Varför koppla ur mekaniska under win instalation?

Permalänk

Varför koppla ur mekaniska under win instalation?

Kanske dum fråga men hittar inte svar, så jag frågar. Varför måste jag koppla ur mina mekaniska hårddiskar när jag ska lägga in min ssd som systemdisk? Körde om min burk häromdagen med win 7 och det funka inte alls förenns jag kopplade ur de mekaniska. Då funkade det som en smäck. Som sagt ingen stor fråga men skulle vilja veta *vafö vafö de gö på detta viset*

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

Windows boot filer läggs på andra hårddiskar. För att starta Windows måste du alltså ha båda diskarna inkopplade.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

måste behöver du inte. man gör det oftast för att man skall undvika att råkja rensa en av de andra diskarna eller att systempartitionen skall hamna på fel disk.

Permalänk
Medlem

När Win installeras undersöker den var den nya bootloadern skall hamna. Om det då redan finns en tidigare plats för SystemReserved-partitionen läggs den nya där.

Om det INTE finns en tidigare SystemReserved partition bland diskarna vid installation skapas en ny där bootloadern läggs.

Går att fixa i efterhand med tex. EasyBCD

Permalänk
Relik 📜

Som sagt, Windows 7 har en tendens att stoppa systempartitionen på "fel" disk beroende på i vilken ordning de sitter och hur föregående installation var konfigurerad. Effekten av det är väl inte hela världen normalt, men kan bli lurigt om man i framtiden tar ur eller flyttar runt diskar. Windows 8/8.1 gör det där bättre och stoppar allt på samma disk som operativsystemet, vill jag minnas. Har i alla fall inte haft "problemet" på senare år.

(I ett svagt ögonblick fick jag en gång systempartitionen på en extern USB-disk. Det ska typ inte gå, men.. ja. Uppför.)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Windows boot filer läggs på andra hårddiskar. För att starta Windows måste du alltså ha båda diskarna inkopplade.

Nä det funkade inte om jag hade alla hårddiskarna inkopplade. Men när jag BARA hade ssd inkopplad så funkade det.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Som sagt, Windows 7 har en tendens att stoppa systempartitionen på "fel" disk beroende på i vilken ordning de sitter och hur föregående installation var konfigurerad. Effekten av det är väl inte hela världen normalt, men kan bli lurigt om man i framtiden tar ur eller flyttar runt diskar. Windows 8/8.1 gör det där bättre och stoppar allt på samma disk som operativsystemet, vill jag minnas. Har i alla fall inte haft "problemet" på senare år.

(I ett svagt ögonblick fick jag en gång systempartitionen på en extern USB-disk. Det ska typ inte gå, men.. ja. Uppför.)

ahh ok så du menar att ssd satt i fel ordning?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av HBKsweden:

ahh ok så du menar att ssd satt i fel ordning?

Jag har för dålig koll på exakt hur det hanteras, men kan väl ha varit att någon av dina mekaniska hade en gammal systempartition som rörde till det. När du hade bara SSD:n kunde installationsprogrammet göra korrekt rätt från början.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Rekordmedlem

Det minkar risken att du gör fel under installationen eller att du manuellt behöver fixa en bootloader, finns det bara en enhet att välja på så är det svårt att placera bootloadern på fel enhet eller "råka radera" fel enhet osv...

Men det är absolut inget måste utan det går att installera med flera drivar inkopplade och det har inte heller något med mekaniska diskar att göra utan ev risker för potentiella problem är lika stora oavsett om det är ssd eller hdd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag har för dålig koll på exakt hur det hanteras, men kan väl ha varit att någon av dina mekaniska hade en gammal systempartition som rörde till det. När du hade bara SSD:n kunde installationsprogrammet göra korrekt rätt från början.

Ok då är jag med. Ja innan jag köpte min ssd så var en av de andra diskarna systemdisk. Är väl nått som ligger kvar antar jag. Tack för snabba svar.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Inaktiv

Det finns ett snabbt svar på frågan.
För att slippa onödigt strul... Sen får man göra som man vill och känner för men ett sätt är rätt..

Permalänk
Testpilot

Att man har en Windowsinstallation på en annan disk avgör väl inte var bootloadern hamnar? är ganska säker på att jag fått det rätt installerat trots att jag haft en annan Windows-disk inkopplad.

Vad som däremot avgör är att Windowsinstallationen alltid lägger bootloadern på disken som är ansluten på den första SATA-porten, disk 0 som installationen kallar den. Om man kollar i manualen för sitt moderkort går det oftast att se vilken port som är vilken och då kan man se till att ha sin tänkte Windowsdisk ansluten till första porten.
http://www.ghacks.net/2011/05/21/why-you-should-always-instal...

Märker man att disken man tänkt installera på inte kallas för disk 0 av installationen så har man satt den fel och man bör inte fortsätta installationen utan stänga av och koppla om kablarna.

Att bara ha en ansluten gör ju att man slipper tänka på allt det där men jag brukar iallafall alltid se till att koppla min tänkta Windowsdisk i första SATA-porten när jag bygger min dator, kanske sitter i från IDE-tiden då man skulle tänka på primary och secondary master och slave

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]