Hjälp med ljudsystem och göra ett "Smart"-rum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Hjälp med ljudsystem och göra ett "Smart"-rum.

Tjena!

Hade tänkt att göra ena rummet till ett "Smart"-rum eller vad man vill kalla det för. Hade tänkt använda Logitech Harmony Hub för att styra alla enheter i rummet och sedan ha Philips Hue smartbulbs även kopplat till allt. Men jag har många oklarheter kring detta. Och den största oklarheten ligger på just ljudsystem.
Tanken är att ha PS4, Xbox One, Chromecast och digitalbox kopplat till via HDMI till ljudsystemet och som sedan går till TVn via HDMI. Har tyvärr bara 3st HDMI platser på min TV så därför vill jag ha allt kopplat via ljudet. Men är väldigt oklar på vad för slags ljudsystem jag bör inskaffa eller hur jag skulle kunna koppla upp allt på bästa sätt.

Användningen av ljudsystemet kommer vara film, spel och en del musik. Men är ej sugen på 5.1 då jag er har plats för det riktigt. Så vill ha fronthögtalare och en subwoofer. Har kollat på soundbars, men hittar ej något som skulle vara passande då jag behöver 4st HDMI inputs och en HDMI output. Så bör jag skaffa mig en förstärkare, högtalare och en subwoofer? Eller finns det något bättre alternativ? Är inte sugen på några gigantiska högtalare utan vill mer ha något lagom stort.
Har tänkt mig runt 5 tusen kronor för ljudanläggningen. Men vill framförallt ha en prisvärd anläggning. Behöver jag lägga dit 2 tusen kronor för något mycket mer prisvärt så är det inga problem.

Sen har jag några frågor kring ett "Smart"-rum. Är det något som jag kanske bör skaffa utöver det jag har listat för att göra det bättre på något vis? Har tänkt på en rullgardin som är kompatibel med Harmony utöver det som jag nämnde. Men har tyvärr inte hittat någon sådan än. Är det något jag bör tänka på när man gör sånt här? Vet ni något tillbehör som kan vara värt att skaffa sig som jag kanske inte vet om?

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Tack!

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av frozrr:

Tjena!

Tack!

Du skulle ju kunna köra en HDMI-växlare/switch och därefter köpa dig en Soundbar. Soundbars, åtminstone Sonos, kör optisk kabel ner från TV:n till baren.

Dvs. Allt som TV:n kan spela upp, kan sonos spela upp (förutom vissa ljudformat).

Så fungerar Sonos om jag minns rätt:
XBOX/PS4/Digitalbox > HDMI-SWITCH > TV > OPTISK KABEL > Ner till Soundbar > Dina öron

Eller så kör du en enkel/billig hemmabio-reciever. Köper till ett par begagnade/nya bokhyllehögtalare och sen en sub på det.

Moderkort: MSI X79A-GD45 | Processor: Intel i7 3930K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i vattenkylning | Grafikkort: EVGA GTX 780 Ti Classified 3 GB SLI | RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Corsair GT 120 SSD | Nätagg: Fractal Design R3 Newton 1000W | Display: ASUS PG348Q + ASUS VG278HR 144 hz | Mus: SteelSeries RIVAL Headphones: Razer Tiamat 7.1 ASUS Strix DSP| Keyboard:Qpad Mekaniskt Cherry Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Jul 2008

Om du kör på reciever så är denna otroligt billig. 6 HDMI in... https://www.dustinhome.se/product/5010812588/ht-rc630-51

Sedan är det bara att hitta ett par högtalare och eventuellt en sub till det.

Moderkort: AsRock Z77 Extreme 4 CPU: Intel i7 3770K Ram: 16GB Corsair Vengeance LP GPU: Sapphire R9 290 Tri-X SSD: Samsung Basic 840 250GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Silverpower 750W 80+Silver Chassi: Corsair Carbide 400R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Jan 2006

Håller med Basketigge att surroundreceiver och vanliga högtalare + eventuell subwoofer är rätt väg att gå.

Med surroundreceiver får du många möjligheter att koppla in vad du vill och även utöka systemet i framtiden. Även instegsmodellerna från de stora märkena (Onkyo, Pioneer, Yamaha, Sony m.m.) är riktigt bra och har ofta ganska många HDMI-ingångar.

Högtalare finns det massvis att välja bland. Välj vad som passar dig ljudmässigt och utseendemässigt. Kolla även begagnat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av mudde:

Håller med Basketigge att surroundreceiver och vanliga högtalare + eventuell subwoofer är rätt väg att gå.

Med surroundreceiver får du många möjligheter att koppla in vad du vill och även utöka systemet i framtiden. Även instegsmodellerna från de stora märkena (Onkyo, Pioneer, Yamaha, Sony m.m.) är riktigt bra och har ofta ganska många HDMI-ingångar.

Högtalare finns det massvis att välja bland. Välj vad som passar dig ljudmässigt och utseendemässigt. Kolla även begagnat.

Har du något tips på någon golvhögtalare eller liknande? Känns som alla är över en meter långa och vill t ha något som har höjden ungefär som ett vanligt TV bord. Behövs en subwoofer till med tanke på att golvhögtalare är väl ändå rätt duktiga på leverera bas? Eller behöver man subwoofern för dom låga frekvenserna för explosioner och dylikt?

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av frozrr:

Har du något tips på någon golvhögtalare eller liknande? Känns som alla är över en meter långa och vill t ha något som har höjden ungefär som ett vanligt TV bord. Behövs en subwoofer till med tanke på att golvhögtalare är väl ändå rätt duktiga på leverera bas? Eller behöver man subwoofern för dom låga frekvenserna för explosioner och dylikt?

Med nästan alla högtalare vill man ha diskanten nära öronhöjd vid lyssningsposition. Detta eftersom höga frekvenser sprids sämre än låga (mer riktningskänsliga. Det är därför golvhögtalare ofta har diskanten ungefär lika högt upp från golvet.
Några golvhögtalare med höjden av ett vanligt tv-bord är nog svårt att hitta.

Subwoofer tillför en del tryck till explosioner och mullrande motorer i filmer, men till musik är det ofta mindre viktigt.
Mina förra golvare (som jag sålde igår) spelade bra ner till ca 50 Hz och då lät det ganska lika med dom utan subwoofers som med dom till ca 95% av den musik jag lyssnar på (vilket är ganska blandat med allt från techno/trance till hårdrock). Några få riktigt djupbastunga låtar lät lite mer tomt utan, men det var mest låtar jag lyssnade på för att testa just subwoofers (bl.a. infected mushroom).

Skulle rekommendera subwoofer om du kollar på mycket film och inte har kinkiga grannar eller om du tänkt köpa små stativhögtalare. Till musik med medelstora stativare eller golvare behövs det oftast inte.