Ingen mekanisk hårddisk i nya datorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Ingen mekanisk hårddisk i nya datorn

Hejsan,

Då var det äntligen dags att regga mig och faktiskt ställa en fråga istället för att bara lurka runt och läsa vad andra skriver.

Jag kommer flytta till ny bostad i sommar och då äntligen få plats med en stationär dator igen efter några år med bara bärbar. Nu till själva frågan:

I och med datorköpet kommer jag köpa en NAS med 2 stycken 4Tb hårddiskar och funderar på att då strunta i att lägga en mekanisk disk i själva datorn. Jag hade tänkt mig den nya SSD ifrån Intel 750 som använder sig av PCI-E bussen. Den är på 400Gb tror jag det var och det räcker till de spel jag spelar mest och återkommande. Men de spel som jag bara spelar ibland måste jag då lägga på NASen och min fråga är då hur detta kommer att fungera?

Till det nya systemet blir det Asus Router samt i samma serie Asus nätverkskort med "ac" standarden på kommunikation. Är det någon som testat detta? Är jag ute på hal is eller kan detta faktiskt fungera bra?

//Toastmastern

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009

Om du mot förmodan skulle packa 400gb SSDn full med spel. Är det ju bara att avinstallera. Antar att du har Steam och Origin (?) vilket gör att du kan ha kvar spelen även om du "avinstallerar " dem.

Skickades från m.sweclockers.com

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2003

Jag skulle inte rekommendera att mappa upp en NAS som en enhet för att sedan installera program eller spel på den. Detta oavsett hastighet på nätverket. Läshastighet och latens kommer sannolikt framkalla huvudvärk.

It's time to kick ass and chew bubble gum, but I'm all out of gum...
citera för svar!