Edit: Säkringen går på baslådan. (Baslåda. Vilken kabel ska gå vart?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Edit: Säkringen går på baslådan. (Baslåda. Vilken kabel ska gå vart?)

Hej.
Lagade nyss min baslåda och glömde bort hur kablarna satt så jag gick ut och tog 2 bilder. Hoppas att bilderna säger er någonting. Är ganska säker på att kabel nummer 3 är REM-kabeln som ska sitta i mitten.

Kablarna. Beklagar om bilden är lite dålig.
http://gyazo.com/212fb715061902d0fed9982e1d925ab7

Input: 12Volt | REM | GND
http://gyazo.com/09ac55fa31971df443eb3864e9d001fa

Tack på förhand.

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

jagg den lilla ska vara i mitten, dom andra två går dock inte särskilja så du får antingen mäta eller kolla vart dom leder, antar att det är i skuffen på en bil? en bör gå till karossen nånstans (minus) och en borde gå fram till batteriet (plus)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne, nordväst
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av drypod:

Hej.
Lagade nyss min baslåda och glömde bort hur kablarna satt så jag gick ut och tog 2 bilder. Hoppas att bilderna säger er någonting. Är ganska säker på att kabel nummer 3 är REM-kabeln som ska sitta i mitten.

Kablarna. Beklagar om bilden är lite dålig.
http://gyazo.com/212fb715061902d0fed9982e1d925ab7

Input: 12Volt | REM | GND
http://gyazo.com/09ac55fa31971df443eb3864e9d001fa

Tack på förhand.

Hallå.

Den tunna måste vara Remote, den går till din tändning eller stereons acc.
Men den andra kablen ser lite lurig ut, enklast vore att ta en multimeter och ringa ut vilken som är jord/GND/-.
Håll ena multimeterns mätpinne mot bilens kaross/bult och sen testar du mot vilken av dina två kablar det piper mot.
Den som piper bör då vara jord/GND/-.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

tunna sladden är remot sen dom andra 2 är + och - där får du mäta dig fram dumt att chansa och koppla dom fel
sen ett tips märk dom så du vet till nästa gång

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av fax110:

jagg den lilla ska vara i mitten, dom andra två går dock inte särskilja så du får antingen mäta eller kolla vart dom leder, antar att det är i skuffen på en bil? en bör gå till karossen nånstans (minus) och en borde gå fram till batteriet (plus)

Skrivet av TubularBoy:

Hallå.

Den tunna måste vara Remote, den går till din tändning eller stereons acc.
Men den andra kablen ser lite lurig ut, enklast vore att ta en multimeter och ringa ut vilken som är jord/GND/-.
Håll ena multimeterns mätpinne mot bilens kaross/bult och sen testar du mot vilken av dina två kablar det piper mot.
Den som piper bör då vara jord/GND/-.

Skrivet av Jygge:

tunna sladden är remot sen dom andra 2 är + och - där får du mäta dig fram dumt att chansa och koppla dom fel
sen ett tips märk dom så du vet till nästa gång

Tack så mycket för hjälpen. Gick till grannen och lånade hans multimeter och allt löste sig.

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Säkringen går

Hej igen, uppstått ett till problem.
Verkar som att säkringen går och frågade en kompis om vad som var problemet. Han sa att det förmodligen dessa kopplingar som det beror på att de sitter fel?

Hur får jag reda på vilken som ska sitta vart, eller måste jag testa mig fram?

http://i.imgur.com/NeGCUyV.jpg

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005

Ja du kan testa det.

Ta ett 1.5v batteri, typ ett AA.

Anslut en kabel med lösa ändar i varje terminal på högtalaren.

Håll nu dessa mot plus och minus på batteriet.

Trycks konen utåt när du håller kablarna mot har du hittat plus och minus.

Men, det kan inte vara det felet som gör att säkringen går.

Kolla mer på strömkablarna istället.

.:bjorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ja du kan testa det.

Ta ett 1.5v batteri, typ ett AA.

Anslut en kabel med lösa ändar i varje terminal på högtalaren.

Håll nu dessa mot plus och minus på batteriet.

Trycks konen utåt när du håller kablarna mot har du hittat plus och minus.

Men, det kan inte vara det felet som gör att säkringen går.

Kolla mer på strömkablarna istället.

Du hade helt rätt att problemet låg i slutsteget. Vad tycker du jag ska börja med att göra?
En sak att notera är att båda ström kablarna har vid ett tillfälle nuddat varandra och skapat en gnista.
Kan skicka vad för slutsteg jag har när jag kommer hem

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005

Det är knappast "två strömkablar"
Den ena är jord, den andra är +. + går från bilens batteri och skall vara avsäkrad max 30 cm från batteriet.

Säkringens storlek bestäms av storleken på kabeln. Det finns tabeller om du googlar eller frågar i en butik.

Jorden skall kopplas till bilena jord. Det är alltså karossen och chassit i bilen.

Hitta en rejäl bult nära slutsteget och dra den kabeln dit.

Om du redan har gjort det, kontrollera så att det inte är färg i vögen. Skrapa bort det då i så fall. Här är det ju viktigt att man väljer en ounkt där färgen inte är viktig för rostskydd eller estetik.

Har du färg kvar isolerar den. Då kommer steget få en lägre spänning, och kommer dra mycket mer ström för att kunna lämna samma effekt.

Med stor sannolikhet är det därför säkringen går.

OBS, detta är under förutsättning att det är säkringen på steget som går.

Är det säkringen som sitter nära batteriet och säkrar + kabeln som går så har du förmodligen en trasig kabel någonstans.

Vidare tycker jag att du ska se över hela installationen igen. Det kan bli väldigt varmt av kortsluten el. Klar brandrisk.

Generellt ska resultatet vara så här.

Batteri + > säkring > kabel till steget > slutsteget ingång 12v+
Bilchassi > kabel > slutsteget > ingång gnd
Stereons remote > kabel > slutstegets ingång remote

För att vara supersäker. Kolla så att ingen metalldel på steget tar emot metall i bilen. Man kan ju tycka att det ska funka ändå, meen...

Ett till OBS!

Koppla av batteriets minuspol när du kopplar.
Även om du inte är rädd om steget så kanske du ska vara rädd om bilens elsystem i övrigt. Tänk även på vad som kan hända om du har minuspolen på och samtidigt skruvar på plussidan och kommer åt någon metall. Hela bilen är alltså minus, inte bara minuspolen.

Jag vet intr tillräckligt för att kunna skriva om hur människokroppen tål 12v ström, men verktyg och liknande kan gnistra på rätt bra, och en lite bensinläcka på det... Nja, men du förstår, koppla av minus!

.:bjorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Jag antar att det är jorden.

Intel I5 2500K @ 4.4 Ghz Hyper 212 Evo | 8 Gb ram 1600 Mhz | SSD: Samsung 850 Evo 500 Gb, OCZ Agility 3 60 Gb | Asus GTX 980 Strix

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Det är knappast "två strömkablar"
Den ena är jord, den andra är +. + går från bilens batteri och skall vara avsäkrad max 30 cm från batteriet.

Säkringens storlek bestäms av storleken på kabeln. Det finns tabeller om du googlar eller frågar i en butik.

Jorden skall kopplas till bilena jord. Det är alltså karossen och chassit i bilen.

Hitta en rejäl bult nära slutsteget och dra den kabeln dit.

Om du redan har gjort det, kontrollera så att det inte är färg i vögen. Skrapa bort det då i så fall. Här är det ju viktigt att man väljer en ounkt där färgen inte är viktig för rostskydd eller estetik.

Har du färg kvar isolerar den. Då kommer steget få en lägre spänning, och kommer dra mycket mer ström för att kunna lämna samma effekt.

Med stor sannolikhet är det därför säkringen går.

OBS, detta är under förutsättning att det är säkringen på steget som går.

Är det säkringen som sitter nära batteriet och säkrar + kabeln som går så har du förmodligen en trasig kabel någonstans.

Vidare tycker jag att du ska se över hela installationen igen. Det kan bli väldigt varmt av kortsluten el. Klar brandrisk.

Generellt ska resultatet vara så här.

Batteri + > säkring > kabel till steget > slutsteget ingång 12v+
Bilchassi > kabel > slutsteget > ingång gnd
Stereons remote > kabel > slutstegets ingång remote

För att vara supersäker. Kolla så att ingen metalldel på steget tar emot metall i bilen. Man kan ju tycka att det ska funka ändå, meen...

Ett till OBS!

Koppla av batteriets minuspol när du kopplar.
Även om du inte är rädd om steget så kanske du ska vara rädd om bilens elsystem i övrigt. Tänk även på vad som kan hända om du har minuspolen på och samtidigt skruvar på plussidan och kommer åt någon metall. Hela bilen är alltså minus, inte bara minuspolen.

Jag vet intr tillräckligt för att kunna skriva om hur människokroppen tål 12v ström, men verktyg och liknande kan gnistra på rätt bra, och en lite bensinläcka på det... Nja, men du förstår, koppla av minus!

Tack så jättemycket, ska försöka börja i helgen. Saker att notera:
• Det är en mopedbil, finns inte mycket metall i den. För det mesta är det plast.
• Batteriet sitter under passagerarstolen

Vet inte om det spelar någon roll det jag nyss nämnde men jag ska fortfarande hålla mig till dina punkter.
Edit: Annars går det ju alltid att lämna in bilen till mds som inte ligger speciellt långt bort och se till att allt går till på rätt sätt.

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av drypod:

Tack så jättemycket, ska försöka börja i helgen. Saker att notera:
• Det är en mopedbil, finns inte mycket metall i den. För det mesta är det plast.
• Batteriet sitter under passagerarstolen

Vet inte om det spelar någon roll det jag nyss nämnde men jag ska fortfarande hålla mig till dina punkter.
Edit: Annars går det ju alltid att lämna in bilen till mds som inte ligger speciellt långt bort och se till att allt går till på rätt sätt.

om det är mycket plast och batteriet ändå sitter i kupén så tycker jag bästa är att kosta på kabel så de räcker ända till batteriet både för + och - och skruva fast direkt på kabelskorna på batteriet.

och notera det ska ändå sitta en säkring MAX 30cm från batteriet på pluskabeln även om det är i kupén
http://www.mds.se/g88a-ag-1228g.html
då denna skyddar kabeln ifrån fel och kortslutningar säkringarna på slutsteget är skydd för slutsteget.

sen tycker jag du ska pressa om dina kablar den där pressningen ser horribel ut och som gjort för att de ska bli kortslutning med alla spretande kardeler.

ser dessutom ut som att du använt fel kabelskor. den med gul isolering är för max 4mm kabel eller nått sådant och du ser ut att ha försökt pressa i 8mm eller liknande.

MDS, BRS även biltema har ok kabelskor du kan även gå in å höra med elektriker om du kan få köpa ett par då de brukar ha lite grövre doningar i lager än de vanliga kabelskorna man kan köpa på vilken mack som helst.

om du är osäker på hur man pressar kontakter på rätt och säkert sätt eller saknar rätt verktyg för större kopplingar hör med elektriker de kan nog pressa på kopplingarna åt dig för lite fikabröd.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005

+1 på kabelskorna. Gul brukar väl vara upp till 6mm, men kabeln verkar vara grövre. Nya skor finns även på t.ex. biltema, tillsammans med crimptång. Kostar ett par hundra dock. (Tången)

Angående jorden tycker jag du ska kolla vara minus kabeln från batteriet går och fästa din jord på samma ställe.

.:bjorn