Android eller Win 8 ?

Permalänk
Medlem

Android eller Win 8 ?

Mitt intryck är att en surfplatta antingen har Android eller Win 8.1 som OS. Jag undrar om det spelar någon roll vilket OS man har på plattan ?
Är det t.ex så att vissa saker bara skulle gå att göra med det ena OSet ?

Permalänk
Medlem

Om du vill få jobb gjort - Win 8

Om du vill kolla youtube och slösurfa - Android.

Jag har en surface pro 3 för mina studier och en nexus 7. Jag tar sällan fram min surface hemma medans nexusen går varm hemma. I skolan är det bara surface som gäller, där är den suverän.

Permalänk

windows flyter bättre på billiga kretsar. Android är bortkastade pengar gällande billiga surfplattor.

Jag har testat båda. Jag har Asus vivotab 8 och är väldigt nöjd med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Om du vill få jobb gjort - Win 8

Om du vill kolla youtube och slösurfa - Android.

Jag har en surface pro 3 för mina studier och en nexus 7. Jag tar sällan fram min surface hemma medans nexusen går varm hemma. I skolan är det bara surface som gäller, där är den suverän.

Den billigaste Surface Pro 3 går loss på 6000SEK, en Nexus 7 på max 3000SEK. En Surface Pro 3 har en skärm på 12tum och väger mer än 600g, en Nexus 7 på 7tum och väger 300g så jämförelsen haltar rejält.

Glöm inte IOS (iPad), populär på många arbetsplatser.

Det går lika bra att jobba i all tre OS:n, mer beror lite på vad man skall göra.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NoWin:

Den billigaste Surface Pro 3 går loss på 6000SEK, en Nexus 7 på max 3000SEK. En Surface Pro 3 har en skärm på 12tum och väger mer än 600g, en Nexus 7 på 7tum och väger 300g så jämförelsen haltar rejält.

Glöm inte IOS (iPad), populär på många arbetsplatser.

Det går lika bra att jobba i all tre OS:n, mer beror lite på vad man skall göra.

Windows > än de två andra i produktivitet. Man kan ha två aktiva fönster samtidigt om man har appar. I desktop kan man ha fler än så.

iOS och Android har limitation på endast en aktiv app samtidigt.

Dock kan man köpa t ex En Acer B1-750 för 600kr. 7" och skarpa windows 8.1 Eller en Lenovo Miix 3 för runt 2300-3000kr beroende på reor och pris. 10" och mycket trevlig platta. Surface serien är inte den enda Windows tablett-serien.
Surface är förövrigt mer likt ultrabooks utan tangentbord än en platta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacksonpark:

windows flyter bättre på billiga kretsar. Android är bortkastade pengar gällande billiga surfplattor.

Jag har testat båda. Jag har Asus vivotab 8 och är väldigt nöjd med den

Och vad är billiga uttryckt i antal kronor ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Windows > än de två andra i produktivitet. Man kan ha två aktiva fönster samtidigt om man har appar. I desktop kan man ha fler än så.

iOS och Android har limitation på endast en aktiv app samtidigt.

Dock kan man köpa t ex En Acer B1-750 för 600kr. 7" och skarpa windows 8.1 Eller en Lenovo Miix 3 för runt 2300-3000kr beroende på reor och pris. 10" och mycket trevlig platta. Surface serien är inte den enda Windows tablett-serien.
Surface är förövrigt mer likt ultrabooks utan tangentbord än en platta.

Jag fördrar en stor skärm.
Angående Lenovo Mix 3 hittade för 1990 kr på Dustin
https://www.dustinhome.se/product/5010822498/miix-3-101-fhd-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Och vad är billiga uttryckt i antal kronor ?

Med billiga Android surfplattor menar han kinaplattor för under 1000kr, 2000kr-3000kr skulle jag lägga på en Androidplatta, köpte en LG G Pad 8.3 förr 2000kr till min mamma och är riktigt nöjd med den.

Den absolut viktigaste frågan som du måste svara på är vad det är du kommer göra med plattan. Listar du det kan vi ge ett bra svar direkt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Android=surfplatta=förvuxen smartphone man inte kan ringa med.
Windows 8.1=plattdator=pc med pekskärm men utan fysiskt tangentbord eller musplatta

Androidplatta ca 1.000:- - 2.000:-
W8-plattdator ca 5.000:- - 15.000:-. Med Bing (samma sak nästan) 1.000:- - 3.000:-. T ex:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/207907-t...

Permalänk

Köpte en med Win 8.1 ångrar mig inte en sekund, kan göra nästan allt man behöver när jag vill. Inte lika roliga appar möjligen men har inte direkt några andra begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Med billiga Android surfplattor menar han kinaplattor för under 1000kr, 2000kr-3000kr skulle jag lägga på en Androidplatta, köpte en LG G Pad 8.3 förr 2000kr till min mamma och är riktigt nöjd med den.

Den absolut viktigaste frågan som du måste svara på är vad det är du kommer göra med plattan. Listar du det kan vi ge ett bra svar direkt.

Vill kunna göra dessa saker utan att behöva sitta vid den vanliga datorn

Vill kunna surfa på nätet och minska behovet av att städa den vanliga datorn så ofta
Läsa pdf filer. Många manualer är stora pdf filer och kan vara tröttsamma att läsa från dator stolen
Använda den som en bra MP3 spelare
Se vissa filmer samt videoclips
Läsa e böcker

Det var vad jag kommer på nu. Man skulle kunna fråga vad man inte kan göra som man kan göra med en stationär dator ? Ja dataspel går väl inte så bra.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jfri:

Jag fördrar en stor skärm.
Angående Lenovo Mix 3 hittade för 1990 kr på Dustin
https://www.dustinhome.se/product/5010822498/miix-3-101-fhd-3...

Jag har miix 10" 2. Underbar liten grej, användes varje dag. Köpte min för 3000kr, och skulle göra det igen.

Miix 3 har endast 32GB lagring men ett fodral. Miix 2 hade 64GB lagring men inget fodral.

Båda har SD-kortsläsare och stödjer officiellt 64GB microSD-kort. Finns de som fått 128GB att fungera med.

Skrivet av pjb:

Android=surfplatta=förvuxen smartphone man inte kan ringa med.
Windows 8.1=plattdator=pc med pekskärm men utan fysiskt tangentbord eller musplatta

Androidplatta ca 1.000:- - 2.000:-
W8-plattdator ca 5.000:- - 15.000:-. Med Bing (samma sak nästan) 1.000:- - 3.000:-. T ex:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/207907-t...

With Bing är exakt samma sak, förutom att sökmotorn är "by default" Bing. Går att ändra till t ex google.com och då kommer det aldrig tillbaka.

Skrivet av jfri:

Vill kunna göra dessa saker utan att behöva sitta vid den vanliga datorn

Vill kunna surfa på nätet och minska behovet av att städa den vanliga datorn så ofta
Läsa pdf filer. Många manualer är stora pdf filer och kan vara tröttsamma att läsa från dator stolen
Använda den som en bra MP3 spelare
Se vissa filmer samt videoclips
Läsa e böcker

Det var vad jag kommer på nu. Man skulle kunna fråga vad man inte kan göra som man kan göra med en stationär dator ? Ja dataspel går väl inte så bra.

Miix 3 gör allt du ber om och mer än så.
Dock måste skärmen vara igång för att du ska kunna lyssna på musik, vilket är värt att tänka på, du kan liksom inte stoppa ner plattan i väskan och fortfarande spela musik.

Jag spelar Grim Fandango Remastered och Monkey island spel med handkontroll på min Miix 2:a.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Miix 3 gör allt du ber om och mer än så.
Dock måste skärmen vara igång för att du ska kunna lyssna på musik, vilket är värt att tänka på, du kan liksom inte stoppa ner plattan i väskan och fortfarande spela musik.

Vad skulle mer än så kunna vara ?
Är inte klockfrekvensen på 1.33 GHz lite väl lite ?
Ett alternativ jag funderat på är
https://cdon.se/hemelektronik/point-of-view/point-of-view-tab...
kan det vara något ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jfri:

Vad skulle mer än så kunna vara ?
Är inte klockfrekvensen på 1.33 GHz lite väl lite ?
Ett alternativ jag funderat på är
https://cdon.se/hemelektronik/point-of-view/point-of-view-tab...
kan det vara något ?

1.33GHz betyder ingenting. Du kan Aldrig jämföra två olika enheter endast på frekvenserna.

Kan garantera att Lenovon är bättre på alla sätt och vis.
Bland annat 50% högre upplösning på skärmen.
Tangentbord och fodral ingår.

Skärmen är garanterat det starka.

Värt att nämna, processorerna är identiska.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Allting som heter android och ligger från 2000-500 kr bör ej köpas.
Den enda plattan jag skulle kunna tänka mig köpa som är android, är Samsung Galaxy Tab Pro 10.1. 3500 som kommer med en underbar penna som passar bra för studenter som har mycket anteckning och datoriserade kurser.

Men om jag hade en surface pro 3 hemma...så skulle jag inte ens titta på Samsung surfplattan.

Miix 3 10'' är kanske den bästa investeringen då du får en mini-dator som hanterar det mesta. Dock vet jag inte om den har en aktiv digitizer som gör att man kan skriva fint med pennan.

Alla windows plattor som ligger under 3000 har i princip samma processor, hårddisk osv osv...enda variationen jag hittar är en digitizer, RAM (mellan 4gb - 1gb) och skärmstorek.
--'

Tänk på att windows tar +20gb uttrymme, vilket betyder att du kommer sluta med 8gb utrymme ifall du köper en 32GB surfplatta. Så se till att du antingen köper en surfplatta som kan ta emot SD-kort eller en som har +64GB utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Windows > än de två andra i produktivitet. Man kan ha två aktiva fönster samtidigt om man har appar. I desktop kan man ha fler än så.

iOS och Android har limitation på endast en aktiv app samtidigt.

Dock kan man köpa t ex En Acer B1-750 för 600kr. 7" och skarpa windows 8.1 Eller en Lenovo Miix 3 för runt 2300-3000kr beroende på reor och pris. 10" och mycket trevlig platta. Surface serien är inte den enda Windows tablett-serien.
Surface är förövrigt mer likt ultrabooks utan tangentbord än en platta.

Android har riktigt multitasking:

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacksonpark:

Allting som heter android och ligger från 2000-500 kr bör ej köpas.
Den enda plattan jag skulle kunna tänka mig köpa som är android, är Samsung Galaxy Tab Pro 10.1. 3500 som kommer med en underbar penna som passar bra för studenter som har mycket anteckning och datoriserade kurser.

Men om jag hade en surface pro 3 hemma...så skulle jag inte ens titta på Samsung surfplattan.

Miix 3 10'' är kanske den bästa investeringen då du får en mini-dator som hanterar det mesta. Dock vet jag inte om den har en aktiv digitizer som gör att man kan skriva fint med pennan.

Alla windows plattor som ligger under 3000 har i princip samma processor, hårddisk osv osv...enda variationen jag hittar är en digitizer, RAM (mellan 4gb - 1gb) och skärmstorek.
--'

Tänk på att windows tar +20gb uttrymme, vilket betyder att du kommer sluta med 8gb utrymme ifall du köper en 32GB surfplatta. Så se till att du antingen köper en surfplatta som kan ta emot SD-kort eller en som har +64GB utrymme

Plattor som säljs med 8.1 förinstallerat har möjligheten att använda wimboot, vilket drar ner utrymmet rejält. Det är också möjligt att ändra sin setup själv så att man drar nytta av den möjligheten på sin Surface pro 3, t.ex.

Skrivet av XPerion:

Android har riktigt multitasking

Rätta mig om jag har fel, men officiellt är det väl bara vissa modeller av Samsung Note som har fönsterhantering (vilket f.ö. inte är detsamma som multitasking. Gör något så enkelt som att öppna en ny flik i en browser på win8 och i en browser på Android så ser du att innehållet i fliken bara laddas på det ena operativt)

Android eller Windows är inte ett val. Windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Vill kunna göra dessa saker utan att behöva sitta vid den vanliga datorn

Vill kunna surfa på nätet och minska behovet av att städa den vanliga datorn så ofta
Läsa pdf filer. Många manualer är stora pdf filer och kan vara tröttsamma att läsa från dator stolen
Använda den som en bra MP3 spelare
Se vissa filmer samt videoclips
Läsa e böcker

Det var vad jag kommer på nu. Man skulle kunna fråga vad man inte kan göra som man kan göra med en stationär dator ? Ja dataspel går väl inte så bra.

För detta är en Surface Pro en klar overkill.

En iPad eller en bra Androidplatta, tex Nexus, Sony, Samsung, funkar bra för detta och är inte lika tunga som Surface Pro och du slipper det oerhört fula Win8.

Permalänk
Medlem

Android/IOS = Slösurfande, youtube, film, gott om lek och nytto-appar,
Windows = Jobba, traditionella program, magert på gränsen till underkänt app-utbud för pekskärmar.

Och är spekulationen på sistnämnda kategorin hade jag tittat på mer lättviktslaptops, lätt mer värt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Köp en windowsplatta. Du kommer inte att ångra dig. ( kommer från en som har provat alla 3 alternativ av os. )

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Lumia 2520, en riktig bra windowsplatta:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2307528

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av XPerion:

Android har riktigt multitasking: YOUTUBE

Right... så inget som fungerar out-of-box och ser dessutom ut som bara en vanlig fönsterhanterare för en desktop imitation. Windows sköter side-by-side vy istället som är bra mycket smidigare och byggt för touch rakt av.

Skrivet av NoWin:

För detta är en Surface Pro en klar overkill.

En iPad eller en bra Androidplatta, tex Nexus, Sony, Samsung, funkar bra för detta och är inte lika tunga som Surface Pro och du slipper det oerhört fula Win8.

Låter som att du har 0 erfarenhet av windows plattor. Främst för att du pratar om en surface pro som att det skulle vara enda windows-plattan på marknaden. Surface pro är en ultrabook som har tappat tangentbordet.

Lenovo Miix 3 10" kostar 2000kr, har bättre upplösning än egentligen alla androidplattor, starkare beräkningskraft, bättre multi-tasking och framförallt ett mycket kraftfullare operativsystem. Med detta i åtanke så kan jag inte finna en bättre android 10"-platta.

Personligen använder jag min platta till allt som ts vill förutom E-böcker, det har jag min kindle till.
Skulle aldrig kunna tänka mig android på en enhet större än 7". Och knappt då.

Psst, sitter och skriver detta på min platta just nu samtidigt som jag har en youtube-video igång side-by-side.

Skrivet av Greg.m:

Lumia 2520, en riktig bra windowsplatta:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2307528

Dyrare än miix och framförallt Windows RT. Dock fungerar IE i mitt tycke helt okej och är att föredra framför desktop webbläsarna på en touchplatta.

Inbyggt 4G kanske är användbart för folk med så klart. Dock klämmer skon, det är RT och ett döende operativsystem, bättre att satsa på Miix:en i mitt tycke då som fortfarande är snabbare och riktiga windows.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greg.m:

Lumia 2520, en riktig bra windowsplatta:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2307528

Den där kör inte Windows. Den kör Windows RT, vilket gör att den tappar ALLA fördelar en normal Windowsplatta kan tänkas ha.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Windowsplatta alla gånger, har haft otaliga iPads och en hel del Androidplattor och ingen har varit lika bra som de två Windowsplattorna jag idag använder (8" och 10"). Tom att slösurfa på en iPad/Android funkar inte efter man blivit så bortskämd vid webbläsaren på en Windowsplatta

Permalänk
Inaktiv

Windows plattorna är överlägsna. De går att använda som en riktig dator då det är en riktig dator i plattan. Typ allt man kan använda på en vanlig x86-baserad Windowsdator går att göra här. Vill man ansluta exempelvis mus och tangentbord går det lika bra med.

Androidplattorna upplever jag att fungerar helt okej för att titta på film och enklare surfning. Windowsplattorna är i en helt annan klass.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte både och?

Här hittar du dualboot som jag verkligen rekommenderar. Köpte en Teclast x80H och den fungerar perfekt. Kommer i olika storlekar och det finns även med 3G så man kan ringa.

http://www.geekbuying.com/Search?keyword=dual+boot&c=&display=grid&pagesize=40

Fick det här med mailen precis:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.617714/5-sma-surfplattor-med...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Android/IOS = Slösurfande, youtube, film, gott om lek och nytto-appar,
Windows = Jobba, traditionella program, magert på gränsen till underkänt app-utbud för pekskärmar.

Och är spekulationen på sistnämnda kategorin hade jag tittat på mer lättviktslaptops, lätt mer värt.

Ja tanken på en laptop istället slog mig just. Men en praktisk sak med plattan är att tangentbord inte sitter fast så den är mer
praktisk för att t.ex ligga i sängen och läs titta lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacksonpark:

Miix 3 10'' är kanske den bästa investeringen då du får en mini-dator som hanterar det mesta. Dock vet jag inte om den har en aktiv digitizer som gör att man kan skriva fint med pennan.

Produktbeskrivningen av Mix 3 nämner ingen penna. Jag trodde alla surfplattor använde touch skärm. Vet inte hur relevant detta är men på min billiga LG Samsung mobil upplever jag touch skärmen väldigt opraktiskt. Försöker jag bläddra i telefonboken är det svårt att undvika att detta registreras som att jag har valt att ringa ett nummer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Ja tanken på en laptop istället slog mig just. Men en praktisk sak med plattan är att tangentbord inte sitter fast så den är mer
praktisk för att t.ex ligga i sängen och läs titta lyssna på.

Jag är van vid att under vissa tillfällen slänga upp "klumpedunsen" till laptop jag har i knät både på soffa och säng de gånger jag vill göra så. Men hade fortfarande gått mot en lättare laptop i just det läget, för en laptop kan ligga still och skärmen vinklas som behagas eller behövs om man ska kolla på någon film.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jfri:

Ja tanken på en laptop istället slog mig just. Men en praktisk sak med plattan är att tangentbord inte sitter fast så den är mer
praktisk för att t.ex ligga i sängen och läs titta lyssna på.

Det låter ju mer som att en hybrid skulle kunna vara optimalt om du både vill ha tablet men även att tangentbord sitter ihop.