Behöver rådgivning om min NAS som ska utökas med två till diskar men verkar uppstå problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Dec 2010

Behöver rådgivning om min NAS som ska utökas med två till diskar men verkar uppstå problem

Hejsan jag använder MSI Z77A-GD65, Socket-1155 (https://www.komplett.se/product/743926 )och använder det till min NAS.
jag vill utöka till dom två sista sata portarna men såg i manualen att dom inte verar stöda raid 1 som jag kör.

Info från manualen nedan

SATA
4x SATA 6Gb/s ports
(SATA1~2) by Intel® Z77
----------------->(SATA7~8) by Asmedia® ASM1061** <-----------------
(**If you set external SATA 6Gb/s ports to AHCI mode, we highly recommend that
you install Windows 7.)
4x SATA 3Gb/s ports
(SATA3~6) by Intel® Z77

RAID
SATA1~6 support Intel® Rapid Storage Technology enterprise (AHCI/ RAID 0/ 1/ 5/
10) by Intel® Z77

nu kör jag mjukvaro raid men är inte helt 100 på om det funkar med dom två portarna, vad tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jag kan inte komma på något skäl till att det inte skulle funka med mjukvaruraid. Så länge OSet kan se alla diskar borde det vara fritt fram att bygga ett raidset som spänner över flera hårddiskkontrollrar (både kontrollern i Z77-chipsetet och den extra kontrollern från Asmedia).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Dec 2010

hm låter rätt logiskt och tackar för svaret, känns drygt att köpa två 6tb diskar för ca 6000kr och sedan inte få det att fungera. Men verkar inte vara något större problem fast jag trodde det, jag kommer att testa köra enbart på asmedia först med båda diskarna i raid 1 och skulle det inte funka så kör jag ena disken på asmedia o den andra i Z77-chipsetet i raid 1

så får vi se hur det går helt enkelt

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

/moderatorn

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Dec 2010

jag är lite ny på forumet och letade en del innan jag valde placering dock valde jag fel. tack för att ni flyttade den till rätt plats