mATX - en (enkel) GPU i nedre PCIE x16(3.0) - platsen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2014

mATX - en (enkel) GPU i nedre PCIE x16(3.0) - platsen?

Hej!

Det rycker lite i hårdvarutarmen igen, vilket givetvis endast kan avhjälpas med lite nya inköp. Jag har tänkt att testa mATX för första gången, men har fastnat lite på val av moderkort. Närmare bestämt hur dessa är kompatibla med en enkel GPU i den nedre delen av moderkortet. Detta för att kunna pumpa fiskluft direkt på grafikkortet underifrån utan att mitt ljudkort sitter i vägen.

Kort sagt, jag vill hitta ett mATX-kort vars nedre PCI-E x 16 faktiskt är x 16 om man bara sätter grafikkortet i den nedre platsen.

Har tittat på de tre stora (MSI, ASUS och Gigabyte), och de har alla minst ett mATX-kort med två st PCIex16 (3.0): MSI z97m gaming, Gigabyte gaming 5 samt ASUS GENE. För tex gigabyte-kortet står det tydligt i manualen att den nedre platsen endast är x8 oavsett om det övre är befolkat eller inte. Jag undrar nu om någon vet om detta istället är möjligt med MSI- eller ASUS-kortet? Finge jag välja tar jag hellre MSI då ASUS-kortet känns som ett sämre val med vad man får för pengarna.

Jag har försökt googla vilt och läst manualerna på korten utan att få ett tydligt svar, och vänder mig således till er, kära sweclockare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

finns kort med 1 PCI-E x 16 kanske 1 PCI-E x 4 till undra om inte det är micro kort du ska kika på

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Hej!

Jag förstår att du har läst på en hel del nu och kan hända att jag är ute och cyklar lite då jag ej granskat tillverkarnas specifikation utan utgår från Intels utformning av plattformen:
http://www.intel.se/content/www/se/sv/chipsets/performance-ch...

Där så nämns en PCI-E 3.0 x16 medan Asus MAXIMUS VII GENE säger sig ha två. Nu laddade Asus' sida väldigt långsamt för mig så jag får helt enkelt rekommendera dig att läsa deras instruktionsbok.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av DotDotDot:

Hej!

Jag förstår att du har läst på en hel del nu och kan hända att jag är ute och cyklar lite då jag ej granskat tillverkarnas specifikation utan utgår från Intels utformning av plattformen:
http://www.intel.se/content/www/se/sv/chipsets/performance-ch...

Där så nämns en PCI-E 3.0 x16 medan Asus MAXIMUS VII GENE säger sig ha två. Nu laddade Asus' sida väldigt långsamt för mig så jag får helt enkelt rekommendera dig att läsa deras instruktionsbok.

Intressant bild, oavsett frågan.

För att förtydliga: jag är egentligen inte ute efter 2x16 (3.0) då jag inser att det krävs en x99 för det. Det jag vill försöka finna är ett mATX där de två potentiella x16-platserna var för sig fungerar som en x16. Många kort, både för ATX och mATX (tex gigabyte gaming 5) säger sig ha 2x16 (vilket ger 2x8 i SLI/X
FIRE) men det visar sig att vid en enkel GPU kan man endast nyttja x16 i en av platserna (alltid den övre verkar det som). Jag är ute efter ett kort där man kan nyttja (bara) den undre av platserna och få ut x16 i 3.0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av -Hempa-:

Intressant bild, oavsett frågan.

För att förtydliga: jag är egentligen inte ute efter 2x16 (3.0) då jag inser att det krävs en x99 för det. Det jag vill försöka finna är ett mATX där de två potentiella x16-platserna var för sig fungerar som en x16. Många kort, både för ATX och mATX (tex gigabyte gaming 5) säger sig ha 2x16 (vilket ger 2x8 i SLI/X
FIRE) men det visar sig att vid en enkel GPU kan man endast nyttja x16 i en av platserna (alltid den övre verkar det som). Jag är ute efter ett kort där man kan nyttja (bara) den undre av platserna och få ut x16 i 3.0.

Jag förstod frågan. Asus säger sig kunna erbjuda det med deras GENE-kort. Ladda ner manualen för att se om det stämmer, de kan ha implementerat ett alternativt chip för att faktiskt kunna erbjuda full x16 i 3.0 på båda slottarna. På grund av mitt smalband så kan jag tyvärr inte ladda ner manualen.

Sen angående luftflödet så verkar Asus-kortet ha en del utrymme mellan slottarna, så du kanske kan få hyffsad kylning även om du kör ljudkortet längst ner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av DotDotDot:

Jag förstod frågan. Asus säger sig kunna erbjuda det med deras GENE-kort. Ladda ner manualen för att se om det stämmer, de kan ha implementerat ett alternativt chip för att faktiskt kunna erbjuda full x16 i 3.0 på båda slottarna. På grund av mitt smalband så kan jag tyvärr inte ladda ner manualen.

Sen angående luftflödet så verkar Asus-kortet ha en del utrymme mellan slottarna, så du kanske kan få hyffsad kylning även om du kör ljudkortet längst ner?

Ah, ett missförstånd bara. Tack för svaret!

Kollade igen i manualen och tyvärr är det samma visa med ASUS-kortet. Dvs x16 i övre, men endast x8 i nedre om det används ensamt. Det är i alla fall så jag tolkar det. Det verkar helt enkelt inte finnas något kort i z97 som kan göra det jag efterfrågar.. :/

Sen tillkommer ju frågan om man i praktiken förlorar någon prestanda på att köra ett singelkort i x8 istället för x16.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2005

Hempa, du förlorar absolut ingen prestanda om du använder x16 eller x8, största skillnaden är 1.5 fps max och det vara bara ett fåtal spel det rörde sig om, så tror inte det är något du behöver oroa dig för vilken plats du använder alls. Sitter själv på ett Gene VII kort där jag kör mitt kort i 8x slotten med ett 970 kort och jag märker nada skillnad gentemot när jag hade kortet i x16 sloten

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Instämmer med Exeo här, prestandaförlusten är minimal. Möjligtvis att den syns i vissa mätprogram och prestandatester.

Körde själv för ett par år sedan ett GTX 580 på x8 PCI-E 2.0 just för att få plats med mitt Asus Essence STX. Nada problemas, men visst vill man kunna köra x16 just för att.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2014

Jag kanske borde frågat om att köra x8 istället!

Det låter som en rimlig lösning (även om det såklart svider lite av princip att köra x8). Om inte annat kan jag testa såväl temps som prestanda och se vad som funkar bäst. Jag kör samma ljudkort f.ö. - Essence STX är riktigt trevligt för att vara en intern DAC/AMP.

Stort tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2005

Du kan leta upp vilken bandbred dem olika sloten har för att kolla där, men jag hade nog inte lagt ner så mycket energi på det. och för mig så gillar jag den slotten mer då grafikkortet kommer bort från cpu kylaren och det är inte lika tight