Permalänk
Medlem

bra party högtalare

finns det några bra högtalare att ha på hemmafester? runt 1000 kr
behöver inte vara den bästa ljudkvaliten bara det spelar högt och ganska bra tryck i basen

Permalänk
Skrivet av MeexXxiN:

finns det några bra högtalare att ha på hemmafester?

Ja!

Citat:

runt 1000 kr

Nej.

Inte från butik, i alla fall. Begagnatmarknaden? Kanske.
De ska användas i ett normalstort vardagsrum, inte utomhus? Finns förstärkare eller finns bara någon ljudkälla (mobiltelefon, dator)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeexXxiN:

finns det några bra högtalare att ha på hemmafester? runt 1000 kr
behöver inte vara den bästa ljudkvaliten bara det spelar högt och ganska bra tryck i basen

Är det för ett enstaka tillfälle kanske hyra högtalare hade varit någonting? Brukar finnas både företag och ibland även skolor/elever som hyr ut sådant för en hygglig peng.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeexXxiN:

finns det några bra högtalare att ha på hemmafester? runt 1000 kr
behöver inte vara den bästa ljudkvaliten bara det spelar högt och ganska bra tryck i basen

Begagnad förstärkare och två rejäla (också beg) högtalare kommer du nog längst på.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Rekordmedlem

Du får inget bra för den budgeten, men du kanske kan hyra nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

min kompis har z cinema högtalare och det är ungefär något liknande jag söker... ska kolla runt på lite begagnade högtalare.

Permalänk
Medlem

Skulle säga begagnat. Det finns sjukt mycket fina 80-tals förstärkare som man kan få tag i billigt, som folk inte har en aning om vad det är.

Sitter själv på en Pioneer A-656 som jag dock fick av farsan, riktig pärla.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K (4,4ghz) GPU: Zotac Gtx 780. RAM: CORSAIR 16GB 1600MHZ VENGEANCE. Chassi: Define R4. OS: Windows 8.1 64-bit

Permalänk
Medlem

Leta efter ett par beggade Cerwin Vega, de kan du nog i alla fall hitta för under 1500 kronor.

Permalänk
Medlem

Köp något begagnat på blocket är mitt tips. Köpte ett PA-system från ett dansband för några hundra och hittade en billig förstärkare från 80-talet för någon hundring. De är stora som as, men billiga och de trycker på så tavlorna skakar.

Permalänk
Moderator
Moderator

TS skriver tydligt vilken budget som gäller, att börja tramsa om system som överskrider den med 2500% hör inte hemma.

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

http://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-o-bild/hogtalare...
499:- över budget dock, räcker fint för mindre hemma fester. Har dessa på uteplatsen under sommaren. Bluetooth gör det extra smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirtvader:

http://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-o-bild/hogtalare...
499:- över budget dock, räcker fint för mindre hemma fester. Har dessa på uteplatsen under sommaren. Bluetooth gör det extra smidigt

5" element o 40 w lär kanske inte klassas som fet party högtalare med tryck i.

Till ts leta begagnat , cervin ger skapligt tryck för ok peng förutsatt att du matar den med hyffsad strömstark förstärkare.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Med satt budget ska du leta efter dubbel 10" Genexxa, proson, Jws, brukar finnas för 2-500kr
Resten lägger du på den tyngsta stärkaren du har råd med.

(Absolut inga välspelare men spelar högst av de billiga burkar jag lyssnat på!)

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad har du för nuvarande utrustning( vad skall spelas upp) samt bor du i Finland så kanske det är meningslöst att länka blocket annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Med satt budget ska du leta efter dubbel 10" Genexxa, proson, Jws, brukar finnas för 2-500kr
Resten lägger du på den tyngsta stärkaren du har råd med.

(Absolut inga välspelare men spelar högst av de billiga burkar jag lyssnat på!)

Håller helt klart med det här inlägget. Cerwin Vega + förstärkare eller vettig PA-lösning kan vara svårt att hitta begagnat för låg peng.
JWS, Proson & Genexxa hittar man ganska ofta billigt (under 500:- för 2x10"-modellerna eller de med ensamt större element) och de brukar inte låta så uselt till fest. Driv som med en gammal surroundreceiver (kostar ofta några hundralappar om de saknar HDMI).

Hade själv en gång i tiden ett par JWS med dubbla 10"-basar som lät ganska bra som partyhögtalare på höga volymer, både hemma och i medelstor lokal. Till finlyssning var de dock inga höjdare, men med tanke på att jag köpte dem nya (på rea) för 15 år sen för 999:- så var de väl inte så dåliga för sitt pris heller.