DAC med tydlig bassline

Permalänk

DAC med tydlig bassline

Har nån en rekommendation på DAC med tydlig bassline?

Bassline är typ delen av musik som låter såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=FDKDdVilQT4

Har en VDAC II och den låter super på alla delar men i basslinedelen är det lite fattigt.

Permalänk
Medlem

En DAC ska omvandla en digital signal till en analog. Du letar efter något annat. Kanske en EQ?

Permalänk

Exakt. En DAC kan inte färga signalen - i så fall är det fel på den. En fungerande DAC ger ut samma signal som kommer in - fast analog i stället för digital.

Därför finns det heller ingen skillnad i "ljudet" hos fungerande, korrekt designade DAC:ar. Priset är irrelevant för funktionen, och bara en del av marknadsföringen.

Permalänk
Medlem

Byt hörlurar/högtalare istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Exakt. En DAC kan inte färga signalen - i så fall är det fel på den. En fungerande DAC ger ut samma signal som kommer in - fast analog i stället för digital.

Därför finns det heller ingen skillnad i "ljudet" hos fungerande, korrekt designade DAC:ar. Priset är irrelevant för funktionen, och bara en del av marknadsföringen.

Fast signalkonverteringen är ju inte perfekt. Perfekt finns liksom inte. Däremot så har du säkert rätt i att alla "fungerande, korrekt designade" DAC:ar gör ett väldigt bra konverteringsjobb. Men inte perfekt. Hur stora fel får det vara?

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Fast signalkonverteringen är ju inte perfekt. Perfekt finns liksom inte. Däremot så har du säkert rätt i att alla "fungerande, korrekt designade" DAC:ar gör ett väldigt bra konverteringsjobb. Men inte perfekt. Hur stora fel får det vara?

är väl när det blir hängmatta av ljudet som det börjar bli dåligt:P

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tror du ska läsa tråden för hörlursgalningar här på Sweclockers.

Permalänk
Inaktiv

4K signal in i TV från 80-talet. Dålig bild? Går och köper ny mediaspelare.

Permalänk

Jag kan höra små skillnader (t.ex sound stage) mellan DAC:arna jag har så jag trodde det fanns vissa andra med större skillnader.
Tycker inte EQ hjälper så mycket. Det har en tendens att gröta ner vissa delar av frekvenserna har jag märkt, i alla fall med digitala sådana.

Tror ni en högtalare med 8 tums bas kommer fixa detta bättre?
Har nu ett par B&W DM 685 och en ASW 608 drivna av en Rotel RA 12.
Subwoofern hjälper inte så mycket i basslinen, endast frekvenserna under.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strike_formation:

Jag kan höra små skillnader (t.ex sound stage) mellan DAC:arna jag har så jag trodde det fanns vissa andra med större skillnader.
Tycker inte EQ hjälper så mycket. Det har en tendens att gröta ner vissa delar av frekvenserna har jag märkt, i alla fall med digitala sådana.

Tror ni en högtalare med 8 tums bas kommer fixa detta bättre?
Har nu ett par B&W DM 685 och en ASW 608 drivna av en Rotel RA 12.
Subwoofern hjälper inte så mycket i basslinen, endast frekvenserna under.

Det första du ska göra är nog att skaffa ett par ordentliga fullregisterhögtalare och se till att du har bra akustik i lyssningsrummet, en dac är troligen ditt minsta bekymmer, det du är ute efter är nog trycket/atacken/transienten i anslaget av strängen och det kommer från frontarna och inte nån basmodul, du behöver helt enkelt ett par vuxna högtalare och elektronik som är kapabel att driva dem utan att det uppstår dynamikkomprimering i stället för en liten högtalare med bara en 6,5" are och en för klen förstärrkare för att klara transienterna med realistiskt ljudtryck utan att klippa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.