Permalänk
Medlem

Minnesanvändning stannar på 80%+

Tjenare! Ny till dessa forum så om jag är under fel kategori eller om det redan finns tråd om detta skulle det vara schysst om ni rätta mig ^^

Jag har 2st Corsair 8GB DDR3 1600Mhz ram minnen och har märkt att efter att jag spelat ett tag (olika länge beroende på vad jag spelar) så fastnar minnet på 80%+ även om jag stänger av allt onödigt på datorn. Det står att jag använder 12gb-13gb minne men om jag kollar aktivitesthanteraren och kollar alla processorer så tar dom sammanlagt mindre än 1GB minne och så måste jag starta om datorn annars fryser den efter ett tag.Varken gpu'n eller cpu'n går över 70 grader så tror inte det är dom som orsakar något

Någon som vet eller har någon aning om orsaken och ifall det kan vara hårdvaru eller mjukvarufel ?

Mina dator specs är
Intel Core I7 4770k 3.5Ghz
Maximus VII Hero Motherboard
2x Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
Nvidia Geforce GTX 780TI
Corsair RM850 Gold Nätagg

Kan ge mer info om det behövs Tackar på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Något läcker minne. Förmodligen en drivrutin. Uppdatera alla drivrutiner och program.
Du kan även prova om Sysinternals Process Explorer kan avslöja något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tackar ska nog testa Sysinternals Process Explorer och se om den hittar något Har allt, även bios, updaterat. Kom på att jag glömde även skriva, om jag inte gör något krävande, bara klickar runt på internet eller kollar på youtube, twitch eller filmer så är det inga problem och jag kan göra det flera dagar utan problem. Är bara när jag spelar spel på högsta grafiken som det blir så efter ett tag och det är inte alltid heller, samma spel går ibland att spela hur länge som helst och ibland bara 2-3 timmar. Kan det vara någon grafikinställning som fuckar med någon hårdvara ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av giplet:

Något läcker minne. Förmodligen en drivrutin. Uppdatera alla drivrutiner och program.
Du kan även prova om Sysinternals Process Explorer kan avslöja något.

Mer sannolikt att spelet fortsätter vara cache:at i ram. Ingen anledning att flush:a rammet. Bättre att man cache:ar det som kan tänkas startas igen.

Edit: såg att ts hade problem med frysningar. Nvm, helt klart tecken på minnesläckor. Specifikt spel kanske? BF4 är väl ett känt exempel med vissa drivrutiner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Spelar mest World of Warcraft och Counter Strike när det händer. Hade samma problem förut med CoD AW men när jag sänkte från att ha allt på max till bara high så fick jag inte det problemet i det spelet längre, därför jag tänkte om det kunde vara någon grafik inställning som gör det. Och har bara hänt på dom 3 spelen, kan spela alla andra spel på max utan det problemet (inte testat på BF än för jag äger det inte)