Samsung 850 EVO 250GB vs PNY Optima 120GB

Permalänk

Samsung 850 EVO 250GB vs PNY Optima 120GB

Jag är i behov av en SSD till min bärbara HP med core 2 duo och SATA I.

Jag spelar inte på datorn, utan kommer använda datorn till vanligt kontorsarbete. Jag är i behov att kunna lagra Ca 30-50 GB mediafiler. Så jag skulle antagligen klara mig med 120 GB?

850 Evo är lite billigare GB/kr, samt snabbare, men kan detta utnyttjas med SATA I?

Stämmer det att ju mer man fyller en SSD desto långsammare blir den samt att hållbareheten/uthålligheten minskar? Å andra sidan kan jag köpa en ny 120 GB efter 3-5 år om den slitits ut. Hur många % ledigt utrymma bör man ha? Har läst 10%, vad är optimalt?

Vilken skulle ni köpt till en gammal bärbar?

Permalänk
Permalänk

Jo men det gäller ju endast 840 EVO? De ökade ju storleken till 40 nm vilket skall lösa problemet.

Eller menar du att Samsungs trovärdighet har skadats?

Permalänk

Införskaffade en 850 EVO 1tb för några månader sedan, kan bara rekomendera den. Inte haft några problem alls och den tuffar fortfarande på bra.

555/515 MB/s (read/write) utan rapid mode och 5364/5546 MB/s med rapid mode aktiverat.

Ingen aning hur SATA I påverkar prestandan dock

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Då SATA 1 har en begränsning på 150 MB/s så borde inte SSDn kunna jobba med full hastighet. Edit: Även SATA-2 borde va en flaskhals för EVO:n.

http://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/8142/~/differen...

En tips till TS är att köpa nån begagnad 120GB SSD. Borde gå att få tag på för nästan inga pengar alls. (ca 2-300:- sek ?)

Permalänk
Skrivet av sveaklockare:

Jo men det gäller ju endast 840 EVO? De ökade ju storleken till 40 nm vilket skall lösa problemet.

Eller menar du att Samsungs trovärdighet har skadats?

Ja ursäkta, jag läste 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Jo men det gäller ju endast 840 EVO? De ökade ju storleken till 40 nm vilket skall lösa problemet.

Eller menar du att Samsungs trovärdighet har skadats?

840 och 840 EVO har problemen.

  • Samsung vägrar att erkänna att det finns något som helst fel på 840 eller 840 EVO.

  • Samsung säger att de ska släppa en fix. (Fortfarande finns det inga fel på enheterna enligt Samsung och inga returer godkänns av Samsung).

  • Samsung släpper en fix för 840 EVO SATA, inget för mSATA eller OEM-enehterna, vidhåller att det inte är några problem med 840 och att det aldrig kommer att släppa en fix. Fortfarande godkänner Samsung inga returer.

  • Samsung hävdar att det inte är något fel på deras fix.

  • Samsung säger att de kommer att släppa en ny fix..

Samsung fortsätter sälja 840 EVO i alla upptänkliga versioner.

På något konstigt sätt verkar de flesta på det här forumet tycka att det är helt ok, så räkna inte med hjälp härifrån.
Vissa butiker och distributörer godkänner returer men står så själva för kostnaden.

Så om det blir något fel med din 850 EVO-SSD är du så gott som rökt.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Lustiga i hela snacket mellan 840 och 850 här... Med Sata 1 så räcker tom en 840 med degraderade celler, då de ändå brukar ge 100-150MB/s, utan problem.
Dock kan Samsungs RAPID läge (om, och endast om datorn har mycket RAM) göra upplevd prestanda skillnad rätt hög.

sveaklockare: Kort sagt, även en begagnad SSD från 2010 kommer att flaska på Sata I. Tror de enda SSD jag vet som inte gör det är gamla SLC SSDer jag har sedan 2008/2009.

Mao, vilken SSD som helst (även begagnad 840 EVO) kommer vara begränsad.
Så du kan välja den du vill. Eftersom du skulle ha den i en bärbar är det kanske dock vettigt att titta på deras strömförbrukning, speciellt "Idle" förbrukningen. PNY Optima hade (sist jag kollade) rätt hög förbrukning.

FoxOne: Disken är inte oanvändbar, mer än V300 är. Så länge man vet om dens problem och fel, så är det inte ett omöjligt problem.

Och kan av egen erfarenhet dessutom säga att just i en trång, varm laptop är 840 EVOns bästa plats, då värmen från driften, samt kylan när den är avstängd, får dens problem att minska rätt kraftigt. Min 840 1TB EVO (och andra EVO diskar) i desktopen fick problemet, rätt tydligt, men den 750GB EVO i laptopen hade knappt några problem alls.
Förstod inte varför först. Trodde först det var disken i sig själv, men jag har nu bytt dem. Och nu har 750GB problem och 1TB betydligt bättre. De trivs i värmen tydligen, så laptops är bättre för dem.

Permalänk

Det blev tillslut en PNY Optima. Kör en benchmark senare.

Permalänk
Medlem

I detta fall fungerar vadsom pga SATA I. Men annars skulle jag rekomendera 850 EVO. har själv 2st 850 EVO 500GB. Varav ena i RAPID mode. så 5500/5000 är inte helt fel helt sjukt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Har också beställt en PNY Optima som jag ska ha i en gammal laptop, Tråkigt med alla problem som samsung diskarna har, Speciellt när jag har 2st i min stationära (840 120GB och 840 EVO 240GB), En i min Asus laptop (840 EVO 120GB) och en i min Lenovo laptop (840 EVO 512GB), Har dock aldrig märkt av problemen personligen

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Har också beställt en PNY Optima som jag ska ha i en gammal laptop, Tråkigt med alla problem som samsung diskarna har, Speciellt när jag har 2st i min stationära (840 120GB och 840 EVO 240GB), En i min Asus laptop (840 EVO 120GB) och en i min Lenovo laptop (840 EVO 512GB), Har dock aldrig märkt av problemen personligen

Som sagt, 840 EVO diskarna påverkas inte riktigt lika illa i laptops. Dessutom så är styrkan i en SSD access tiden. Innan första "fixen" så kunde access tiderna vara usla. Detta var vad som verkar ha rättats till. För så fort disken får halvdana access tider på en cell, så flyttar den om den.

Personligen så kommer jag behålla mina 840 EVO diskar, men de kommer inte sitta som primärdisk i en desktop iaf.