Ny dator dog mitt i spelande, vägrar att starta.

Permalänk
Medlem

Ny dator dog mitt i spelande, vägrar att starta.

Min kompis som jag skriver det här för, satt och spelade Counter Strike Global Offensive (knappt krävande spel) och mitt i allt så stängdes datorn av (luktade även lite konstigt i datorn). När han försöker starta den så blinkar all belysning i datorn till, och fläktarna går igång i knappt en sekund, sen stängs allt av. Han har testat det följande redan:

1. Bytt Nätaggregat.
2. Startat utan Grafikkort.
3. Startat utan Ramminne.
4. Startat utan Hårddisk.

Allt har gett samma resultat. Inga komponenter i datorn ser ut att ha brunnit, iallafall inte synligt. Någon som har erfarenhet av liknande problem som kan vara till hjälp? Hade varit mycket tacksam.

Specs:

Modekort - ASUS Maximus VII Ranger.
Nätaggregat - Corssair CX750M.
Processor - i5 4690K.
Grafikkort - MSI Geforce GTX 970 Phys X.
Ramminne - Corssair Vengeance Pro 8x2GB 1600mhz.
Hårddisk - Kingston SSD Now V300 120GB.
Kylning - Corssair H60 Hydro Series.

Permalänk
Medlem

Så han har satt i ett helt nytt nätagg nu?

Titta noga på moderkortet om någon komponent se skadad ut. Tex svullen kondensator. Kan vara svårt att se och det kan även vara väldigt lätt att se.

Titta i manualen efter vilka minneskonfigureringar som den kan starta med och prova med minsta möjliga minne.
Återställ Bios.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag hade en kompis med samma symptom och efter inlämning till inet kunde det konstateras att parollen hade rykt.

Dock så är tydligen det sjukt ovanligt. Som ovan sa skulle moderkortet kunna vara trasigt. Kanske att du kan testa med ditt eller någon annans kompis som har samma sockel?

Permalänk
Medlem

Tittat i manualen och ska även titta efter komponenterna på modekortet. Återkommer snart. Tack för alla svar än så länge.

Permalänk
Medlem

Hade du överklockat processorn, och isåfall vilket voltvärde angav du?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Har ni dubbelkollat så att alla kontakter sitter i riktigt?. Hade ett liknande problem för ett tag sedan. Datorn startar i en sekund sedan bara stängs den av. I mitt fall så var kontakten till grafikkortet löst isatt.

Permalänk
Medlem

Vi hittade ingenting som tyder på att något har ytligt brustit på modekortet. : /

@Aeig. Processorn är inte överklockad.
@Carry Potter. Ska be honom gå igenom alla kablar en gång till riktigt ordentligt.

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett fall där Corsiars skräp serie CX drar med sig annat i döden!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!