Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local host
Registrerad
Maj 2013

4790K @ 4.5 GhZ

tja sitter och funderar på vilken kylare
har ett H440W så så noctura dh15 är utesluten för att den är för stor och ful ...
sitter och försöker välja mellan Be Quiet dark rock pro 3 och Phanteks PH-TC14PE (röd fläns) men på inets webbsida så står det att Phanteks kylare har bara 3 pins fläktar. medans om man kollar på youtube så finns det filmer med fläktarna med 4 pins.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av swe3633:

tja sitter och funderar på vilken kylare
har ett H440W så så noctura dh15 är utesluten för att den är för stor och ful ...
sitter och försöker välja mellan Be Quiet dark rock pro 3 och Phanteks PH-TC14PE (röd fläns) men på inets webbsida så står det att Phanteks kylare har bara 3 pins fläktar. medans om man kollar på youtube så finns det filmer med fläktarna med 4 pins.

enligt phanteks följer det med en PWM adapter men fläktarna i sig är bara tre pins

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Inte funderat på ett slutet vattenkit istället? Typ Corsair H110i GT.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[Corsair H110i GT]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[ASUS 1080 Strix OC @ 2114/11016MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer XB270HU]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Borde väl nästan gå med standardkylaren och mer eller mindre stock volt iom stock är 4.4Ghz turbo?
ca 2% överklockning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I ett mörksatt rum.
Registrerad
Nov 2004

Jag kör min i 4,8 GHz med en NH-U14S. Fått en blåskärm visserligen och den går ganska varmt i Intel burn-in test, över 90 grader.

Dator: Asus Z97-A / EVGA 1070GTX / 4790k med Noctua NH-U14S / 16 GB Corsair V. Pro 2400 Mhz CL11 / Sound Blaster Z / Fractal Design Define R5 Titan / Corsair AX860 / Corsair Vengeance K90 / Sennheiser HD600 / Logitech G700S / LG 40UF675V / Samsung 840 EVO 250 GB / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 10 Pro Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local host
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Mocka:

Inte funderat på ett slutet vattenkit istället? Typ Corsair H110i GT.

har verkligen inte bra erfarenhet av corsairs kylare :/

Skrivet av JBE:

Borde väl nästan gå med standardkylaren och mer eller mindre stock volt iom stock är 4.4Ghz turbo?
ca 2% överklockning.

har inte den kvar :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local host
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av jesusbarnet:

enligt phanteks följer det med en PWM adapter men fläktarna i sig är bara tre pins

vad innebär det med PWN adapter ?

något som är negativt med det ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

4.5ghz är ju en överklock på 100mhz..bör ge kanske 1-2c mot normalt.
Kör på Corsair H80i eller liknande så slipper du ha en gigantiskt kylare som tar upp halva moderkortet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av swe3633:

vad innebär det med PWN adapter ?

något som är negativt med det ?

det betyder att fläkthastigheten är självreglerande beroende på cpu temperaturen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local host
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av makn:

Kör på Corsair H80i eller liknande så slipper du ha en gigantiskt kylare som tar upp halva moderkortet

som jag skev tidigare så gillar jag inte AiO kylare och definitivt inte corsairs plastbit med vatten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local host
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av jesusbarnet:

det betyder att fläkthastigheten är självreglerande beroende på cpu temperaturen

jo men är det ngt negativt med att fläktarna är 3 pins som sedan blir 4 pins pwn
istället för 2 stycken 4 pins fläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av swe3633:

jo men är det ngt negativt med att fläktarna är 3 pins som sedan blir 4 pins pwn

det är inget negativt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av makn:

Skrivet av JBE:

ca 2% överklockning.

Är inte 4,4 GHz turbo endast på en eller två kärnor? När alla fyra arbetar har jag för mig att det är på en lägre frekvens, borde vara 4 GHz? Alltså blir det en överklockning på 12,5% om man går upp till 4,5 GHz.

MB: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K 4.6 GHz Kylare: Noctua NH-U14S GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: 16GB (4x4GB) Corsair Vengeance DDR3 SSD: Crucial MX100 512GB Lagring: WD Red 6TB PSU: Fractal Design Newton R3 600W Chassi: Fractal Design Define R4 (w/ 3x Silent Series R2 140mm)

Skärm: Asus ROG Swift PG279Q Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Mionix Naos 7000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2010

Jag kör en dark rock pro 3 i mitt h440. .. tänk på att minnena kan få svårt att få plats!
Den kyler en 4670k på 4.5ghz med 1.24vcore, ligger på 79c Max i intelburntest, och runt 65 i bf4 efter ett långt tag

snygg och tyst, jag är nöjd med den... men man får se upp vid transport, klumpen väger runt 1kg ;/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av swe3633:

som jag skev tidigare så gillar jag inte AiO kylare och definitivt inte corsairs plastbit med vatten

Kan hålla med om att de var plastiga för några år sen. Men nya serien, bland annat den jag har - h110i gt - är allt annat är plastig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av swe3633:

Tror jag har läst PVN typ 3 gånger i denna tråden, är det inte PWM = Pulse with modulation? eller är jag ute å cyklar?