Slump att två hårddiskar börja krånga samma dag ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jan 2011

Slump att två hårddiskar börja krånga samma dag ?

Tjena, igår så började två av mina hårddiskar krångla, den ena är en extern 1tb och den andra är en SSD med 120gb. Den externa fungerar fortfarande men den lägger av då och då men startar om sig rätt snabbt. Men SSDn vägrar att starta och verkar ha stendött. Är det en slump eller kan det vara något som orsakar bådas fel ? jag har 5 andra hårddiskar som fungerar som vanligt.

CPU: Intel Core i7 4820K 3.7 GHz // Moderkort: ASUS P9X79 // GPU: SLI EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming ACX 3.0 // Ram: CKingston 16GB CL11 2400Mhz // SSD: 5st SSD// Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ Gold // Cpukylare: Noctua NH-D14// Chassi: Fractal Design Define XL R2 // Skärm: Asus ROG Swift PG278Q // OS: Windows 10 pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Var dem båda drivna utav datorns ström källa kan det vara nätaggregats fel, däremot så drivs externa oftast på egen strömkälla. Kan även vara övervolt i själva elnätet.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av philipborg:

Var dem båda drivna utav datorns ström källa kan det vara nätaggregats fel, däremot så drivs externa oftast på egen strömkälla. Kan även vara övervolt i själva elnätet.

Den externa kör endast med en USB kabel.

edit

Mitt nätagg blir 4 år nu, så är väl inte omöjligt att det börjar packa ihop.

CPU: Intel Core i7 4820K 3.7 GHz // Moderkort: ASUS P9X79 // GPU: SLI EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming ACX 3.0 // Ram: CKingston 16GB CL11 2400Mhz // SSD: 5st SSD// Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ Gold // Cpukylare: Noctua NH-D14// Chassi: Fractal Design Define XL R2 // Skärm: Asus ROG Swift PG278Q // OS: Windows 10 pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Ja som nämnt så kan orsaken ligga i att din PSU börjar ge vika.
Men om du nyligen haft storm och åska så kan det blivit överspänning i elnätet. Det är rekommenderat att man har överspänningsskydd på sina grenuttag.

Se: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1291

h+

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Arazand:

Ja som nämnt så kan orsaken ligga i att din PSU börjar ge vika.
Men om du nyligen haft storm och åska så kan det blivit överspänning i elnätet. Det är rekommenderat att man har överspänningsskydd på sina grenuttag.

Se: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1291

Jag kör med en http://www.inet.se/produkt/6301269/apc-essential-surge-arrest... så det ska inte vara några problem, har inte heller varit storm här på ett bra tag :> men det lär vara nätagget.