Billig bra vanlig HDD för film och sånt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Billig bra vanlig HDD för film och sånt?

Vilka vanliga HDD regerar? om man prioriterar prisvärd och inte behöver mer än 1TB

Är ju ännu krångligare än att kolla efter SSD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009

WD Red, red framför green är huvudsakligen på grund av den längre garantin. Skulle köpa 2tb disken när den bara kostar 25% mer.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av Cruentusa:

WD Red, red framför green är huvudsakligen på grund av den längre garantin. Skulle köpa 2tb disken när den bara kostar 25% mer.

aha ja det låter ju smart,
blue då? när ja kollar så ser jag blue 7200 rpm och red och green 5400 rpm o sen tänkar jag wow va snabb! hehe

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Vad jag har förstått så är väl WD Green mer för långtidslagring då den inte är så snabb eftersom den inte ska skrivas till eller läsas ifrån, den låter väldigt lite jämfört med andra diskar med 7200 rpm. WD Red är ju snarare gjord för att användas som NAS disk och är mera om man vill ha lite snabbare lagring med hög hållbarhet, men den låter lite mer också än vad green gör. WD Blue tror jag i princip är för folk som vill ha en ganska billig snabb hårddisk som main lagringsdisk med sämre hållbarhet och låter mera. Men det är bara vad jag tror och förstått det som.

Processor: I5 4670k Moderkort: Asus Z87 A Grafikkort: Asus Strix 1070 Ram: Corsair ProBlack 8gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: Fractal Design Meshify C Lagring: Samsung 840 Evo 120gb, Crucial MX300 750gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av SuperK:

aha ja det låter ju smart,
blue då? när ja kollar så ser jag blue 7200 rpm och red och green 5400 rpm o sen tänkar jag wow va snabb! hehe

Blue gör inte något bättre än andra alternativ. Behöver du prestanda köper du en SSD, Black om du behöver masslagring med prestanda, Red för vanlig lagring och green om du vill snåla lite. Du ska inte läsa från flera olika ställen samtidigt och film är väldigt lätt arbete så en snabb disk behöver du inte.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM