Tips på tyst dator för filmtittande och skolarbete?

Permalänk

Tips på tyst dator för filmtittande och skolarbete?

Tänkte köpa mig en ny dator när majlönen kommer. Stationär dator som kommer användas till filmtittande (koppla till TV/projektor), lyssna på musik och vanligt kontorsarbete och plugg.
Det viktiga är att datorn är tyst. Har bara laptops nu så jag får köpa skärm, tangentbord och liknande.
Hade tänkt mig SSD för operativen (dualboot win/linux) men det kan jag sno från någon av laptopsen om SSDarna inte utvecklats extremt mycket de senaste 3-5 åren.

Vad är det som för mest oväsen i en dator och vad ska jag tänka på med mina "krav" och användningsområden?
Har sett gamla trådar om samma ämne men där länkas det mest till färdigplockade datorer där flertalet delar inte längre finns i lager.
Betalar gärna så lite som möjligt och betalar hellre för prisvärda komponenter än prestanda.

Permalänk

Kanske nåt åt detta hållet?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7866583/2015-04-05

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan vara något... vet inte hur bra SSHD'n är, men det går ju att sätta i en vanlig SSD istället å köra med en externt HDD om inte lagringsutrymmet räcker till.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7866896/2015-04-05

Permalänk

En SSHD ligger någonstans emellan en SSD och en HDD i prestanda.

Guybrush82's paket ser fint ut men personligen hade jag antagligen gått på en WD Green. En WD Blue är inte jättehögljudd men den gröna drar några watt mindre och vibrerar lite mindre.

Du skrev ingen budget, TS, men om du vill eliminera en fläkt som fort blir överflödig, speciellt för ett mera lättdrivet system, skulle jag köra på ett passivt nätagg. Seasonic har några i olika storlekar men personligen gillar jag Super Flower bättre av det jag sett. Eller också något med semi-passiv drift för filmtittande oberoende om det är online eller i mjukvara kommer aldrig belasta det så pass att fläkten kommer gå igång på t.ex. ett EVGA G2 750W.

Det ska säkerligen funka att sno en SSD från en laptop. Jag vet inte hur bra de är om de är installerade från fabrik, då många tillverkare säkerligen försöker prioritera att spara pengar om vi nu inte snackar om någon lyxmodell av laptop, då.

En NUC är inte heller en dålig väg att gå. 4 GB minne bör räcka. Det gäller att följa med i prestandatabben i Windows om du maxar ut minnet hela tiden går det bra att ploppa in en sticka till. Bäst att köra på identiska stickor eftersom kompabilitet är något av ett problem i RAM-världen än idag.

Om du inte desperat kräver den snabbaste möjliga uppstarten kan du lika bra köra på bleu's paket ovan. En SSHD är helt enkelt en HDD cachad av en SSD för att snabba upp den något. Vet inte hur ljudnivån är på dem, men de flesta moderna hårddiskar är relativt tysta. Alternativt går det ju att stoppa i en SSD från en av dina laptops som du känner har ok starttid och sen köra lagring externt. Tyvärr har NUC-enheten bara rum för 1 hårddisk, nämligen. Och det är bara 2,5". Men det är en fullgod maskin i övrigt. Inget för en som spelar, men duger utmärkt för surf eller film.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt en NUC eller en liten ZBOX.

Permalänk

Har inte funderat så mycket på budget. Om jag klarar mig med 4-5000 för själva datorn så är jag nöjd. Tror inte jag behöver lägga mer för att få en dator som duger till mig. Kan lägga mer om det blir avsevärd prestandaförbättring för några kronor till.
Har dock lite roligt år folk som en köper dator för 15000 för att betala räkningar och kollar mailen med. Ingen idé att sitta på överkapacitet.

Kände inte ens till att det fanns något som NUC. Det är passiv kylning i dem antar jag? Känns dock som man har större möjlighet att byta ut/lägga till grejer i alternativet som Guybrush82 lade fram. Fick lite att tänka på där.
Men jag behöver inget separat grafikkort för att se på HD-film?

Hade mest gått och klurat på vad man kan ha för typ av kylning och liknande.

Permalänk
Skrivet av AfSilfverslef:

Har inte funderat så mycket på budget. Om jag klarar mig med 4-5000 för själva datorn så är jag nöjd. Tror inte jag behöver lägga mer för att få en dator som duger till mig. Kan lägga mer om det blir avsevärd prestandaförbättring för några kronor till.
Har dock lite roligt år folk som en köper dator för 15000 för att betala räkningar och kollar mailen med. Ingen idé att sitta på överkapacitet.

Kände inte ens till att det fanns något som NUC. Det är passiv kylning i dem antar jag? Känns dock som man har större möjlighet att byta ut/lägga till grejer i alternativet som Guybrush82 lade fram. Fick lite att tänka på där.
Men jag behöver inget separat grafikkort för att se på HD-film?

Hade mest gått och klurat på vad man kan ha för typ av kylning och liknande.

Du ska inte behöva ett diskret grafikkort som det kallas av någon anledning för att titta på film idag. Hade man velat hade man alltid kunnat köra på en APU och få något bättre inbyggd grafik också. Eller ganska mycket bättre jämfört med Intels grafik, faktiskt.

Riggen i min sign är hemskt tyst om jag stannar nätagget. XFX gör inte tysta produkter, så där är något att undvika åtminstone.

Här är en liten idé från min sida. Detta inkluderar inte OS då inte andra gjort det heller:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7868315/2015-04-05

Det är en ganska liten dator också, vilket du kanske tycker är trevligt? Det är ett dyrare nätaggregat i, men det är ett av riktigt hög kvalitet som dessutom har passiv kylning, vilket gör att det inte ska höras. Tyvärr har jag sett att Seasonic lidit av en del coil whine men det ska inte hända med ett så pass högkvalitativt agg. Det är säkerligen tidiga exemplar som man ser på YouTube. Denna dator kommer gå riktigt tyst och trevligt. Är inget större fan av AsRocks moderkort, men det var det enda i lager för en rimlig peng och de är inte dåliga precis, men fläktkontrollen är lite si och så. Vill du, kan du alltid köpa till en fläktkontroll av valfri sort för att styra dina fläktar enligt behov. Valde även att inte inkludera montering. Kostar 800 kronor om jag inte minns fel.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Satt på jobbet och spånade med ett par andra genier om hur det ”borde” fungera.
Tänkte som sagt köpa för majlönen så det är någon månad kvar vilket ger mig gott om tid att krångla till allt i onödan.
Så mycket passiv kylning som möjligt. Stora fläktar som kan gå på låga varv i det fall fläkt ändå är nödvändigt.
Det brukar bli dammigt som satan inne i chassit, borde det inte vara bättre att ha en slutet chassi och istället ha kylflänsar som sticker ut utanför själva chassit? Eller vattenkylning med radiator utanför chassit. Kanske är lite overkill med vattenkylning i mitt fall.

Tackar för den hjälp jag har fått. Har/hade ganska dålig koll på vad som finns så jag har kollat på de komponenter ni rekommenderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Du ska inte behöva ett diskret grafikkort som det kallas av någon anledning för att titta på film idag. Hade man velat hade man alltid kunnat köra på en APU och få något bättre inbyggd grafik också. Eller ganska mycket bättre jämfört med Intels grafik, faktiskt.

Riggen i min sign är hemskt tyst om jag stannar nätagget. XFX gör inte tysta produkter, så där är något att undvika åtminstone.

Här är en liten idé från min sida. Detta inkluderar inte OS då inte andra gjort det heller:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7868315/2015-04-05

Det är en ganska liten dator också, vilket du kanske tycker är trevligt? Det är ett dyrare nätaggregat i, men det är ett av riktigt hög kvalitet som dessutom har passiv kylning, vilket gör att det inte ska höras. Tyvärr har jag sett att Seasonic lidit av en del coil whine men det ska inte hända med ett så pass högkvalitativt agg. Det är säkerligen tidiga exemplar som man ser på YouTube. Denna dator kommer gå riktigt tyst och trevligt. Är inget större fan av AsRocks moderkort, men det var det enda i lager för en rimlig peng och de är inte dåliga precis, men fläktkontrollen är lite si och så. Vill du, kan du alltid köpa till en fläktkontroll av valfri sort för att styra dina fläktar enligt behov. Valde även att inte inkludera montering. Kostar 800 kronor om jag inte minns fel.

Det där funkar inte med den kylaren.
Cooler Master Elite 110 chassit tar max 76 mm höga kylare.
EVO 212 är väl 159 mm

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

har bara generella råd jag kan ge gällande detta och dom är att om du vill ha det så tyst som det bara går så hade jag valt fractal design r4 eller r5. själv har jag r5. passar perfekt för den har en fläktkontroll inbyggd (iaf r4 har det). se till att dra ned alla fläktar på minimum.
hade undvikit standard kylaren från båda processorföretagen. oj vad dom låter mycket. själv kör jag noctua processorkylare. kan rekommendera NH-U12S.
se till att du köper ett fanless nätagg, tex det länkade på 1500kr. det är dyrt som fan, men värt det enligt mig. jag kör dock själv evga supernova som har ramp up på fläkten, så gör jag inget speciellt startar inte fläkten. billigare, men supportar minst 750w. går på ca 1000kr
det absolut viktigaste är att köpa så tysta fläktar som det går, och att skippa grafikkort och köra med det inbyggda istället. fläktarna kan vara tex dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1690560

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Det där funkar inte med den kylaren.
Cooler Master Elite 110 chassit tar max 76 mm höga kylare.
EVO 212 är väl 159 mm

Det har du rätt i, fasen. Ja, ja. Det finns trevliga low-profile kylare också t.ex. http://www.inet.se/produkt/5331076/scythe-big-shuriken-ii-rev...

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Det har du rätt i, fasen. Ja, ja. Det finns trevliga low-profile kylare också t.ex. http://www.inet.se/produkt/5331076/scythe-big-shuriken-ii-rev...

Ja, och Noctuas 37mm kylare är faktiskt rätt bra och tyst.
https://www.inet.se/produkt/6308800/noctua-nh-l9a-low-profile...

Jag är dock inne på att Shuriken kyler bättre.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Nu är det dags
Tänkte mig ett Fractal design R5 chassi. Och det är ungefär så långt jag har kommit.
Först hade jag även bestämt mig för ett Seasonic fläktlöst nätagg men nu funderar jag på om det finns något billigare som i praktiken är lika tyst. Det ska alltså inte driva något stort törstigt grafikkort.
Jag tar en SSD som jag redan har.
Utöver det så behöver jag moderkort, ramminnen och processor.
Skulle vilja ha HDMI och USB3 på moderkortet och det verkar finnas på de flesta.
Om jag börjar med detta så tror jag att jag har bra grund för att tysta ner datorn ytterligare med nya fläktar mm om jag inte är nöjd.

Vad tror ni?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Bra förslag, men då finns väl inte mycket möjlighet att uppgradera eller stoppa in t.ex. blurayläsare/brännare eller HDD?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AfSilfverslef:

Bra förslag, men då finns väl inte mycket möjlighet att uppgradera eller stoppa in t.ex. blurayläsare/brännare eller HDD?

Bay Trail är en SoC plattform med processorn fastlödd på moderkortet. Streacom F1C WS har plats för en 2,5" enhet, vill du ha en optisk enhet får du välja ett annat chassi. I övrigt lever vi i en digital era med streaming så optiska enheter är överskattade.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Hur verkar detta?
Chassi: Aerocool DS Cube
Nätagg: Silverstone SFX sx500-lg
Moderkort: MSI Z97M-G43
CPU: Pentium G3258
+ 4GB ram

Blir typ 3500kr

Permalänk
Skrivet av AfSilfverslef:

Hur verkar detta?
Chassi: Aerocool DS Cube
Nätagg: Silverstone SFX sx500-lg
Moderkort: MSI Z97M-G43
CPU: Pentium G3258
+ 4GB ram

Blir typ 3500kr

Blev dessa delar fast 8GB ram.
Har dock inte köpt CPU-kylare eller bytt bakfläkt (120 eller 140mm) i lådan.
Har någon tips på fläkt eller kylare? Funderar på passiv kylare till processorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AfSilfverslef:

Blev dessa delar fast 8GB ram.
Har dock inte köpt CPU-kylare eller bytt bakfläkt (120 eller 140mm) i lådan.
Har någon tips på fläkt eller kylare? Funderar på passiv kylare till processorn.

Köp en CM 212 EVO, med utbytesfläktar t.ex http://www.inet.se/produkt/6308826/inet-tyst-chassiflakt-120m...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Kan kylaren (CM 212 EVO) även tänkas fungera passivt?
Sedan undrar jag om en chassifläkt är rätt till att ha på kylaren? Ska det inte vara en fläkt avsedd just för detta? Har läst något om statiskt tryck eller liknande som jag inte riktigt försökt förstå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AfSilfverslef:

Kan kylaren (CM 212 EVO) även tänkas fungera passivt?
Sedan undrar jag om en chassifläkt är rätt till att ha på kylaren? Ska det inte vara en fläkt avsedd just för detta? Har läst något om statiskt tryck eller liknande som jag inte riktigt försökt förstå.

Mycket möjligt inget jag rekommenderar dock. Med rätt konfigurerad fläktprofil kan fläktarna stanna vid lättare belastning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|