Ny dator dog mitt i spelande, vägrar att starta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Ny dator dog mitt i spelande, vägrar att starta.

Min kompis som jag skriver det här för, satt och spelade Counter Strike Global Offensive (knappt krävande spel) och mitt i allt så stängdes datorn av (luktade även lite konstigt i datorn). När han försöker starta den så blinkar all belysning i datorn till, och fläktarna går igång i knappt en sekund, sen stängs allt av. Han har testat det följande redan:

1. Bytt Nätaggregat.
2. Startat utan Grafikkort.
3. Startat utan Ramminne.
4. Startat utan Hårddisk.

Allt har gett samma resultat. Inga komponenter i datorn ser ut att ha brunnit, iallafall inte synligt. Någon som har erfarenhet av liknande problem som kan vara till hjälp? Hade varit mycket tacksam.

Specs:

Modekort - ASUS Maximus VII Ranger.
Nätaggregat - Corssair CX750M.
Processor - i5 4690K.
Grafikkort - MSI Geforce GTX 970 Phys X.
Ramminne - Corssair Vengeance Pro 8x2GB 1600mhz.
Hårddisk - Kingston SSD Now V300 120GB.
Kylning - Corssair H60 Hydro Series.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Så han har satt i ett helt nytt nätagg nu?

Titta noga på moderkortet om någon komponent se skadad ut. Tex svullen kondensator. Kan vara svårt att se och det kan även vara väldigt lätt att se.

Titta i manualen efter vilka minneskonfigureringar som den kan starta med och prova med minsta möjliga minne.
Återställ Bios.

CPU= Core I7 2600k @ 4.4ghz med Corsair H100i @2 cf-v12hp hydro dynamic. GPU= 2X R9 290 med ARCTIC Accelero Xtreme 3/4 CF. MODERKORT= Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM= 16GB DDR3 2133MHz. HÅRDDISK= Samsung 850 EVO 250GB SSD, 4 Mekaniska. MONITOR=1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR=2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv=3 LG 47lv355n-ZB 47". LJUDKORT= Internt. Nätagg= Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.
Beyerdynamic DT990 (250 ohms) CM6206-LX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009

Jag hade en kompis med samma symptom och efter inlämning till inet kunde det konstateras att parollen hade rykt.

Dock så är tydligen det sjukt ovanligt. Som ovan sa skulle moderkortet kunna vara trasigt. Kanske att du kan testa med ditt eller någon annans kompis som har samma sockel?

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i5 2500K 4.4 GHz
MoBo: ASRock Z68 Extreme3 GEN 3 GPU: EVGA GTX 970 4 GB
RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE SSD: Corsair Force 3 120GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Tittat i manualen och ska även titta efter komponenterna på modekortet. Återkommer snart. Tack för alla svar än så länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Hade du överklockat processorn, och isåfall vilket voltvärde angav du?

MVH

- Wellsburg Endurance -

Haswell-E 5960X l MSI X99 GODLIKE Gaming l Radeon Pro Duo 8GB HBM l Intel 750NVMe 400GB l 32GB DDR4 l Corsair RM1000i l Corsair H110i GTX l Enthoo Pro l 1440P@144Hz@Freesync l

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2014

Har ni dubbelkollat så att alla kontakter sitter i riktigt?. Hade ett liknande problem för ett tag sedan. Datorn startar i en sekund sedan bara stängs den av. I mitt fall så var kontakten till grafikkortet löst isatt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Vi hittade ingenting som tyder på att något har ytligt brustit på modekortet. : /

@Aeig. Processorn är inte överklockad.
@Carry Potter. Ska be honom gå igenom alla kablar en gång till riktigt ordentligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Ytterligare ett fall där Corsiars skräp serie CX drar med sig annat i döden!

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."