Samsung NVMe SSD landar i Maj!

Permalänk
Inaktiv

Samsung NVMe SSD landar i Maj!

Den direkta konkurrenten till Intels 750 NVMe SSD serie är på väg från Samsung.

AHCI versionen av SM951 var den enda SSD:n som lyckades sätta upp riktigt motstånd mot Intel 750, SM951 var till och med bättre i vissa delar av testet på Anandtech.

http://www.anandtech.com/show/9090/intel-ssd-750-pcie-ssd-review-nvme-for-the-client

Jag har fått tag i modellnumret på Samsung SM951 med NVMe och PCIe3.0 x4

Så här ser de ut, skillnaden är att tredje tecknet är ett V istället för ett H:

MZVPV256HDGL-00000 -> new SM951 NMVe version
MZHPV256HDGL-00000 -> common SM951 AHCI version

För modellnummer på 512GB versionen byter du bara ut 256 mot 512.

Vad jag kan hitta kommer SM951 med NVMe bara levereras i 256GB och 512GB versioner.

Har hittat listningar på den hos flera reservdelsföretag i USA och Canada som kommande.

Här är några:

http://icecat.us/en/p/samsung/mzvpv256hdgl-00000/not-categorized-Samsung-26302002.html
http://www.cendirect.com/main_en/tech-specs-MZVPV256HDGL-00000-BT285965.html
https://www.ashlintech.com/p/Hard_Drives-Solid_State_Drives_Samsung_MZVPV256HDGL-00000_SSD_SM951_256GB_2051010674.htm
http://parts.arrow.com/item/detail/samsung-electronics/mzvpv256hdgl-00000#gGpQ
https://octopart.com/mzvpv256hdgl-00000-samsung-51489401

Är det någon som vet mer eller känner någon som jobbar på Samsung som kanske kan göra en intern sökning på modellnumret för att få fram mer information.

Var inte blyga, ta reda på så mycket ni kan och posta här.

UPDATERING! Fick mejl från RAMCITY, de har redan AHCI SM951 i lager och har fått information från Samsung att NVMe SM951 kommer att levereras i Maj så det ser ut att bli en definitiv Q2 release.

Enligt RAMCITY är detta i stort sätt hugget i sten för många laptop tillverkare kommer att använda NVMe SM951 till sina laptops med Skylake och Win10 och då måste Samsung släppa senast Maj.

Skylake arkitekturen har inbyggt stöd för NVMe vilket kommer att ge prestanda fördelar över dagens cpu:er och chipset.

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant.Verkar som om framtiden nu är här. Hej då SATA

Permalänk
Medlem

Kommer köpa en Intel 750 så fort den dyker upp på något bra ställe.

Permalänk
Medlem

När märker ni någon skillnad på en 850 pro tex? :>

Permalänk
Medlem

Najs... Kanske måste titta på en uppgradering igen, *suck*
Dock undrar jag om jag inte stannar på 2x 1TB 850 Pro i RAID0

Oh btw, det verkar som att alla M.2 enheter begränsas till 512GB. Lite konstigt att man valt att göra så, när 1TB kommer till mSATA.

Hade hoppats NVMe skulle kommit lite snabbare, men bättre sent än aldrig antar jag
Ska bli skoj att se vad dessa diskar verkligen kan göra när inte AHCI begränsar dem.

Nästa steg blir väl kanske att köra NAND baserade RAM moduler. Slippa ladda in något, det ligger där redan

Permalänk
Medlem

Webhallen säljer: MZHPV256HDGL-00000 är det rätt?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

Jag har fått tag i modellnumret på Samsung SM951 med NVMe och PCIe3.0 x4

Så här ser de ut, skillnaden är att tredje tecknet är ett V istället för ett H:

MZVPV256HDGL-00000 -> new SM951 NMVe version
MZHPV256HDGL-00000 -> common SM951 AHCI version

För modellnummer på 512GB versionen byter du bara ut 256 mot 512.

Skrivet av Hymer:

Webhallen säljer: MZHPV256HDGL-00000 är det rätt?

Läser du första posten i denna tråden så ser du att det är AHCI versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Läser du första posten i denna tråden så ser du att det är AHCI versionen.

Tack missade det helt

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag har en SSD i AHCI, kan jag ha den monterad och samtidigt köra NVMe på SM951?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IlyaZ:

Jag har en SSD i AHCI, kan jag ha den monterad och samtidigt köra NVMe på SM951?

Inga problem, NVMe går via PCIe bussen inte SATA. Du kan även blanda AHCI och NVMe på PCIe bussen eftersom de är två helt separata enheter.

Permalänk
Medlem

Sen ska man komma ihåg att man måste köra win8,1 ,win10 eller win server 2012R2 för att få stöd för Nvme också vilket kanske inte alla tänker på. Macar (Apple)funkar också Linux har jag ingen aning om eller om det finns externt stöd för att köra win 7

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

Mer info http://www.techpowerup.com/211750/samsung-now-producing-industrys-first-m-2-nvme-pcie-ssd-for-the-pc-market.html-->

Citat: When it comes to random read operations, the SM951-NVMe can process 300,000 IOPS (Input Output Per Second), which is more than twice as fast as the 130,000 IOPS rate of its AHCI-based equivalent and more than three times faster than the 97,000 IOPS of a SATA-based SSD.

Kul att det rör på sig.

Permalänk
Skrivet av Ase:

Sen ska man komma ihåg att man måste köra win8,1 ,win10 eller win server 2012R2 för att få stöd för Nvme också vilket kanske inte alla tänker på. Macar (Apple)funkar också Linux har jag ingen aning om eller om det finns externt stöd för att köra win 7

Frågan är om det är möjligt genom tredje part fixa stöd även i win 7 (gillar utseendet mer i win 7 än win 8 och 10).

Men jag tycker hastigheten på 500 läs och skriv räcker riktigt långt. Snarare IOPS och 4k som behöver gå upp i hastighet, vi har ju inte ens högre än 1Gbit anslutningar hemma ens så. Är väl datacentra som kan ha nytta av högre hastighet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har precis landat en Intel 750 400GB PCIE SSD på mitt skrivbord. Ska bli trevligt att testa.

Ska plocka ihop nytt system med Rampage V och I7-5930.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men jag tycker hastigheten på 500 läs och skriv räcker riktigt långt. Snarare IOPS och 4k som behöver gå upp i hastighet, vi har ju inte ens högre än 1Gbit anslutningar hemma ens så. Är väl datacentra som kan ha nytta av högre hastighet.

Det är just exakt detta som NVMe ska råda boot på, genom att ta bort ACHI flaskhalsen. För du kommer inte få mer 4k än de 95-100k IOPs du får idag, via Sata, pga dessa flaskhalsar. Sen håller jag med dig att 500MB/s räcker långt, men jag vill se det med 512k eller tom 4k, i så fall, vilket inte går idag.

Notera sen att du behöver typ 4Gbit eller så, för att nå dessa 500MB/s, via ett nätverk, och eftersom det går riktigt segt att få 10GBit system (dyrt som F) så är det fortfarande flaskhalsen hemma, även om jag tänkte titta på 10Gbit lösning till hösten nu när Cat 7 kablarna kommit ut till mer humana priser.

Håller med att jag också hellre hade stannat på Win 7 för utseendet skull, men jag hoppas kunna göra Win 10 mer "åtråvärt", pga div fördelar OSet har i övrigt.

Permalänk
Skrivet av MustangGT:

Har precis landat en Intel 750 400GB PCIE SSD på mitt skrivbord. Ska bli trevligt att testa.

Ska plocka ihop nytt system med Rampage V och I7-5930.

Tell us more

Permalänk
Avstängd

Man ska nog vänta med 2 generationer av ssd på pci-ex. Så att hastigheterna och storleken verkligen kommer igång. De första generationerna kommer nog inte ge så mycket om man redan har en ssd på sata.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alibaba123:

Man ska nog vänta med 2 generationer av ssd på pci-ex. Så att hastigheterna och storleken verkligen kommer igång. De första generationerna kommer nog inte ge så mycket om man redan har en ssd på sata.

Jag tror nog att man märker skillnad.
Citat: When it comes to random read operations, the SM951-NVMe can process 300,000 IOPS (Input Output Per Second), which is more than twice as fast as the 130,000 IOPS rate of its AHCI-based equivalent and more than three times faster than the 97,000 IOPS of a SATA-based SSD.

Permalänk
Medlem

Om man har moderkort med M.2 anslutning med typen PCIe 3.0 X4 (eller M.2/PCI adapter) och samtidigt har BIOS support för NVMe så är väl Samsungs SM951-NVMe det givna valet om man vill ha maximal prestanda i liten formfaktor. Andra tillverkare har liknande prestanda kort med Phison's kontroller på gång men inga datum satta och väldigt tyst sen de annonserades ut vid årsskiftet.

Införskaffar nog en 256:a av Samsungs NVMe modell om priset är håller sej inom rimliga gränser, har man väntat ~6 månader på en sådan här SSD så kan man nog vänta lite till.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Installerade Fedora 22 på Samsung sm951 pcie m.2.

Det hela tog 3 minuter.

Windows 8.1 tog 5 minuter och 33 sekunder till desktop.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Installerade Fedora 22 på Samsung sm951 pcie m.2.

Det hela tog 3 minuter.

Windows 8.1 tog 5 minuter och 33 sekunder till desktop.

Intressanta är då... vad installerade du det från?
(Då det troligen varit delvis flaskhalsen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Intressanta är då... vad installerade du det från?
(Då det troligen varit delvis flaskhalsen)

En gammal USB-sticka bara.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Jag ser fram emot denna, min nya server blir nog inköpt av början av nästa år med kanske denna hårddisk, nästa gen xeon etc.

Min tanke är att ha flera ssd (ingen raid alls, utan olika saker på olika ssd), där jag skulle ha en mindre NVMe ssd helt reserverad för arbete som jag vill ska gå snabbt. (en snik/snålvariant av vad många idag har ramdrive till)
Det är inget som är lämpligt i produktion, men för budget hemmabruk tror jag detta kan bli bra.

*edit*
Varför inte raid, raid 0 är för osäkert. RAID 5 etc så leker jag för mycket och flyttar hårddiskar mellan maskiner och det är bara smidigare att köra olika program som man kör samtidigt på olika ssd.

Permalänk
Medlem

Har SM951-NVMe släppts än? någon som har koll på läget och kan uppdatera oss?
Letar efter en ritkigt snabb M.2 SSD till mitt kommande skylake bygge.

Permalänk
Medlem

@Tino:
Den är väl främst för OEM initialt, men det sade de om AHCI varianten också Jag kör på ACHI på nucen, och den är...snabb nog

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Har SM951-NVMe släppts än? någon som har koll på läget och kan uppdatera oss?
Letar efter en ritkigt snabb M.2 SSD till mitt kommande skylake bygge.

Den är släppt men tillgången är dålig. Megamac i England har den men inte i lager just nu. Du kan dock be om att bli uppdaterad när den kommer i lager. 512:an fanns i lager för någon vecka sen.

http://www.megamac.co.uk/products/samsung-sm951-nvme

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

@bandite: De säger att den levereras i oktober

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

@bandite: De säger att den levereras i oktober

Vem säger det?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Se där ja... De hade 512:an för några veckor sen, antar att de få som kom in försvann som smör i solsken.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.