vattenkylning ett tag nu. Det är inte det att det är dåligt eller något sånt, men jag har märkt att datorn låter mycket mera när man kör med vattenkylning. Min bror sa också att datorerna på hans skola har vattenkylning och dom låter lika mycket. Det jag vill göra, är att ha kvar samma bra temperaturer (eller bättre), men göra så att datorn låter mindre.

Just nu så har jag en Antec Kühler 620 och en AMD FX-8320 (icke overclockad). Chassit är ett Fractal Design Define R2. Så jag har 2 fläktar på framsidan, 1 fläkt i nätagget, 2 fläktar på grafikkortet och 1 fläkt till radiatorn. Vet inte ifall luftkylning är bättre är vattenkylning, men det kanske beror på VILKEN sorts luftkylning. Någon som skulle kunna hjälpa mig med detta?

Tjena!

Enligt mina egna erfarenheter så är det bättre kylning och ljudnivå på custom vattenkylning (egen loop) än luftkylning och färdiga vattenkylningspaket.
Stora fördelar är också att du kan skräddarsy ditt system väldigt snyggt och samtidigt göra det mer personligt.
Har själv genom åren haft luftkylare och färdiga vattenkylningspaket (corsair). Men var rätt hypad senare på att pröva ett riktigt vattenbygge för att få det snyggare och få lägre temps, kan säga att man inte är sugen att gå tillbaka till luft. Färdiga vattenpaket (beroende på modell) kan tyckas låta mycke pga att man inte kan göra något åt pumpens position.

Jag vet inte hur din budget ser ut och hur mycket du är själv villig på att lägga ut just på kylning, men kan vara värt att kolla in dessa 2 länkar:

http://coolingstuff.se/tips/1/varfor-vattenkylning- (förklarar enkelt om custom vattenkylning).

http://www.coolerkit.se/shop/frontpage.html

Beroende på vilka komponenter man har tänkt kyla, så behöver det inte heller bli dyrt. Beror på som sagt också vilka delar man väljer givetvis.
Hoppas detta hjälpte dig något!

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Just nu så har jag en Antec Kühler 620 och en AMD FX-8320 (icke overclockad). Chassit är ett Fractal Design Define R2. Så jag har 2 fläktar på framsidan, 1 fläkt i nätagget, 2 fläktar på grafikkortet och 1 fläkt till radiatorn.

Vad har du för fläkt på radiatorn nu? Vill minnas att den/de som följde med kylaren förde ett väldans väsen. Så det skulle kunna vara en tänkbar lösning, att byta ut den högljudda mot två tystare och troligtvis mer effektiva fläktar.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

krångligt och dyrt, nog inget du behöver tänka på.

vet inte riktigt hur mycket du vill lägga men här är ett förslag.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo...

ett annat förslag, dock är den 165mm hög så jag vågar inte lova att den passar även om den lär göra det. även värt att notera att den är väldigt bred så det är möjligt att det inte riktigt får plats med grafikkortet om ditt moderkort gör så att du sätter grafikkortet i den allra högsta expansionsplatsen med normal montering.
http://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Jag har som sagt ett Fractal Design Define R2 chassi. Sen har jag ett ASRock 890GM Pro3 R2.0 motherboard.

Jag tog kort på hur det ser ut inuti. Vet inte hur bra ni ser, kunde inte få en bättre bild.

http://imgur.com/cyR1n3R

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Vad har du för fläkt på radiatorn nu? Vill minnas att den/de som följde med kylaren förde ett väldans väsen. Så det skulle kunna vara en tänkbar lösning, att byta ut den högljudda mot två tystare och troligtvis mer effektiva fläktar.

Köpte datorn utav en kompis och kommer ihåg att han bytte ut fläkten som följde med, till en Scythe Gentle Typhoon 1150 rpm.

Permalänk
Medlem

singel radiator kan ha lite ljud för sig ofta pumpen sen fläkten kan låta men fläktljud får man på luftkylare med.
har byggt vattenkylning som jag är helnöjd med den 2 feta radiatorer 4 x 200 mm fläktar som kyler och ventilerar ZNXT lådan

Men ska du ha luftkyld så kolla hur stor orgi stocken är den är inte så stor så dom flesta kylkroppar klara din cpu
Vid överklockning ta en så fet kylkropp din låda tillåter.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

singel radiator kan ha lite ljud för sig ofta pumpen sen fläkten kan låta men fläktljud får man på luftkylare med.
har byggt vattenkylning som jag är helnöjd med den 2 feta radiatorer 4 x 200 mm fläktar som kyler och ventilerar ZNXT lådan

Men ska du ha luftkyld så kolla hur stor orgi stocken är den är inte så stor så dom flesta kylkroppar klara din cpu
Vid överklockning ta en så fet kylkropp din låda tillåter.

Okej. Vilken kylare skulle du rekommendera? Jag har en icke overclockad AMD FX-8320 3.5 ghz. Chassit är ett Fractal Design Define R2.

Permalänk
Medlem

Allt beror på dina krav men bra rikt ha stor kylkropp. Med de har du många kylkroppar att välja på.
http://www.inet.se/filter?CategoryId=140&properties.Index=446...
rekommenderar stående kylkropp max höjd du har är 170 mm håll dig under de måttet sen om den är bred kolla att moderkortet klara de.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz