Ni med överklockade X99 5820K 5930K och 5960X

Permalänk
Medlem

Ni med överklockade X99 5820K 5930K och 5960X

Har använt min 5820K i ett par veckor nu, och blir inte klok på en grej.

Vore schysst om ni snabbt kunde kontrollera ert "Core Voltage" värde i CPU-Z.

Mitt är statiskt på 1,248v vid 4,4 GHz, jag angav 1,250v i BIOS. Värdet förändras ej oavsett belastning på CPU, dock är samtliga C-states och EIST på och därmed fluktuerar "Core speed" constant mellan 1,2 GHz och 4,4 GHz beroende på belastning. En möjlig inställning i BIOS försvinner helt nämligen "Vcore offset", den blir grå.

Om jag dock läser in "Optimized defaults" i BIOS och bootar in i windows samt startar upp CPU-Z så fluktuerar "Core Voltage", likaså "Core speed". Alltifrån 0,759v till 1,049v som är angivet i BIOS under "auto". Detta är märkligt.

Jag misstänker att Cpu vcore blir låst så fort multipeln ändras i BIOS iallafall med Gigabytes X99 brädor.

Läste även på ett amerikanskt forum att oavsett tillverkare så vid överklockning via multipel oavsett märke så låses Vcore, vilket stödjer tesen.

Frågan är om överklockning på denna plattformen är värd degraderingen av CPUn som borde vara en rimlig konsekvens av konstant högre Vcore? Eller "döljs" effekten av EIST och C-states i CPU-Z?

Vad säger ni andra, åsikter synpunkter och feedback samt framförallt observationer vore extremt välkommet!

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED