Hur långt räcker Intel core 2 quad q6600?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Man kunde modda med eltejp och få högre FSB, då låg dom i 3.0ghz. G0-revisionen nådde ofta 4GHz medans B3 nådde runt 3.5 för de flesta.

Processorn är inte skräp, men verkligen inget att jubla över idag. Den har förtjänat sin plats som en av de mest prisvärda processorer Intel släppt, men mot dagens mått så håller den inte riktigt längre. Menar då andra områden och inte endast spel.

Har man en Q6600 och inte känner att man vill byta så är det ju så. Den är okej fortfarande. Men min personliga åsikt är att byta plattform. X48 m.m sitter med SATA2, PCI-E 2.0, USB 2.0, DDR2 osv.
En nyare plattform för dryga 1500:- ger en alla andra fördelar med nyare gränssnitt också. Men jag ser till helheten inte endast FPS i spel.

vist finns det orsaker att uppgradera men tänker mer för surf spel video är inte sata 2 kass pci-e 2.0 presterar nästan identiskt med 3an usb 2.0 är slöare än 3.0 men gör ingen jätte skillnad för dom flesta saker och DDR 2 gör inte så stor skillnad för spel mot 3 och spelar man inte extremt singel trådade spel så är dom ok och kan komma undan med dom och är ett alternativ på en budget

men förstår hur du menar och tänker samma själv att man vill ha pci-e 3 sata 3 usb 3.0 m2 sli/cf stöd och skulle må lite psykiskt dåligt att köra äldre burk men ändå funkar dom bättre än man tror än i dag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Har en QX9650 och ett GTX 980. Får problem med värdelöst optimerade spel som GuildWars 2 och WatchDogs, annars fungerar det alldeles utmärkt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte för att vara bråkig, eller så, men... Byt till ett 280/280X så som redan diskuterats i tråden, men behåll nuvarande system i övrigt. Visst kommer det prestera sämre än en ny Haswell i7'a, 16GB DDR4, och dubbla SSD'er, men det kommer vara en rimlig prestandauppgradering, utan att ruinera dig. Nästa uppgradering är rimligtvis just en SSD, och först därefter CPU, moderkort & RAM.

Och när du bestämmer dig för att det är tid för en upgradering av CPU, minne och moderkort... Ta en i5'a i stället för en i7'a. i5 4690K vs i7 4790K är ungefär 1000kr i prisskillnad, samtidigt som det är en ganska marginell skillnad i faktisk spelprestanda. Speciellt om du tänker överklocka, eftersom de normalt landar på ungefär samma slutfrekvenser. i7'ans fördel är 8vs 6MB L3 chache, och Hyperthreading... Något som ger prestandaboost i ungefär samma storleksordning som snabbare RAM-minnen, vilket du tyckte dig klara dig utan.

Ingen ifrågasätter egentligen om en Q6600 är långsammare än en modern Haswell, men @ 3.2gHz torde den göra bra nog ifrån sig för att du ska kunna prioritera annat över nytt moderkort & ny CPU.
B!

Köpte en 960 pga dåligt nätagg, märkte dock ingen skillnad i spel överhuvudtaget! har en helt ok HDD~~ kan klara mig med långa loading screens, så länge spelen flyter på bra. så därför kommer jag prioritera ett uppgraderingskit och kanske ett nytt nättagg~

Detta uppgraderingkit skulle fungera väldigt bra då? https://www.komplett.se/uppgraderingspaket-intel-core-i5-4690...

Permalänk
Medlem

Gör dig själv en tjänst och byt nätagget på en gång om du ska sätta i nyare delar än det du har med gtx 960't 12v linorna är då bra klena... 15x12 = 180w x 2 så du har ett 350w nätagg i stort sett.

då räcker det ett bra tag med t ex https://www.komplett.se/cooler-master-g650m-650w-psu/795138 detta nätagg pga en enda 12v lina på 624w och 5 års garanti.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Gör dig själv en tjänst och byt nätagget på en gång om du ska sätta i nyare delar än det du har med gtx 960't 12v linorna är då bra klena... 15x12 = 180w x 2 så du har ett 350w nätagg i stort sett.

då räcker det ett bra tag med t ex https://www.komplett.se/cooler-master-g650m-650w-psu/795138 detta nätagg pga en enda 12v lina på 624w och 5 års garanti.

köper det i samband med uppgraderingskittet isf, typ denna hade jag tänkt mig https://www.komplett.se/cooler-master-g650m-650w-psu/795138#!...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny_M93:

köper det i samband med uppgraderingskittet isf, typ denna hade jag tänkt mig https://www.komplett.se/cooler-master-g650m-650w-psu/795138#!...

hah timing! länkade det nätagget när man redigerade sitt inlägg ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

hah timing! länkade det nätagget när man redigerade sitt inlägg ^^

haha, märkte inte ens! Bra smak

Permalänk

Märkte väldigt stor skillnad i bf3, 100 fps i multiplayrer maxat

Permalänk
Medlem

Allltså du kan ju jämföra med ditt förra grafikkort
i säger att du hade ett 640 och nu 960, jo då pallar de ju lika mycket som innan + prestanda boosten mellan 640 och 960't''
Jag tror den presterar på ''lol/csgo'' nivå som jag brukar kalla det när jag gör mina kundvagnar.

Permalänk
Skrivet av Estorik:

Allltså du kan ju jämföra med ditt förra grafikkort
i säger att du hade ett 640 och nu 960, jo då pallar de ju lika mycket som innan + prestanda boosten mellan 640 och 960't''
Jag tror den presterar på ''lol/csgo'' nivå som jag brukar kalla det när jag gör mina kundvagnar.

Hade gtx 460 innan detta, har (i stort sett) samma fps på csgo som innan och alltid haft fps limit på lol

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

En av de mest prisvärda cpu:erna man skaffat.

Egentligen helt otroligt att den hänger med så bra ännu efter alla dessa år.

Med tanke på hur snabbt core i7 lanserades efter q6600 kom, så håller jag inte alls med om att den hör till den kategorin.
Det är snarare tvärt om, att om man köpte q6600 gick man på en nit.
De som köpte i7 920 när den kom, däremot, gjorde ett galet bra köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det värt att köpa detta: https://www.komplett.se/asus-z97-p-socket-1150/818283
Eller ska man lägga ut 1k mer o köpa det här: https://www.komplett.se/asus-rog-maximus-vii-ranger-socket-11...

Förklara gärna vad den stora skillnaden är mellan dom två moderkorten och hur det påverkar spelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny_M93:

Är det värt att köpa detta: https://www.komplett.se/asus-z97-p-socket-1150/818283
Eller ska man lägga ut 1k mer o köpa det här: https://www.komplett.se/asus-rog-maximus-vii-ranger-socket-11...

Förklara gärna vad den stora skillnaden är mellan dom två moderkorten och hur det påverkar spelande

-p kortet är absolut lågprismodell, inte rekommenderad om du inte absolut måste hålla priset minimalt. ASUS Z97-A är i så fall en klart bättre ide. Min kusin valde ASUS Z97-Pro Gamer härom veckan, då det har det som behövs och inte överdriver jakten på några kronor till.
För egen del, ja du ser vad jag köpte i min signatur(ville ha bra inbyggt ljud och 2 NIC, så det blev lite dyrare, omkring 2000).

Ett alternativ om du har svårt att få ihop pengar till ordentlig nyköp just nu kan ju också vara att du håller koll på begagnat som säljs. Q9550 och enstaka Q9650 säljs av och till för några hundra, och om de körs på FSB400 så blir de rätt bra.

För övrigt, som nyss uppgraderad från E8400@3600Mhz, så är det rätt irriterande att se de som rackar ner på "gammal cpu automatiskt=värdelöst", när utan tvekan största märkbara skilnaden för mig är SSD i stället för HDD, och 4( 8 ) kärnor i stället för 2, därefter kommer fördelen med att ha massivt med snabbt RAM. I mitt standardspel, så gjorde det större skillnad(mycket större! 4790K+6770 toppade i FPS omkring 350, 4790K+7870 toppar omkring 500, E8400+6770 toppade omkring 315) med byte från 6770 till 7870, än E8400 till 4790K, trots att Starcraft 2 allmänt klassas som främst CPU-begränsat spel.

Man bör väl också komma ihåg att när Nehalem släpptes så var den på många sätt rätt mjäkig jämfört med Core2, och mer passande för server än desktop. Utvecklingen har lyckligtvis gått lite framåt sen dess, men ursprunget finns ju kvar i dagens i5/i7.

Hade jag fått tag på en Q9650 som uppgradering till min gamla dator, som tänkt, så hade jag nog kört med den 1-3 år till. Nåt jag märkt generellt senaste åren är att stora snabba L2 cache på E8xxx och Q9xxx cpu tillät de att i många fall konkurrera förvånansvärt väl med i5/i7.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Med tanke på hur snabbt core i7 lanserades efter q6600 kom, så håller jag inte alls med om att den hör till den kategorin.
Det är snarare tvärt om, att om man köpte q6600 gick man på en nit.
De som köpte i7 920 när den kom, däremot, gjorde ett galet bra köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta nu här, det var två år mellan lanseringarna av dessa två processorer...

i7 920: http://ark.intel.com/products/37147/Intel-Core-i7-920-Process...
q6600: http://ark.intel.com/products/29765/Intel-Core2-Quad-Processo...

Permalänk
Skrivet av DW75:

-p kortet är absolut lågprismodell, inte rekommenderad om du inte absolut måste hålla priset minimalt. ASUS Z97-A är i så fall en klart bättre ide. Min kusin valde ASUS Z97-Pro Gamer härom veckan, då det har det som behövs och inte överdriver jakten på några kronor till.
För egen del, ja du ser vad jag köpte i min signatur(ville ha bra inbyggt ljud och 2 NIC, så det blev lite dyrare, omkring 2000)...

Tack för svar! väldigt informativt Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

www.3dmark.com/3dm/4430899

4500 3dmark poäng är inte så dåligt ändå för en gammal i 3.2 GHz

http://www.3dmark.com/fs/4225519

så jävla långt efter 3630qm var den ändå inte och det är ju en ib-quad med ht.

Permalänk

fixade 3dmark o fick detta resultat med q6600 och gtx 960~~
http://www.3dmark.com/3dm/6497267

ställde om klockningen från 3.2 ghz till 3 ghz, bara för att

Permalänk
Inaktiv

jag uppgraderade nydligen från en q6600, den senaste, slacr modellen.
Hade den tillsammans med ett gtx 750ti, funkade super bra.
klockar du den orkar den mycket mer, än stock.
Mitt moderkort som jag kunde klocka med gick i sönder så fick ta ett äldre där jag inte kunde klocka.
O det märktes rätt mycket hur seg den är om man ska spela,oklockad då.
Klocka den upp till 3,2 - 3,5 så kommer du märka skillnad

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

jag uppgraderade nydligen från en q6600, den senaste, slacr modellen.
Hade den tillsammans med ett gtx 750ti, funkade super bra.
klockar du den orkar den mycket mer, än stock.
Mitt moderkort som jag kunde klocka med gick i sönder så fick ta ett äldre där jag inte kunde klocka.
O det märktes rätt mycket hur seg den är om man ska spela,oklockad då.
Klocka den upp till 3,2 - 3,5 så kommer du märka skillnad

är lite osäker på hur mycket jag vågar klocka bara, vet inte riktigt hur jag ska ställa in på minnena som ändras samtidigt som man klockar cpu'n.. även volten~ har en ganska bra kylare till cpu'n tror jag iallafall. cooler master med 8 koppar rör

Permalänk
Medlem

Inget att ha längre.

Visst kan den leverera spelbara FPS lite beroende på vad du spelar, men vilken som helst modern CPU springer om den med hästlängder. Tunga multiplayer spel, valfritt MMO, andra spel som är mycket CPU tunga är inget att vilja spela på en sån gammal sak.

Bytte själv upp mig från en Q9450@3,2Ghz till en Xeon E3 1231 V3 (samma prestanda som i7-4770) förra sommaren och skillnaden var minst sagt märkbar. Mer än en dubblering av FPS i Guild Wars 2 t.ex (som ju är ett mycket CPU tungt spel). Dessutom var ju också en Q9450 marginellt bättre än en Q6600.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Med tanke på hur snabbt core i7 lanserades efter q6600 kom, så håller jag inte alls med om att den hör till den kategorin.
Det är snarare tvärt om, att om man köpte q6600 gick man på en nit.
De som köpte i7 920 när den kom, däremot, gjorde ett galet bra köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DevilsDad:

Vänta nu här, det var två år mellan lanseringarna av dessa två processorer...

i7 920: http://ark.intel.com/products/37147/Intel-Core-i7-920-Process...
q6600: http://ark.intel.com/products/29765/Intel-Core2-Quad-Processo...

Jag tycker inte två år är speciellt snabbt? Men allt är relativt.

Sedan så var väl Q6600 med tillhörande moderkort relativt billigt jämfört med 920 och dess socket 1366? Vill minnas att jag inte gav så mycket när jag köpte min dator 2007 iallafall.

Permalänk
Avstängd

Har för mig "googla det" att 1.5v och 70c är max rekommenderad på q6600 och om det stämmer så kan du tänka så här att så länge du har under 70c kan du höja volten till 1.5 vcore och ligga inom intels max rekommendation och ju mer mhz du får ut inom den ramen ju bättre

vad gäller minnen så är det bara att sänka ett steg och köra up fsb till minnena ligger på spec mhz du når lägsta får du släppa på timings för att gå över spec mhz och antagligen övervolta dom lite men vid riktigt höga fsb blir även nordbryggan svinvarm på dom flesta moderkort och kan behöva sig en fläkt och även mosfets kan bli bra varm på många 775 kort ....beror på vad man har

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Har för mig "googla det" att 1.5v och 70c är max rekommenderad på q6600 och om det stämmer så kan du tänka så här att så länge du har under 70c kan du höja volten till 1.5 vcore och ligga inom intels max rekommendation och ju mer mhz du får ut inom den ramen ju bättre

vad gäller minnen så är det bara att sänka ett steg och köra up fsb till minnena ligger på spec mhz du når lägsta får du släppa på timings för att gå över spec mhz och antagligen övervolta dom lite men vid riktigt höga fsb blir även nordbryggan svinvarm på dom flesta moderkort och kan behöva sig en fläkt och även mosfets kan bli bra varm på många 775 kort ....beror på vad man har

70c?
jag har legat uppe i 80-85c
Men det var när fästet pajade.. XD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jojjeofc:

70c?
jag har legat uppe i 80-85c
Men det var när fästet pajade.. XD

Dom brukar gå att köra över spec med men är rekommendation från Intel...osäker om det var 70c så googla men är rätt säker 😀 var länge sedan jag lekte med dom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Dom brukar gå att köra över spec med men är rekommendation från Intel...osäker om det var 70c så googla men är rätt säker 😀 var länge sedan jag lekte med dom

Skickades från m.sweclockers.com

ja precis, men dem går rätt varmt även om man har en eftermarknadskylare