Permalänk

Coil whine vs Nätagg

Hej alla.
Igår försedde jag min dator med ett nytt GTX 970 (Asus Strix), och inte helt oväntat har det en del oväsen för sig.

Det är absolut inte det högfrekventa pipande jag haft på tidigare generationers kort med Coilwhine (Geforce 9xxx senast), utan snarare ett lågfrekvent surrande. Men det låter rätt argt, och varierar hela tiden med lasten på kortet, så rätt störande blir det.

Jag funderar på om man ska försöka sig på att försöka få det bytt.
Men, jag har sett bland annat här på SweC att vissa personer gått igenom kort efter kort, med samma ljud på alla.
Sen har jag på sistone även sett rapporter på folk som istället byter nätagg, och blir av med ljuden helt.

Brukar det vara samband mellan kort och nätagg som spelar in?
Jag tycker mitt nätagg är piggt och så ett Corsair HX, men det har strax 7 år på nacken, och tja, bortser man från spoltjuten så är det deffinitivt det som låter mest i datorn sen grafikkortsbytet, så förr eller senare skall det ju bytas. kan det lösa detta så kan man ju tidigarelägga det hela

Sedan så snubblade jag precis på denna tråden.
Toppkommentaren är ju riktigt intressant, om att övervolta aningen för att komma i "ofas" med nätagget. Nån som har erfarenhet av det?
http://www.reddit.com/r/buildapc/comments/2pu3to/discussion_g...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag har samma kort, och det tjöt något alldeles vansinnigt vid belastning. Tog tillbaka det till återförsäljaren men de tyckte inte det lät särskilt illa. De rekommenderade ett nytt nätagg istället för det cx750m jag hade innan. Så jag köpte ett evga supernova g2 på samma watt-tal, och det är som att ha ett helt nytt grafikkort. I shit you not, trodde det var ett skämt när jag belastade det första gången efter bytet. Så det kan mycket väl fungera, men det är ju ingen garanti liksom. Om du känner någon med ett annat nätagg så är det ju värt att låna det innan du kläcker ur dig tolvhundra spänn på ett nytt nätagg.

Jag tror det är detta som spökar när det är nätagget som orsakar coil whine på andra komponenter,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning

Permalänk

Ja, jag sitter på en G2 jag med sedan igår. Ljuden finns kvar, men ljudnivån på dom är extremt mycket lägre, så numera hörs det bara om jag anstränger mig.

Lustigt att 970 verkar kräva just G2 för att blir tyst. Konspiration mellan EVGA och Nvidia?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt nu. Köpt ett nytt Asus 970 strix och har hörbart coil whine i 60FPS och hekt sjukt coil whine 200+ fps. Jag sitter på ett äldre Corsair TX650 och vet inte om man ska köpa ett G2 bara för att hoppas på att det löser sig.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av Bluefish:

Jag har samma kort, och det tjöt något alldeles vansinnigt vid belastning. Tog tillbaka det till återförsäljaren men de tyckte inte det lät särskilt illa. De rekommenderade ett nytt nätagg istället för det cx750m jag hade innan. Så jag köpte ett evga supernova g2 på samma watt-tal, och det är som att ha ett helt nytt grafikkort. I shit you not, trodde det var ett skämt när jag belastade det första gången efter bytet. Så det kan mycket väl fungera, men det är ju ingen garanti liksom. Om du känner någon med ett annat nätagg så är det ju värt att låna det innan du kläcker ur dig tolvhundra spänn på ett nytt nätagg.

Jag tror det är detta som spökar när det är nätagget som orsakar coil whine på andra komponenter,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning

Instämmer helt hade 10 år gammalt corsair 620hx och bytte till supernova g2 HOLY SHIET vad tyst kortet blev! Helt ny dator som inte hörs alls testa med vsync och utan vsync med 200fps i Diablo 3 och det hörs inget ljud alls från grafikkortet. Var väldigt skeptisk till coil wine skulle bero på nätagget men bestämde mig för att testa beställa hem ett nytt nätagg och vilken skillnad ångrar jag verkligen inte. Jag har ett fortress ft02 där alla portar är uppåt istället för på baksidan på chassit jag hör något litet litet ljud om jag sätter örat på dvi / dp kontakten inget som hörs så fort jag lyfter örat, medans sambon inte hör någonting alls.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå