trasig ssd? hd tune pro resultat för Kingston 120gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

trasig ssd? hd tune pro resultat för Kingston 120gb

Hej
Mitt Windows låste sig vid boot och jag kunde inte logga in, fastnade i Windows automatiska reparation om och om igen. Testade flera olika saker men inget lyckades, men till slut formaterade jag om ssd-disken och installerade ett nytt Windows 8.1. Fungerade ett par dagar innan jag nu fått samma fel igen, har nu installerat om Windows ännu en gång, temporärt på en annan hårddisk för att felsöka innan jag beslutar om jag måste ersätta någon komponent.

Har kört diagnostik för processorn och minnet, vilket inte hittade några fel för att utesluta dem.
Har även testat att uppdatera firmware på ssd-enheten.
Misstänkte att det var ssd-enheten som är trasig eller håller på att gå sönder så körde HD Tune Pro Error Scan.

SSD: Kingston SSD Now v300 120gb (sv300s37a120G)

Resultat från HD Tune Pro Error Scan:

Är disken trasig och måste ersättas eller går det att åtgärda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Nu vet jag ej hur vanligt det är med Damaged Blocks på Kingston V300 SSD men det är känt att Kingston använder sämre Nand minnen i V300 http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30...

Jag har 2st Samsung 830 och båda är helt felfria, här är testet på den som är mest använd, Drifttid 9171 timmar och Total skrivning 5321 GB

Om det är normalt med Damaged blocks så borde även jag ha några på någon av mina 2 SSD, tyvärr vet jag ej om det går att göra något för åtgärda felen förutom att kontakta butiken eller Kingston och byta ut SSDn.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av janee:

Nu vet jag ej hur vanligt det är med Damaged Blocks på Kingston V300 SSD men det är känt att Kingston använder sämre Nand minnen i V300 http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30...

Jag har 2st Samsung 830 och båda är helt felfria, här är testet på den som är mest använd, Drifttid 9171 timmar och Total skrivning 5321 GB
http://i.imgur.com/uln75sb.png

Om det är normalt med Damaged blocks så borde även jag ha några på någon av mina 2 SSD, tyvärr vet jag ej om det går att göra något för åtgärda felen förutom att kontakta butiken eller Kingston och byta ut SSDn.

Jag har den äldre modellen (505A), är flera år gammal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av gustavwth:

Jag har den äldre modellen (505A), är flera år gammal.

Hur många GB är skrivit till SSDn?

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Låter som att disken inte mår bra dock, och har problem.

Du kan testa "Diskfresh" kört i skrivläge (dvs inte read-only).
Skriv om hela disken, och se om några av cellerna behöver "fräshas upp" eller bytas ut. Ingen info ska skadas, utan bara läses och skrivs om igen. Diskens egen "själv test" ska kunna flytta om ev fel.

Alt kör fullständig secure erase (på hela disken), och se vad som sker.
Den ska kunna fixa detta själv, men den kanske inte lyckas vidare bra med det.