FX-8350 + Cooler Master Hyper 212 Evo OC problem

Permalänk

Känns som att det är Lite overkill att köra ett 980 om cpun sättet stopp. Funkar det inte som det är eller med t.ex en annan kylare (som inte är så dyrt) så får det nog bli att byta plattform till en i7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jävligt märkligt.
http://www.overclock.net/t/1348623/amd-bulldozer-and-piledriv...

Verkar vara många som lyckas clocka med just det moderkortet. Så även jag.

Fortfarande inget svar på hur din chassikylning ser ut i övrigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av greddyfreddy:

Känns som att det är Lite overkill att köra ett 980 om cpun sättet stopp. Funkar det inte som det är eller med t.ex en annan kylare (som inte är så dyrt) så får det nog bli att byta plattform till en i7.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en bra ide.Din kylare kan du ju behålla då.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

om du inte tar bort några säkerheter typ max watt. cpun får trottla då ska du kunna köra stock V i 4.5GHz. Men om du vill ha en snabbare dator sätt powerlimit i default och nöj dig med 4,2-4,4Ghz (tempen är aldrig ett problem. går tempen för högt så börjar den bara att trottla)

i spel så är det mer eller mindre meningslöst att oc cpun grafikkortet är alltid den begränsade faktorn (om du inte kör med låga inställningar och kräver min 144B/s 144Hz)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Är förvånad att ingen skrivit det förut:

Hur gjorde du med kylpastan och har du testat det igen? Att det är två cores som failar KAN indikera att du har för lite kylpasta. Brukar annars vara att folk har för mycket.

Reapply.

Skrivet av Marre09:

jag hade byt till intel

Really? Fullkomligt onödig kommentar..

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Är förvånad att ingen skrivit det förut:

Hur gjorde du med kylpastan och har du testat det igen? Att det är två cores som failar KAN indikera att du har för lite kylpasta. Brukar annars vara att folk har för mycket.

Reapply.

Jag har inte monterat om kylaren. Men jag har tänkt på det. För jag är rädd att jag hade lite för mycke kyl pasta.

Appropå chassiet. Det är ett Antec Three Hundred med 2st 140mm fläktar i. En uppifrån och en baki från. de går på full gas hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av greddyfreddy:

Jag har inte monterat om kylaren. Men jag har tänkt på det. För jag är rädd att jag hade lite för mycke kyl pasta.

Appropå chassiet. Det är ett Antec Three Hundred med 2st 140mm fläktar i. En uppifrån och en baki från. de går på full gas hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Montera om och kika igen, hoppas att det blir bättre. Är du osäker på mängden så kika lite på Youtube, finns rätt gott om folk som visar.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av greddyfreddy:

Jag har inte monterat om kylaren. Men jag har tänkt på det. För jag är rädd att jag hade lite för mycke kyl pasta.

Appropå chassiet. Det är ett Antec Three Hundred med 2st 140mm fläktar i. En uppifrån och en baki från. de går på full gas hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

För mycket kylpasta kan ge motsatt effekt. Kylflänsen är rengjord också? alltså inte en massa damm?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Som många redan skrivit är ditt moderkort inte det bästa att överklocka med, personligen skulle jag rekommendera att du kör minnena i 1333 MHz för att se om du uppnår ökad stabilitet.

I annat fall kan du köpa billiga 990FX moderkort begagnat som ska fungera bra för just överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av nicke505:

Som många redan skrivit är ditt moderkort inte det bästa att överklocka med, personligen skulle jag rekommendera att du kör minnena i 1333 MHz för att se om du uppnår ökad stabilitet.

I annat fall kan du köpa billiga 990FX moderkort begagnat som ska fungera bra för just överklockning.

Ska testa montera om kylaren. Blir det inget bättre får jag ta en funderare om Jag ska byta ut komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av greddyfreddy:

Ska testa montera om kylaren. Blir det inget bättre får jag ta en funderare om Jag ska byta ut komponenter.

kan detta passa min applikation?

http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspaket/moderkortprocessor/intel-i7-4790kga-z97x/208305.8753/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av greddyfreddy:

Ska testa montera om kylaren. Blir det inget bättre får jag ta en funderare om Jag ska byta ut komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova att göra rent ordentligt, både kylare och cpu. När du lägger på ny, lägg inte på för mycket, det krävs väldigt lite! Det kan mycket väl vara detta som ställer till det för dig.

Sen kan det också göra skillnad hur fläktarna är monterade, prova att montera allt utanför chassit, då har du ordentligt med luftflöde och det ger dig en bättre fingervisning i vad du kan uppnå.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Avstängd

Blir ett rejält lyft.Glöm ej en ssdisk. Ifall du ej har det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Blir ett rejält lyft.Glöm ej en ssdisk. Ifall du ej har det.

SSD har jag. Vill bara ha lite mer flyt då jag har planer på att möjligtvis skaffa 1440p med g sync

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Är förvånad att ingen skrivit det förut:

Hur gjorde du med kylpastan och har du testat det igen? Att det är två cores som failar KAN indikera att du har för lite kylpasta. Brukar annars vara att folk har för mycket.

Reapply.

Really? Fullkomligt onödig kommentar..

du kanske ska läsa innan du postar

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vilket program kollar du tempen med?
Många program visar fel på AMD.

Ladda ner AMD overdrive och kolla tempen där. Det visar rätt.
Tänk på att det visar thermal margin och inte tempen direkt.
Dvs den räknar ner till 0 som är på maxtemp på din prolle.
Dvs den mäter marginalen du har kvar tills du når maxtemp. Har du thermal margin 10c så har du 10grader kvar till maxtemp.

Skrivet av greddyfreddy:

Jag har kollat temp med speedfan. Även jag struntar i om den går varm i prime, så länge den klarar sig i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Speedfan är inte känt för att vara det pålitligaste temp-programmet...

Skrivet av greddyfreddy:

Appropå chassiet. Det är ett Antec Three Hundred med 2st 140mm fläktar i. En uppifrån och en baki från. de går på full gas hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad innebär det?
Att alla fläktar blåser in i chassit?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

uppifrån=luft in.
bakifrån=luft ut.

Lite ovidkommande nu då jag beställt en i7a + msi z97 gaming 5.

men behåller 212 kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

om du inte tar bort några säkerheter typ max watt. cpun får trottla då ska du kunna köra stock V i 4.5GHz. Men om du vill ha en snabbare dator sätt powerlimit i default och nöj dig med 4,2-4,4Ghz (tempen är aldrig ett problem. går tempen för högt så börjar den bara att trottla)

i spel så är det mer eller mindre meningslöst att oc cpun grafikkortet är alltid den begränsade faktorn (om du inte kör med låga inställningar och kräver min 144B/s 144Hz)

Va?