spela musik samtidigt som jag visar bild..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

spela musik samtidigt som jag visar bild..

Hej!
Jag fick för ett tag sedan ärva en LP spelare vilken jag kopplade in i min förstärkare.. efter lite strul fick jag detta att fungera, nu upptäckte jag dock mitt nästa problem.

Jag kollar nästan uteslutande på TVn via datorn (via HDMI till receivern). Men ibland vill jag slappna av till någon sjysst skiva samtidigt som jag har en bild på TVn, spel, youtube video, you name it. Men min förstärkare kan enbart ta emot en signal åt gången.

Härmed frågeställningen: Finns det någon liten apparat som kan ta emot min RC signal från vinylen och HDMI från datorn, samla ihop dem och skicka in i receivern? Eller behöver jag köpa en 2kanalig receiver för att bli nöjd?

Tack på förhand!
Hoppas tråden ligger rätt. Skriver på en telefon så reservation för stavfel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Sep 2009

Vad matar du förstärkaren med för signal från skivspelaren? Om du inte vet, vilken ingång är skivspelaren inkopplad på i förstärkaren?

Du kan koppla din skivspelare till ljudkortet på datorn, och använda den inbyggda ljudmixern för att spela upp ljudet från de båda källorna samtidigt. Helt avgörande är vilken typ av signal din skivspelare lämnar ut. Du kanske behöver en annan typ av ljudkort till datorn, om skivspelaren lämnar "fel" typ av signal. Lite mer info behövs för att kunna tala om hur du skall göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

RC kontakter tror jag de heter, de runda en röd och en vit. Till en RIAA så ytterligare RC till receivern.

Det kommer vara ganska problematiskt att få nya kablar till datorn, så om det går att lösa med enbart en HDMI från datorn vore det att föredra.

Som det ser ut står vinylen, TVn och receivern längs en vägg och datorn på andra sidan lägenheten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Sep 2009

ok, då kopplar du in utgången från din RIIA, till ingången på ditt ljudkort på datorn. Nu kan du få både ljudet från TVn, spel, youtube video, you name it samtidigt! Eventuellt behöver du en adapter för att göra om kontakttypen. Dessa finns hos i princip alla affärer som säljer ljud, bild och/eller datorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Blommenstorvik:

ok, då kopplar du in utgången från din RIIA, till ingången på ditt ljudkort på datorn. Nu kan du få både ljudet från TVn, spel, youtube video, you name it samtidigt! Eventuellt behöver du en adapter för att göra om kontakttypen. Dessa finns hos i princip alla affärer som säljer ljud, bild och/eller datorer.

Ursäkta läser jag fel eller vill du att TS kör in signalen från vinylspelarn in i datorns inbyggda ljudkort för en ADC som sen ska köras datorn genom DAC:en och ut? Det behöver kanske inte sägas vilket självmord av allt vad ljudkvalité heter det är

Det enklaste är en switch/mixer i stil med t ex Schiit Sys preamp eller en mixer (någon annan får ge mer specifik produktrekommendation).

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ursäkta läser jag fel eller vill du att TS kör in signalen från vinylspelarn in i datorns inbyggda ljudkort för en ADC som sen ska köras datorn genom DAC:en och ut? Det behöver kanske inte sägas vilket självmord av allt vad ljudkvalité heter det är

Det enklaste är en switch/mixer i stil med t ex Schiit Sys preamp eller en mixer (någon annan får ge mer specifik produktrekommendation).

Du har rätt i sak, men det involverar en hel del investeringar. Han har redan ett RIIA-steg, som då lämnar line-nivå ut. Att det skulle bli SÅÅÅÅ dåligt är inte sant, inte ens med ett standard inbyggt ljudkort. Givetvis kan TS få bättre ljud med en externa mixer, men tvivlar att det var andemeningen i frågeställningen. TS får gärna rätta mig om jag har fel...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Att dra ytterliggare en kabel mellan datorn och resterande komponenter är ganska uteslutet.
Kollade upp ljudmixar o de gick för någon tusenlapp.. då är kanske bästa lösningen att sälja min receiver (den är ganska ny fortfarande) och köpa en 2kanalig så man får det rätt gjort.

Hade egentligen hoppats på en liten svart låda som enbart hade 2in och 1ut och inga rattar o volymer. Men kanske inte existerar?