Permalänk
Inaktiv

Vilken kylpasta för processor är bäst?

Har Arctic Silver men alla verkar prata dåligt om det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Har Arctic Silver men alla verkar prata dåligt om det.

sök i forum finns det redan såna diskussioner
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1082348-vilken-kylpas...

kör själv med Arctic Cooling MX-4

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

nja temperaturskillnaderna är ganska minimala mellan de billigare varianterna.

http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-performance...

själv har man en stor tub med arctic cooling ceramique 2

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Är så liten marginell skillnad mellan dem (om det ens är någon alls) att det inte kommer göra någon direkt skillnad, och gör det skillnad handlar det förmodligen mer om hur den är applicerad, inte vad för pasta det är.

Tandkräm funkar t. ex alldeles utmärkt

Permalänk
Medlem

Nja... det sistnämnda stämmer ju inte riktigt enligt Toms Hardwares test som länkades ovan. Men generellt sett så är skillnaden minimal mellan olika kylpastor i övrigt, gissningsvis inom felmarginalen för skillnaden som kan uppstå vid applicering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Nja... det sistnämnda stämmer ju inte riktigt enligt Toms Hardwares test som länkades ovan. Men generellt sett så är skillnaden minimal mellan olika kylpastor i övrigt, gissningsvis inom felmarginalen för skillnaden som kan uppstå vid applicering.

Står att de använde en sån där blåstripad tandkräm och nämner specifikt att det hade fungerat bättre med en vanlig vit. Fungerar ju självfallet inte lika bra som riktig kylpasta, men det fungerar klart godkänt i alla fall.

Permalänk
Inaktiv

Funkar den där verkligen kill heatspreadern på processorn?

"Please notice that the Liquid Ultra is not suitable with the usage of aluminum surfaces."

Skrivet av erieri02:

sök i forum finns det redan såna diskussioner
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1082348-vilken-kylpas...

kör själv med Arctic Cooling MX-4

Så den är bättre än Arcitc Silver 5 som jag kör med?

Permalänk
Medlem

den största skillnaden är mellan att ha kylpasta, eller inget alls

Den billigaste smörjan duger för det mesta

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenix:

den största skillnaden är mellan att ha kylpasta, eller inget alls

Den billigaste smörjan duger för det mesta

Okej! Låter bra det!

Det är många som snackar skit om Arctic Silver 5 här på forumet, man börjar ju undra om det är rättfärdigat eller bara en fråga om inkompetens? Det skiljer ju inte så mycket temperaturmässigt mellan pastor har jag läst.

Har även Noctuas kylpasta, ska jag använda den över min Arctic Silver 5?

Permalänk
Medlem

Om du redan har pasta på så det jag ingen anledning att byta. Det finns så många andra faktorer som spelar roll som gör kylpastan ganska irrelevant i sammanhanget. Den du har är bra nog att du inte märker skillnad. Vissa pastor kan skilja lite i tjocklek och då kanske en viss typ inte är så lämplig i ett visst scenario

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Okej! Låter bra det!

Det är många som snackar skit om Arctic Silver 5 här på forumet, man börjar ju undra om det är rättfärdigat eller bara en fråga om inkompetens? Det skiljer ju inte så mycket temperaturmässigt mellan pastor har jag läst.

Har även Noctuas kylpasta, ska jag använda den över min Arctic Silver 5?

här kan du ser hur liten skillnad det egentilgen är
http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

sedan största skillnaden är inte temperatur utan konsistens och hur lättapplicerad den är
och jag anser att det viktiga är vad DU tycker fungerar bra

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Personligen älskar jag Gelid GC-extreme, finns inte det nära till hands så faller valet på AS5 eller MX-4

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

arctic cooling ceramique 2 definitivt. Körde inte Sweclockers ett kylpasta test med? http://www.sweclockers.com/recension/5989-kylpastor-2007/11#c...

Ceramique är relativt trögt och enkelt att applicera. Föredrar det definitivt.

Permalänk
Medlem

Har du gammal kylpasta (äldre än tre år) så kan det vara värt att byta till en ny. Vad du byter till spelar dock inte så stor roll. Jag gick från sex år gammal Noctua till sprillans ny Arctic MX-2 och sänkte idle-temps med 7-8 grader och temps vid full load med 10-15 grader.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare