starta förstärkare vid signal

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jan 2005

starta förstärkare vid signal

Hej, har tänkt bygga ett multiroom system med sonos i grunden, med tanke på hur många zoner jag planerar har jag en speciallösning på gång.
Sonos connect kopplad till ett antal t-amps. På så vis får jag justerbar volym i alla närliggande rum utan för mycket kablage och jag slipper köpa en connect till var rum.

Problemet är hur jag ska starta t-ampsen när sonos enheten går igång.
Jag ser några alternativ men inga hela lösningar, så här behövs lite hjälp

1: använda en känslig master/slave grendosa som känner när sonosen går igång och då startar förstärkarna

2: hitta t-amps som startar vid ljudsignal in?

3: använda en av sonosens signaler ut, t.ex optisk eller coax för att aktivera ett relä som startar stärkarna.

Tack för all hjälp jag kan få

FD define r3, i7 950,Cooler Master Hyper 212 Plus, asus sabertooth x58, 6gb ddr3 1600, Gtx 470soc, ocz modxstream 600w, ocz 60gb ssd, wd caviar green 1TB,acer gd245hq 24", Logitech G11,Logitech cordless keyboard, Logitech mx518, Logitech vx nano. windows 7 x64 Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

Annars kan man kanske köra någonting i stil med Tellstick/D-links DSP-W215 så du kan dra igång allt med mobilen, mindre snyggt om jag tror att det enklaste är nog en master/slave grendosa, om du kan hitta en som är bra nog.

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Om du menar Tripathförstärkare så drar de väldigt lite men du kan alltid bygga in ett signalstyrt relä om du inte har triggers på försteget.
Det finns en del halvfabrikat i den här stilen att utgå från om du inte pillar ihop nått helt eget.
https://www.quasarelectronics.co.uk/Item/cebek-pm-11-audio-si...

Du kan också pilla ihop nått typ
http://www.circuitdiagram.org/audio-activated-relay-switch.ht...
Men du bör ju då ha ett buffertsteg före så ljudtriggern inte påverkar ljudkvaliten.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.