Permalänk
Medlem

Hjälp med val av Z97-moderkort

Hej!

Har idag retunerat mitt Gigabyte GA-Z97X Gaming 5 till komplett då det strulat för mig.
Fick möjlighet att uppgradera moderkort mot eventuell mellanskillnad och tänkte därför höra med er vad jag borde välja.

Ser gärna att det har följande:

ATX-formfaktor (har inga planer på att bygga litet)
Bra överklockningsmöjligheter
Stöd för XMP-profiler
Gärna mer än 6st SATA-3 kontakter
Möjlighet till SLI (2-vägs) och då gärna x16 platser på fler än ett utav uttagen då det möjliggör mer flexibilitet enligt mig
Gigabit-ethernet
Bra inbyggt ljud (inga krav på surround även om det kan vara trevligt men har inte tänkt ha ett extra ljudkort)
Bra inbyggd fläktstyrning

Krånglandet har fått mig att inte vara helt sugen på Gigabyte så nu tänkte jag byta märke. Har läst mycket positivt om Asus men är givetvis öppen för förslag.

Övriga komponenter är:
4790k som kyls av en H100i
32GB Kingston HyperX Beast 2133MHz
780ti med accelero extreme
3st SSDer och 1st mekanisk
bluray

Chassit detta ryms i är ett Fractal Design Refine R4

kravet är att moderkortet finns hos komplett och är flexibel gällande priset men helst inte över 2500kr

Tack på förhand!

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Avstängd

Jag kan bara rekommendera asus.. Kör själv med Z97-A och det är ju inte något "gamer" kort men jag använder det att spela på, Jag är super nöjd och det finns många inställnigs alternativ. Och med tanke på din budget så kan du ju komma över ett "gaming" kort inom ramarna.

https://www.komplett.se/asus-rog-maximus-vii-hero-socket-1150...

Själv så hade jag valt denna: https://www.komplett.se/asus-z97-pro-gamer-socket-1150/831200

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjuhr:

Hej!

Har idag retunerat mitt Gigabyte GA-Z97X Gaming 5 till komplett då det strulat för mig.
Fick möjlighet att uppgradera moderkort mot eventuell mellanskillnad och tänkte därför höra med er vad jag borde välja.

Ser gärna att det har följande:

ATX-formfaktor (har inga planer på att bygga litet)
Bra överklockningsmöjligheter
Stöd för XMP-profiler
Gärna mer än 6st SATA-3 kontakter
Möjlighet till SLI (2-vägs) och då gärna x16 platser på fler än ett utav uttagen då det möjliggör mer flexibilitet enligt mig
Gigabit-ethernet
Bra inbyggt ljud (inga krav på surround även om det kan vara trevligt men har inte tänkt ha ett extra ljudkort)
Bra inbyggd fläktstyrning

Krånglandet har fått mig att inte vara helt sugen på Gigabyte så nu tänkte jag byta märke. Har läst mycket positivt om Asus men är givetvis öppen för förslag.

Övriga komponenter är:
4790k som kyls av en H100i
32GB Kingston HyperX Beast 2133MHz
780ti med accelero extreme
3st SSDer och 1st mekanisk
bluray

Chassit detta ryms i är ett Fractal Design Refine R4

kravet är att moderkortet finns hos komplett och är flexibel gällande priset men helst inte över 2500kr

Tack på förhand!

Kanske denna skulle isf vara något för dig? https://www.komplett.se/asus-rog-maximus-vii-ranger-socket-11... , här kan du läsa lite om det : http://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS_VII_RANGER/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Har själv funderat på det. Verkar vara vettigt, dessutom med snyggt färgschema.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Avstängd

Hero kortet har ju fler än 6 Sata som du själv önskar..

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Kört Asus Z97-A, Msi-Gaming 5 samt gigabyte soc z97.
Hittills har Gigabyte kortet vart mest felfritt och klockat bäst.
Vad har vart dina problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Kört Asus Z97-A, Msi-Gaming 5 samt gigabyte soc z97.
Hittills har Gigabyte kortet vart mest felfritt och klockat bäst.
Vad har vart dina problem?

De problem jag haft var först att ena sataporten inte fungerade så av 6st portar gick enbart 5st att använda.
Efter detta har det sen helgen inte gått att starta datorn. Trots kontroll av all annan hårdvara, borttagning av det som inte är absolut nödvändigt, byte av strömuttag osv så ville den inte gå igång. Dock startade den vid ett tillfälle efter att stått på 30min utan någon som helst respons.
Det vill säga, min upplevelse utav gigabyte-kortet är allt annat än stabilt. Dock kanske ett SOC vore ett vettigt val ändå.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjuhr:

Har själv funderat på det. Verkar vara vettigt, dessutom med snyggt färgschema.

aa det tycker jag med speciellt om man har svart chassi med röd/svart moderkort

Permalänk
Medlem

Hej,

Intressant frågeställning du söker svar på.

I grund och botten använder alla större tillverkare av moderkort idag ungefär samma material för sina komponenter. Prisskillnaderna är oftast relaterade till;
a) Funktioner såsom mjukvara och knappar på moderkortet
b) Kvalité på strömförsörjning
c) Kvalité på övriga komponenter
d) Anslutningsmöjligheter

Du skriver att du vill ha goda möjligheter till överklockning, Intel har placerat VRM på chipset i sig, dvs dom flesta moderkort överklockar ungefär likvärdigt, det kan skilja 5-10% mellan ett moderkort som kostar 500-1000 kr och ett annat som kostar 2500-3000 kr. Däremot får du fler möjligheter att överklocka, men dessa är meningslösa om du ej vet hur, eller ämnar använda dem. Då är det ex. extra funktioner i BIOS, mätpunkter på kortet för ström, etc.

Hur överklockar du din processor? Endast Vcore och multi samt Vrin?
Förutom kravet på SATA-portar, har du några övriga önskemål ex bra ljud, nätverk?

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Asrock Z97 Extreme 6 är perfekt för dina behov och önskemål, det är dessutom väldigt prisvärt.

https://www.komplett.se/asrock-z97-extreme6-socket-1150/82801...

Jag hade köpt det.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Asus Hero VII och är mkt nöjd, kortet verkar uppfylla de krav du har.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjuhr:

Hej!

Har idag retunerat mitt Gigabyte GA-Z97X Gaming 5 till komplett då det strulat för mig.
Fick möjlighet att uppgradera moderkort mot eventuell mellanskillnad och tänkte därför höra med er vad jag borde välja.

Ser gärna att det har följande:

ATX-formfaktor (har inga planer på att bygga litet)
Bra överklockningsmöjligheter
Stöd för XMP-profiler
Gärna mer än 6st SATA-3 kontakter
Möjlighet till SLI (2-vägs) och då gärna x16 platser på fler än ett utav uttagen då det möjliggör mer flexibilitet enligt mig
Gigabit-ethernet
Bra inbyggt ljud (inga krav på surround även om det kan vara trevligt men har inte tänkt ha ett extra ljudkort)
Bra inbyggd fläktstyrning

Krånglandet har fått mig att inte vara helt sugen på Gigabyte så nu tänkte jag byta märke. Har läst mycket positivt om Asus men är givetvis öppen för förslag.

Övriga komponenter är:
4790k som kyls av en H100i
32GB Kingston HyperX Beast 2133MHz
780ti med accelero extreme
3st SSDer och 1st mekanisk
bluray

Chassit detta ryms i är ett Fractal Design Refine R4

kravet är att moderkortet finns hos komplett och är flexibel gällande priset men helst inte över 2500kr

Tack på förhand!

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-...

Detta är bra, tyvärr har priset skenat iväg.
Jag gav 1790 kr i höstas.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Just nu lutar det åt antingen ett Ranger eller Hero. Nu får jag bara invänta returhanteringen och hoppas det går snabbt och smidigt!

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjuhr:

Just nu lutar det åt antingen ett Ranger eller Hero. Nu får jag bara invänta returhanteringen och hoppas det går snabbt och smidigt!

Inte för att vara sådan, men Asrock Extreme 6 är ett bättre moderkort.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Gigabyte g1.sniper z97. Har z87 kortet och det är det bästa jag haft.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Gigabyte g1.sniper z97. Har z87 kortet och det är det bästa jag haft.

Det ser trevligt ut men finns inte hos komplett tyvärr.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Inte för att vara sådan, men Asrock Extreme 6 är ett bättre moderkort.

MVH

Ber om ursäkt! Måste ha missat din post, du har nog helt rätt där. Ser ut som ett väldigt trevligt kort (ett annat färgschema vore ju inte att klaga på men kör ändå utan fönster).

Åter igen blir det att invänta servicehanterandet. Tack så mycket för ett grymt tips!

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjuhr:

Ber om ursäkt! Måste ha missat din post, du har nog helt rätt där. Ser ut som ett väldigt trevligt kort (ett annat färgschema vore ju inte att klaga på men kör ändå utan fönster).

Åter igen blir det att invänta servicehanterandet. Tack så mycket för ett grymt tips!

Eftersom alla går omkring Asus som paralyserade döda hönor, så passar jag på att rekommendera en annan bräda.
Varsågod.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Har självt ett asus z97-a och den gör det den ska göra och allt fungerar bra. Rekommenderar starkt!

Visa signatur

Asus z97-a | 4790k | Dark rock pro 3 |
Define R5 | G2 850w | Msi 980 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Eftersom alla går omkring Asus som paralyserade döda hönor, så passar jag på att rekommendera en annan bräda.
Varsågod.
/Lifooz

Asus är grymt överskattade, dom gör bra grejer, men det finns så många andra.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Dem tillverkarna jag har haft bäst erfarenhet med är Asrock & Gigabyte. Har däremot inte testat så många brädor.
Tänkte själv välja ett Asrock WS-E X99 kort men tog istället GA-X99 Gaming 7 då jag fick det för ett riktigt schysst pris.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Asus moderkort i ROG-serien har också väldigt bra fläktstyrning med PWM samt DC-styrning.
Genom BIOS kan man skapa olika fläktkurvor - hur bra som helst!
Maximus VII Hero är nog ett bra kort fast det kostar en slant...

Permalänk
Medlem

Asus är bäst, har kört dom alla år och aldrig haft problem direkt så varför ska man inte prata om dom när dom är pålittliga enligt mig ? dom gör ju inget skit direkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Asus är bäst, har kört dom alla år och aldrig haft problem direkt så varför ska man inte prata om dom när dom är pålittliga enligt mig ? dom gör ju inget skit direkt..

Asus har också sina problem. Tycker det är hyfsat ofta man ser folk som har problem med sina asus mobos här. Om det är för att de är populära eller har högre felstatistik vet jag inte.

Själv haft asus mobo som strulat men är inte emot asus för det. Haft gigabyte mobo som också strulat ändå har jag av en slump 2 gigabyte mobos för tillfället.

Och asus kan göra riktigt dåliga produkter med. Se deras kylare på AMD 290/290x som är ett felaktigt snålhetsbygge och den sämsta kylaren på de korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Asus har definitivt också problem.
Miitt asus-moderkort kan hamna i konstiga boolloppar och är rätt så kinkig med vilka minnen man stoppar i det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Eftersom alla går omkring Asus som paralyserade döda hönor, så passar jag på att rekommendera en annan bräda.
Varsågod.
/Lifooz

Alla vi som rekommenderar Asus gör ju det pga nöjdheten,
Att vi skulle vara paralyserade hönor ser jag märkligt då hönor högst otroligt inte skulle kunna skriva på tangentbord eller vara tillgängliga pga paralyseringen.
Bara för att du/ni inte delar vår åsikt så betyder det inte per automatik att du/ni har rätt eller att vi har rätt.

Tänk en extra gång innan fingrarna slår i tgb.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Alla vi som rekommenderar Asus gör ju det pga nöjdheten,
Att vi skulle vara paralyserade hönor ser jag märkligt då hönor högst otroligt inte skulle kunna skriva på tangentbord eller vara tillgängliga pga paralyseringen.
Bara för att du/ni inte delar vår åsikt så betyder det inte per automatik att du/ni har rätt eller att vi har rätt.

Tänk en extra gång innan fingrarna slår i tgb.

Nu skall du inte ta hönorna bokstavligt.:D
Dock så är inte ASUS vad dom har varit. Det blir tyvärr så när man har för många järn i elden helt enkelt.
Jag har nu i skrivande stund, haft datorkomponenter från samtliga tillverkare.
Och i särklass så är ASUS komponenter dom, som har strulat och gått sönder mest.
Just därför känns det S.V.Å.R.T att rekommendera den tillverkaren, om TS skulle skita i ASUS så är det ingen större förlust för dom, däremot kanske han sitter med liten plånbok, och då fler och fler butiker verkar anse att det mesta är fel handhavande, så kan det vara på sin plats att kolla på något annat.
Däremot när ASUS produkter väl fungerar, så gör dom det jävligt bra, det skall erkännas.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Får tacka för all hjälp.

Sitter nu med ett Asrock Extreme 6 och det funkar perfekt!

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan