Problem med Yamaha P-350 utan jordkabel

Permalänk
Medlem

Problem med Yamaha P-350 utan jordkabel

Hej!

Har införskaffat mig en Yamaha P350 nu och sitter med en Technics SU-V500 och högtalare HS-E40. Problemet är att skivspelaren inte har en jordkabel med sig , vilket (om jag har rätt) leder till att ena högtalaren bara brusar medan den andra funkar. Det finns heller ingen kontakt på skrivspelaren, utan kabalrna går direkt in i chassit.

Jag har prövat ett par olika lösningar, dels har jag då skaffat mig en 2RCA-2RCA-kabel eftersom jag sitter med två honor. http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...

Sen har jag även försökt jorda genom ett lite billigt sätt. Nämligen genom att sätta en kopparkabel på en skruv från skivspelaren till GND på förstärkaren. Men problemet är fortfarande kvar.

Jag märker även att bruset försvinner lite om jag rör på skivspelarens metal och förstärkaren med händerna.

Alternativ lösning är ju att bara köpa en av dessa http://vinylcenter.se/kablar-kontakter/skivspelarkablar/signa... eller hur tror ni jag bör gå till väga? Jag har heller inte lust att lägga över 1000kr på en kabel.

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk

ehhm... tror du missat en bit där förstärkaren är väl inte jordad heller? så fortfarande ojordat...

det du har gjort om så är fallet är utjämnat potentialskillnader mellan spelaren och förstärkaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ehhm... tror du missat en bit där förstärkaren är väl inte jordad heller? så fortfarande ojordat...

det du har gjort om så är fallet är utjämnat potentialskillnader mellan spelaren och förstärkaren.

Hur menar du? Förstärkaren jordar man väl genom skivspelaren om det nu behövs? Jag upplever iaf inga problem när jag kör genom aux på förstärkaren. Det är enbart när jag klickar på knappen "phono", dvs när skivspelaren aktiveras, som ena högtalaren börjar brumma.

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk

Har förstärkare jordad stickpropp? Om inte ojordat.

Som jag sa du har bara jämnat ut potentialskillnaden mellan skivspelaren sålänge du avsaknar kontakt mog jord via eluttaget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har förstärkare jordad stickpropp? Om inte ojordat.

Som jag sa du har bara jämnat ut potentialskillnaden mellan skivspelaren sålänge du avsaknar kontakt mog jord via eluttaget.

Det handlar inte om skyddsjord utan om att signalnivån är så låg från pickupen att skivspelaren bör ha en separat kabel för potentialutjämning för att inte signalledarna ska behöva sköta det för det brukar påverka ljudet.

Jag tycker dessutom att det ser ut som du använt en vanlig rca kabel till skivspelaren och det i sig kan ge problem pga signalnivåerna, det bör vara en bra kabel och framförallt med tät skärm, kabeln från Biltema lär väl bara ha en gles skärmstrumpa och inte nån dubbel tät strumpa eller folieskärm.
Man kan ju även se över var/hur jordledaren sitter i spelaren och labba lite med olika jordpunkter i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.