Köp av en ny SSD, kompabilitets- och installationsfrågor

Permalänk
Medlem

Köp av en ny SSD, kompabilitets- och installationsfrågor

Tjenare! Den här frågan har säkert blivit svarad på 1000x gånger, men men, frågar ändå för säkerhets skull.

Har tänkt köpa en ny SSD

http://www.inet.se/produkt/4304419/adata-ssd-premier-pro-sp90...

Fast min fråga är hur jag ska installera den?
Just nu har jag alla mina spel och windows på en HDD och skulle helst vilja formatera om den medans jag ändå håller på!
Ska använda SSD'n till att installera OS och spel på.
Är det bara att göra som killen i denna video gör

https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Tack på förhand!

Rubrik förtydligad (sammanfogning av trådar)
Permalänk
Medlem

Videon är för lång xD

Men simpelt förklarat, ha bara in SSDn när du installerar OS. Därefter kan du koppla tillbaka HDDn och gör en snabb formatering eller bara ta bort partitionen. Voila det är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinzient:

Videon är för lång xD

Men simpelt förklarat, ha bara in SSDn när du installerar OS. Därefter kan du koppla tillbaka in HDDn och gör en snabb formatering eller bara ta bort partitionen. Voila det är klart.

Okay tack, det var så han gjorde i videon btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mexarn:

Okay tack, det var så han gjorde i videon btw

Gut, lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en SSD med mer utrymme. En SSD med 240 -> 256GB finns tillgängliga ungefär för 1000:-.

Permalänk
Medlem

Går set att koppla en SSD till detta moderkortet? (P7H55M)

Kan jag använda en SSD till detta moderkort?

http://www.asus.com/Motherboards/P7H55M/

Isåfall vilka kablar behöver jag och vart ska jag koppla in kablarna isåfall?

Tack

EDIT: Är dom kabblarna 6.0 GB/s?

Rubrik förtydligad
Permalänk

Ja sata kablar

Visa signatur

Ursäktar för stavfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOANATAN5354:

Ja sata kablar

Okay, men vart ska kablarna kopplas in?

Permalänk
Medlem

Du ska nog inte ge dig på detta själv, ta hjälp av en kompis som kan.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade, rubrik ändrad*

Trådar sammanfogade då vi ej tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Det går alldeles utmärkt att fortsätta i denna tråden. Tänk även på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att spara allt viktigt som finns på HDDn innan du formaterar den..
sparfiler, bilder, bokmärken webläsare osv osv..

till ett usbminne eller liknande

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

128 GB SSD är för litet om du ska ha windows och spel på den. Med facit i hand skulle jag aldrig ha köpt en 128GB då den är över 75% full med bara windows och lite andra nyttoprogram. Får ha alla andra installationer tex spel på min hdd.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Trådar sammanfogade, rubrik ändrad*

Trådar sammanfogade då vi ej tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Det går alldeles utmärkt att fortsätta i denna tråden. Tänk även på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

/moderator

Okay! Ska tänka på det nästa gång!

Skrivet av Kimpur:

Kom ihåg att spara allt viktigt som finns på HDDn innan du formaterar den..
sparfiler, bilder, bokmärken webläsare osv osv..

till ett usbminne eller liknande

Har inget viktigt på min HDD så det är lika bra att jag formaterar om den.

Skrivet av Litenskit:

128 GB SSD är för litet om du ska ha windows och spel på den. Med facit i hand skulle jag aldrig ha köpt en 128GB då den är över 75% full med bara windows och lite andra nyttoprogram. Får ha alla andra installationer tex spel på min hdd.

Okay! Ska tänka på det, kanske blir en större SSD då.