M.2 SSD i en Z97-A vill inte hittas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

M.2 SSD i en Z97-A vill inte hittas

Hej bullen, jag har ett problem.
Införskaffade Z97-A för några dagar sedan och med det smällde jag till med en M.2 SSD M+B 2280 pga bl.a. platsbrist.
Och den vill inte hittas, vare sig i UEFI eller i Windows eller Ubuntu, oavsett version. Finns inte som alternativ, inte alls. Ja, jag har kollat Disk Management, refreshat och rescannat. Jag har kollat Device Manager, syns inte där heller.

Checklista:
1. Kollat så att den sitter ordentligt fast. Att den är rättvänd. Att distansen sitter ordentligt.
2. Kollat så att M.2 mode är valt för PCIex1/SATA-slottsen.
3. Flyttat grafikkortet till annan slot.
4. Kollat User Guide för moderkortet, det ska stödja M key 2280.
5. Kollat efter drivare genom samsungs sida, söka efter och försöka hitta en driver-CD eller dylikt som jag kanske slarvat bort med förpackning.
6. Målat ett pentagram på chassit och offrat en oskuld.
7. Googlat en heeel eftermiddag.

Så. Har jag klantat mig och trott att M+B key inte passar M key-slots? Eller har jag haft sönder något? Eller saknas drivare som jag inte känner till eller hittar?

Tack för er uppmärksamhet.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Vilken SSD har du köpt?

Om jag fattar det rätt så stödjer moderkortet bara M2 SSD'er som kör i PCIe mode. De kan även köra i SATA mode, men det stöds inte.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av giplet:

Vilken SSD har du köpt?

Om jag fattar det rätt så stödjer moderkortet bara M2 SSD'er som kör i PCIe mode. De kan även köra i SATA mode, men det stöds inte.

Samsung EVO 850
Det är nog där mitt problem ligger, att moderkortet endast stödjer PCIe mode, eller snarare att jag fått tag i ett SATA M.2. Jag tror jag lurades av foruminlägg och inte helt självklar produktbeskrivning. Borde ha läst på mer i förhand, men impulshandlar man så gör man.
Vad jag ska kolla efter är M.2 SSD med endast(?) M-key som använder PCIe-bussen, och det är fåtal som hittas vi prisjakt tyvärr, de är på det hela ganska dyra men man kanske får vad man betalar för.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Alakai:

Samsung EVO 850
Det är nog där mitt problem ligger, att moderkortet endast stödjer PCIe mode, eller snarare att jag fått tag i ett SATA M.2. Jag tror jag lurades av foruminlägg och inte helt självklar produktbeskrivning. Borde ha läst på mer i förhand, men impulshandlar man så gör man.
Vad jag ska kolla efter är M.2 SSD med endast(?) M-key som använder PCIe-bussen, och det är fåtal som hittas vi prisjakt tyvärr, de är på det hela ganska dyra men man kanske får vad man betalar för.

Din manual har en liten lista på SSD'er som stöds.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av giplet:

Din manual har en liten lista på SSD'er som stöds.

Ok, tack. Welp, pdf-versionen har en lista. Jag hittar inte listan i handmanualen eller medföljande extra papper :/
Borde såklart kanske kollat upp online-manualen och allt detta innan, men impulsköp är impulsköp och nu får jag betala för det.

EDIT: Lite rörigt här ovan, men man fick helt enkelt gå in och kolla på produktsupport på asus supportsida, där man även hämtar manualen och bläddra bland dessa listor: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/Z97-A_Devic...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010

En sådan köpte jag för att det skulle funka med m.2

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200585-plexto...

och så bra funkar den

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Gunner357:

PX-G128M6e

Jo precis, den stöds enligt manual. Nu är ju 512 GB-versionen ute och då kommer så klart frågan upp huruvida den rymligare versionen stöds eller ej. Den är ju trots allt lusentappen billigare än motsvarande samsungen som ändå inte är duglig som OS-disk (enligt manual).
En annan är bara intresserad av dem som storage disc än så länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Alakai:

Jo precis, den stöds enligt manual. Nu är ju 512 GB-versionen ute och då kommer så klart frågan upp huruvida den rymligare versionen stöds eller ej. Den är ju trots allt lusentappen billigare än motsvarande samsungen som ändå inte är duglig som OS-disk (enligt manual).
En annan är bara intresserad av dem som storage disc än så länge.

512 GB varianten stöds nog med det är nog inga problem.

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

C, K, P, Pro Gamer, Pro och Deluxe stödjer båda när vi talar om Z97-gänget hos Asus.
1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (both SATA & PCIE mode)

Men inte A, som är det vanligaste. Ganska märkligt. Enbart PCIe som gränssnitt där.

Sitter i exakt samma sits som Alakai.

När det gäller Qualified Vendors List så är snart ett år gamla (har kollat för P, A, Pro och Deluxe). Eftersom det tillkommer nya diskar, det borde väl vara lugnt att köpa så länge de stödjer moderkortets gränssnitt?

P
http://www.asus.com/se/Motherboards/Z97P/HelpDesk_QVL/
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-P/Z97-P_Devic...

A
http://www.asus.com/se/Motherboards/Z97A/HelpDesk_QVL/
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/Z97-A_Devic...

Pro
http://www.asus.com/se/Motherboards/Z97PRO/HelpDesk_QVL/
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-PRO/Z97-PRO_D...

Man kan lugnt säga att Asus presenterar sin info på ett rörigt sätt. Och inkonsekvent. På pappret verkar tex P klara M2 av båda gränsnsnitten, precis som sina större syskon Pro och Deluxe. Men när man kollar på QVL så är Plextordisken Gunner357 köpte utelämnad för P, men finns med för Pro och Deluxe. Och då är ändå den för P två månader yngre. En miss i dokumentationen, eller kör Asus med tre varianter på sin M2-kontakt, där P (och troligen även de andra budgetkorten) får en nedgraderad version av den som klarar båda gränsnitten?

Win2kSP4| XP 2500+ | NF7-S Rev.2.0 | Corsair TWINX1024-3200LL 1024MB | Maxtor 80Gb 8mb | Sapphire 9800 Pro 128mb | Antec NeoPower 480W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Gunner357:

512 GB varianten stöds nog med det är nog inga problem.

Precis. Funkar utmärkt och jag får liknande hastigheter som dig.

Skrivet av Inkvisitorn:

Sitter i exakt samma sits som Alakai.

Tack för utförligt inlägg, kan komma många andra till del som råkar ut för samma sak eller vill kolla upp innan köp.
M.2 är nytt och man förväntar sig illa stöd och dålig dokumentation, men ändå.. Förhoppningsvis blir det snarast bättre och moderkort får någon ytterligare indikation på vilka M.2-kort de tar, utan att man ska behöva ta till extra dokumentation.