Ny miljöskatt kan ge dyrare datorer

Permalänk
Melding Plague

Ny miljöskatt kan ge dyrare datorer

I ett försök att premiera miljövänliga kemikalier föreslår regeringens utredare en ny skatt på bland annat elektronik. Resultatet kan bli dyrare datorer, tv-apparater och mobiltelefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Först dollarn och nu det här? Min plånbok klarar inte mycket mer...

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Här kommer regeringen kunna mjölka pengar. Vi pratar många miljoner per dag! Ett moderkort väger väl iaf 1kg? Och då är inte moderkort det dyraste som säljs (tänker alla industriapparater jag slänger upp varje dag)

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Det låter väll ganska vettigt.

edit: Förutsatt att konstnadsregleringen fungerar ordentligt.

Permalänk
Testpilot

Man kan se detta på 2 vis tror jag;
1. Regeringen försöker mjölka mer pengar eller dra in intäkter de "förlorat".
2. Vi tar steget framåt mot miljövänligare produkter och förhoppningsvis så hänger andra länder på så småning om och industrin förändras sakta men säkert.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hörde det nyss på p1. Skeptisk till anledningen och summorna.
Skeptisk som fan.

Permalänk

vet inte hur man skall tolka detta men om det är bra för miljön så får väl jag öppna plånboken mer i fortsättningen alternativt sluta handla

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Man kan se detta på 2 vis tror jag;
1. Regeringen försöker mjölka mer pengar eller dra in intäkter de "förlorat".
2. Vi tar steget framåt mot miljövänligare produkter och förhoppningsvis så hänger andra länder på så småning om och industrin förändras sakta men säkert.

ser inte hur skatt gör en produkt mer miljövänlig, please tell me

Visa signatur

Chassi: Hex Gear R80 CPU: i7 6950X RAM: Corsair Dominator Platinum 64GB DDR4 2800MHz Grafik: ASUS GTX 1080Ti ROG Poseidon SLI Moderkort: MSI X99A XPOWER GAMING TITANIUM Kylning: Custom loop SSD: Samsung 960 PRO 1TB Nätagg: Corsair AX1200i Ljudkort: ASUS Essence STX II Bildskärm: 55" LG OLED55B7V Keyboard: Ducky MIYA Pro Sakura

Permalänk
Medlem

Var inte så höga summor som jag trodde inledningsvis. Mitt första tanke var "nej inte ännu en skatt" men vid eftertanke så är det här inte så dumt. Ett försök i att tvinga tillverkare till att använda mer miljövänliga metoder, kemikalier och ämnen i tillverkningsprocessen. Mycket av vår elektronik hamnar i u-länder där de, av barn och fattiga, plockas i sär för att sälja råmaterialen vilket har förödande hälsoeffekter för dessa människor.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozTiQ:

ser inte hur skatt gör en produkt mer miljövänlig, please tell me

En skatt som baseras på miljöfarligheter som PBB och PBDE (flamskyddsmedel) brukar innebära miljövänligare produkter, du vet att kostnader är kostsamt.

edit: okej det där lät naivt som satan, men ekonomiska styrmedel är ju helt klart ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

suck...... jag som är sugen på ny dator... sluta höja i pris allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Man kan se detta på 2 vis tror jag;
1. Regeringen försöker mjölka mer pengar eller dra in intäkter de "förlorat".
2. Vi tar steget framåt mot miljövänligare produkter och förhoppningsvis så hänger andra länder på så småning om och industrin förändras sakta men säkert.

I båda fallen är det vi vanliga människor som får betala priset.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

flyttar till usa om priset på elektronik ökar mer. Bryr mig inte på nåt sätt om det är miljöfarligt eller inte, bara om priset är vettigt.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Bland det dummaste förslag jag sett på länge, så vad händer om man beställer datorkomponenter i tex Tyskland istället då.

Även om tillverkarna skulle göra tex moderkort helt utan några farliga kemikalier så kommer denna skatt ändå tas ut, så mycket kan man vara säkra på.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Att vi i lilla Sverige skapar skatt på vissa kemikalier tror jag inte tillverkarna bryr sig om. För miljön tror jag att en form av pantsystem hade hjälpt bättre. Då hamnar avfallet där det hör hemma.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bland det dummaste förslag jag sett på länge, så vad händer om man beställer datorkomponenter i tex Tyskland istället då.

Även om tillverkarna skulle göra tex moderkort helt utan några farliga kemikalier så kommer denna skatt ändå tas ut, så mycket kan man vara säkra på.

Hur kan man vara säker på det?

Permalänk
Medlem

Om skatten används till något relevant typ som fler/utökade återvinningscentraler för elektronik och bättre återvinning av dessa så visst.

Det slängs alldeles för mycket teknik som aldrig återvinns och som bara skräpar på tippen medan man bryter nya metaller och släpper ut miljögifter i samband med detta.

Permalänk

Men ORKA.

Permalänk
Medlem

En helt avgörande punkt är ju om det finns någon tillverkare som inte får detta miljöpåslag på sina produkter och därför gynnas av konkurrenternas högre priser. Knappast lär någon börja utveckla gröna hårddiskar bara för möjligheten att knipa några procentenheter av den svenska marknaden.

Är konsekvenserna bara att samtliga tillverkares produkter blir lika mycket dyrare samtidigt är det här ju bara ett sätt att höja skatterna ytterligare och helt ett slag i luften vad gäller miljön.

Permalänk
Medlem

Det här med att höja skatten för miljöns skull tror jag inte på för fem öre , staten blöder och nu ska allt skattas...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av apelipell:

Att vi i lilla Sverige skapar skatt på vissa kemikalier tror jag inte tillverkarna bryr sig om.

Håller med. Tanken är väl god men skulle behöva vara beslut på EU nivå för att det faktiskt skulle ha effekt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk

Håller med, detta var fan de dummaste förslag på länge. Kan ju ta copyswede hand i hand.

Inte fan kommer jag att köpa mindre elektronik för att det "kan" finnas farliga kemikalier bland dem.
Detta kanske dom skulle kommit på innan ens "farliga" kemikalier uppkom i elektronik från dag 1 då en produkt produceras.
Försvinn från regeringen tack.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Du har jag bara läst SC:s artikeln och inte utredningen, men låter det inte vansinnigt puckat att koppla skatten till vikten på varan istället för mängden av använda oönskade ämnen? Det betyder nämligen att ex. ett extra välisolerat kylskåp (mer material->högre vikt) kommer få en högre straffskatt än ett budgetkylskåp även om det första skåpet både använder betydligt mindre farliga ämnen OCH på sikt har betydligt lägre energianvändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det här med att höja skatten för miljöns skull tror jag inte på för fem öre , staten blöder och nu ska allt skattas...

Lite som det här med växthusgaser och klimatpåverkan! trams är vad det är.

Permalänk

Sverige blir allt mer "ovänligt " , kanske dags att flytta härifrån till ett icke "kommunistisk" land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozTiQ:

ser inte hur skatt gör en produkt mer miljövänlig, please tell me

Genom att den inte säljs överhuvudtaget p.g.a priset vilket gör att företagen inte kommer producera den. Det sker ju inte "på en gång" men i det längre loppet så kommer det gälla. Vilket i slutändan ger en mindre miljöpåverkan.

Skrivet av Fire_Ice:

I båda fallen är det vi vanliga människor som får betala priset.

Inte om företagen väljer miljövänligare metoder som kanske kostar lite mer i produktion. Med denna skatt kanske deras miljövänliga produkter har en möjlighet att slå sig in på marknaden.

Permalänk
Medlem

Gillar att de skriver "Dataskärmar"

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Du har jag bara läst SC:s artikeln och inte utredningen, men låter det inte vansinnigt puckat att koppla skatten till vikten på varan istället för mängden av använda oönskade ämnen? Det betyder nämligen att ex. ett extra välisolerat kylskåp (mer material->högre vikt) kommer få en högre straffskatt än ett budgetkylskåp även om det första skåpet både använder betydligt mindre farliga ämnen OCH på sikt har betydligt lägre energianvändning.

+1

Helt sjukt förslag. Den galna dollarn räcker just nu tack!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan man hade miljön som högsta agenda på regeringsnivå. Denna och de andra nyanlända skattehöjningarna är enbart för att finansiera allas vårt hjärteprojekt...

Visa signatur

5900X and RTX3090

Permalänk
Medlem

På vilket sätt löser detta någonting? Beskatta privatpersoner, inte företagen, för att de köper en produkt med flamskyddsmedel. Nu är jag inte en expert här men det känns ju inte allt för dumt att ha det i/på sina komponenter. Det kommer bli dyrare att bo i Sverige framöver...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync