Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

LGA 1050 (Z97) Flera böjda pins?

Skulle precis göra en retur då jag bytte ut min HTPC;s moderkort från mini-ATX till ATX men när jag tog bort CPUn såg jag att flera pins (ca 6?) var böjda, finns det något alls jag kan göra eller är det kört?

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: ASUS Z77 V-Pro Cpu: Intel 3770k @4.5GHz Cpu-kylare:Noctua NH-D15 Chassi:Define R5 Minne:Corsair Vengeance LP 16GB SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Bree
Registrerad
Feb 2002

Det där kan jag säga kört - butiken kommer aldrig godta den returen.

Hur lyckades dessa pins böjas från början?
Har systemet fungerat felfritt och varit stabilt hela tiden?

Ser du ett olämpligt inlägg? Rapportera! Glöm heller inte våra forumregler
Kontakt: najk@sweclockers.com, PM eller kontaktformuläret
CPU: 4790k @ 4.6 Ghz - GPU: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Minne: 16 GB Corsair Dominator - SSD: Samsung 850 Pro 500 GB - Skärm: Asus ROG SWIFT PG348Q Gsync 3440x1440

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Najk:

Det där kan jag säga kört - butiken kommer aldrig godta den returen.

Hur lyckades dessa pins böjas från början?
Har systemet fungerat felfritt och varit stabilt hela tiden?

Har haft några BSODs/random restarts, men annars har den varit okej.

Problemet var när jag tog ur CPUn, då såg det ur såhär...fattar verkligen inte, har använt boarden knappt 2 veckor och så är det kört?

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: ASUS Z77 V-Pro Cpu: Intel 3770k @4.5GHz Cpu-kylare:Noctua NH-D15 Chassi:Define R5 Minne:Corsair Vengeance LP 16GB SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2008

Är det netonnet varierar det från personal till personal. Vissa kollar jättenoga, andra öppnar inte ens kartongen när man gör återköp.
Jag har bra koll på personalen på en viss butik, vilka som är lättast att göra retur med utan att gummihandsken ska fram.

Det kan jag inte hjälpa dig med specifikt men om du åker dit en dag och får nekad retur så får du ju tillbaka den, då prövar du bara igen dagen efter med en annan i personalen. Ta någon kille, de brukar inte gå enligt "manualen" på samma sätt som kvinnorna gör.

Är det komplett, inet eller liknande är det 96% kört.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av AKB48:

Är det netonnet varierar det från personal till personal. Vissa kollar jättenoga, andra öppnar inte ens kartongen när man gör återköp.
Jag har bra koll på personalen på en viss butik, vilka som är lättast att göra retur med utan att gummihandsken ska fram.

Det kan jag inte hjälpa dig med specifikt men om du åker dit en dag och får nekad retur så får du ju tillbaka den, då prövar du bara igen dagen efter med en annan i personalen. Ta någon kille, de brukar inte gå enligt "manualen" på samma sätt som kvinnorna gör.

Är det komplett, inet eller liknande är det 96% kört.

Dustin. Men jag fattar inte om felet är mitt? har byggt flera datorer och detta har aldrig hänt innan.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Helllodar:

Dustin. Men jag fattar inte om felet är mitt? har byggt flera datorer och detta har aldrig hänt innan.

Är det ett helt nytt moderkort? Då är du körd.
Köpte du ett begagnat, t.ex demoex? Då kan du ha en bra chans och säga att du fick den så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av AKB48:

Är det ett helt nytt moderkort? Då är du körd.
Köpte du ett begagnat, t.ex demoex? Då kan du ha en bra chans och säga att du fick den så.

Den funkade inte helt prima när jag fick den, fläktarna störde mig mest vilket jag fick ändra på BIOS, men det fixade inte problemet helt.

Pfft, att det ska sluta såhär >_>

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Tycker det är väldigt många trådar om böjda pins hela tiden. Böjjer dom sig själv eller?
För det är aldrig någon som erkänner

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Bree
Registrerad
Feb 2002

Om jag förstått allting rätt:
1. Du köpte ett moderkort från Netonnet.
2. När du fick det (får vi förutsätta) var alla pins ok. Jag utgår från att du inspekterade sockeln och att allting såg ok ut.
3. Du monterade CPU och körde i två veckor, med vissa problem så som BSOD:s.
4. När du tar ut CPU:n ut sockeln för att göra returen så är pins böjda.

Jag kan bara säga att jag hade aldrig godkänt en sådan retur. Att sälja fungerande moderkort och få tillbaka icke fungerande moderkort på Öppet köp är ingen vidare affärsidé.

Med det sagt: Väldigt tråkigt, och det enda jag kan rekommendera är att skicka tillbaka den och vara öppen med butiken. Kanske kan du få tillbaka en del av varans värde? Om du är trogen kund hos dem är det inte omöjligt.
Jag & Inet har en fin relation vilket hjälpt mig i en del ärenden där jag som kund legat i underläge.

Ser du ett olämpligt inlägg? Rapportera! Glöm heller inte våra forumregler
Kontakt: najk@sweclockers.com, PM eller kontaktformuläret
CPU: 4790k @ 4.6 Ghz - GPU: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Minne: 16 GB Corsair Dominator - SSD: Samsung 850 Pro 500 GB - Skärm: Asus ROG SWIFT PG348Q Gsync 3440x1440

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003

Ser ut som du har tappat nåt i nedre högra hörnet. Är ju som en gropp där flera pinnar är böjda

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Najk:

Om jag förstått allting rätt:
1. Du köpte ett moderkort från Netonnet.
2. När du fick det (får vi förutsätta) var alla pins ok. Jag utgår från att du inspekterade sockeln och att allting såg ok ut.
3. Du monterade CPU och körde i två veckor, med vissa problem så som BSOD:s.
4. När du tar ut CPU:n ut sockeln för att göra returen så är pins böjda.

Jag kan bara säga att jag hade aldrig godkänt en sådan retur. Att sälja fungerande moderkort och få tillbaka icke fungerande moderkort på Öppet köp är ingen vidare affärsidé.

Med det sagt: Väldigt tråkigt, och det enda jag kan rekommendera är att skicka tillbaka den och vara öppen med butiken. Kanske kan du få tillbaka en del av varans värde? Om du är trogen kund hos dem är det inte omöjligt.
Jag & Inet har en fin relation vilket hjälpt mig i en del ärenden där jag som kund legat i underläge.

Jag vet själv hur moderkort fungerar och detta ska inte hända, men pinnarna som är böjda har kontakt med själva powern vilket kan förklara BSODs/restarts, och ja jag är trogen kund hos Dustin, iaf då jag har lagt 15+ Ordrar hos dom utan problem.

Fläkten hade problem samtidigt, men jag vet inte vilken pintyp som sköter dens kontroll(då dens krets passerar socketen), men som sagt, Moderkortet hade problem vid leverans.

Jag visste själv inte att pinnarna var böjda, men när jag satte ditt processorn så hördes det "krispiga" ljudet mer än vanligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland / Kiruna
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Helllodar:

Jag vet själv hur moderkort fungerar och detta ska inte hända, men pinnarna som är böjda har kontakt med själva powern vilket kan förklara BSODs/restarts, och ja jag är trogen kund hos Dustin, iaf då jag har lagt 15+ Ordrar hos dom utan problem.

Fläkten hade problem samtidigt, men jag vet inte vilken pintyp som sköter dens kontroll, men som sagt, Moderkortet hade problem vid leverans.

Jag visste själv inte att pinnarna var böjda, men när jag satte ditt processorn så hördes det "krispiga" ljudet mer än vanligt.

Jojo, men hur såg det ut innan du stoppade dit processorn?

Den där massakern sticker ju i ögonen så det sjunger om det, så har svårt att tro att nån egentligen skulle kunna missa det. Ifall de nu inte hade på sig en ögonbindel...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av GooGeL:

Jojo, men hur såg det ut innan du stoppade dit processorn?

Den där massakern sticker ju i ögonen så det sjunger om det, så har svårt att tro att nån egentligen skulle kunna missa det. Ifall de nu inte hade på sig en ögonbindel...

Well, om man nu har flera pins böjda från början men inte lika mycket och sätter på en CPU och drar till.

Nu hör man det krispiga "Ljudet" vilket verkar enligt många normalt, men i verkligheten är det silikon som blir penetrerad av pinsen(Vilket ska hända, men desto mindre desto bättre).

Problemet kan möjligtvis ligga här (Pinsen blev böjda men hade fortfarande kontakt med CPUn), resultatet syndes inte förrän CPUn blev borttagen.

Jag vet själv inte hur det har skett, men då moderkortet hade problem när det levererades (minimala) så tyder det på något iaf, får väl kontakta Dustin och se hur det går.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Helllodar:

Nu hör man det krispiga "Ljudet" vilket verkar enligt många normalt, men i verkligheten är det silikon som blir penetrerad av pinsen(Vilket ska hända, men desto mindre desto bättre).

silikon?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Helllodar:

Well, om man nu har flera pins böjda från början men inte lika mycket och sätter på en CPU och drar till.

Problemet kan möjligtvis ligga här (Pinsen blev böjda men hade fortfarande kontakt med CPUn), resultatet syndes inte förrän CPUn blev borttagen.

Jag vet själv inte hur det har skett, men då moderkortet hade problem när det levererades (minimala) så tyder det på något iaf, får väl kontakta Dustin och se hur det går.

Kan bli en dryg procedur , där ord står mot ord.
Påpeka du att kortet hade problem direkt? Med omstarter och liknande?
Oavsett om det är ditt fel eller inte , så lycka till.
Med vänlig hälsning / Mange

MALMÖ FF - Mästarnas Mästare 19 Guld!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av nackskägg:

silikon?

Skickades från m.sweclockers.com

Blev lite särskrivning, men CPU->Motherboard =/= Kontakt = Bent, but still working till you remove it.