Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Nov 2011

Kan jag sänka RPM:n på fläkten?

Hejsan!

Jo jag har hållit på och kollat temperaturen på min CPU. Har haft HWiNFO64 på lite över 1 timme, medans jag har spelat Elder Scrolls Online. Mina temps ser ut såhär:

http://i.imgur.com/lJocp0O.png

Det är väl egentligen bara Average som man ska bry sig om? Jag menar. Maximum kan ju vara bra att kolla över så att det inte är FÖR högt, men Average är ju liksom genomsnittet. Så frågan är. Kan jag sänka RPM:n på radiator fläkten? Har vattenkylning. Jag har inte satt någon gräns på varvtalet i BIOS, så den kör förmodligen på fullt blås.

EDIT: Talet längst åt höger är Average och det till vänster om det är Maximum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kyoto, Japan
Registrerad
Jul 2011

Jag tror att RPM:en på fläkten är PWM-styrd, dvs. att RPM anpassas efter processorns temperatur. Jag rekommenderar att du lämnar den som den är om fläktljudet inte är alltför störande.

Gamingrig| Intel Core i5-2500k @ 4.5 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | 12GB 1600MHz Corsair XMS3 | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | 2x WD Caviar Black 2TB | Plextor M3Pro 128GB + Samsung 840 Pro 256GB | P8Z68-V Pro | Corsair TX850 Noctua Silentmod | Noctua NH-D14 | Corsair Carbide 500R | Asus 1440p PLS @ 75Hz + BenQ 1080p VA | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Nov 2011

Hmm..Men hur ändrar jag RPM:n ifall jag vill? Borde väl gå att hitta i BIOS väl? Jag har ett ASRock 890GM Pro3 R2.0.

Saken är den att när jag t.ex. startar Heroes of the Storm och har suttit i menyn ett tag, så går radiatorfläkten igång på högvarv. Men när jag kollar i HWiNFO64, så ligger maximum på 55.8 °c och Average på 46.5 °c. Känns liksom inte som att fläkten ska behöva gå på högvarv, då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Diaxuzz:

Hmm..Men hur ändrar jag RPM:n ifall jag vill? Borde väl gå att hitta i BIOS väl? Jag har ett ASRock 890GM Pro3 R2.0.

Saken är den att när jag t.ex. startar Heroes of the Storm och har suttit i menyn ett tag, så går radiatorfläkten igång på högvarv. Men när jag kollar i HWiNFO64, så ligger maximum på 55.8 °c och Average på 46.5 °c. Känns liksom inte som att fläkten ska behöva gå på högvarv, då.

Vad har du för kylare, vi får utgå från det.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av biorrith:

Vad har du för kylare, vi får utgå från det.

Har en Antec Kühler 620.