Permalänk
Medlem

Flaskhals trots överklockning?

Hello!
Lagom när jag införskaffade ett 970 så fick jag ett mindre tips/råd om att jag kanske kunde behöva klocka min 2500K en aning för att undvika flaskhalsar, då detta snabbt påträffades i bland annat Battlefield 4. Så igår så tog jag mig friheten och drog upp min 2500K från standard 3,3Ghz till 4Ghz. Körde Prime ett tag och testade även "mer dagliga och realistiska tester" mha just Battlefield 4 för att se att det var stabilt, och inget har kraschat hittills så antar att det är bra. Vad jag dock upptäckte var att trots denna överklockning så användes processorn till max vid flera tillfällen och skapade flaskhalsar då och då som gjorde att fps dök från över 100 till ca 75-85...

Här nedan är ett diagram på hur det såg ut i MSI Afterburner när det var som värst:

Som sagt så kör jag med ett 970 från MSI (4G-varianten), 16gb ram och en ssd-disk, en 1080p-skärm och diverse saker som gör att det inte bör bli någon flaskis (i mina ögon och öron iaf).

Så vad är det egentligen som är "fel"? Man tycker ju ändå att en sådant steg uppåt bör ha eliminerat alla hickups? Eller beror det på något annat? Går det att fixa med t.ex v-sync?

Tack på förhand för svar, särskilt raka och tydliga svar/lösningar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Hello!
Lagom när jag införskaffade ett 970 så fick jag ett mindre tips/råd om att jag kanske kunde behöva klocka min 2500K en aning för att undvika flaskhalsar, då detta snabbt påträffades i bland annat Battlefield 4. Så igår så tog jag mig friheten och drog upp min 2500K från standard 3,3Ghz till 4Ghz. Körde Prime ett tag och testade även "mer dagliga och realistiska tester" mha just Battlefield 4 för att se att det var stabilt, och inget har kraschat hittills så antar att det är bra. Vad jag dock upptäckte var att trots denna överklockning så användes processorn till max vid flera tillfällen och skapade flaskhalsar då och då som gjorde att fps dök från över 100 till ca 75-85...

Här nedan är ett diagram på hur det såg ut i MSI Afterburner när det var som värst:
http://i.imgur.com/AmXIDzG.jpg

Som sagt så kör jag med ett 970 från MSI (4G-varianten), 16gb ram och en ssd-disk, en 1080p-skärm och diverse saker som gör att det inte bör bli någon flaskis (i mina ögon och öron iaf).

Så vad är det egentligen som är "fel"? Man tycker ju ändå att en sådant steg uppåt bör ha eliminerat alla hickups? Eller beror det på något annat? Går det att fixa med t.ex v-sync?

Tack på förhand för svar, särskilt raka och tydliga svar/lösningar

Inget är väl fel, kräver spelet så mycket CPU-kraft som det uppenbarligen gör så går det inte att lösa annat än klocka mer/köpa en Haswell/vänta till Skylake och klocka den.

Skulle du köra v-sync låses din FPS till 60 med bieffekten att du får högre input lag samt att du går ned till 30 FPS ibland om spelet skulle bli så tungdrivet att det inte kan hålla 60 FPS.

Något annat du kan göra är väl att skaffa en skärm med G-Sync. Tyvärr är de dyra.

Permalänk
Entusiast

Vad får du för FPS då?
Ja, om du har tillräckligt mycket grafikkraft så kommer helt klart en 2500K@4GHz att flaska i BF4 men då är du förmodligen över 60FPS ändå vilket de flesta siktar på.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Du borde visa grafen över GPU använding också, det kan mycket väl vara där det tryter.

Permalänk
Medlem

Så länge processorn inte blir för varm så bör du lätt kunna dra upp den i 4,5ghz sen är ju frågan vad din skärm går i för hz är det en 60hz skärm så spelar det ingen roll med mer fps än 60 du har ingen nytta av de ändå. Sen har jag för mig att nvidia har dynamic vsync som du kan slå igång som låser fps på 60 tills du går under det.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Inget är väl fel, kräver spelet så mycket CPU-kraft som det uppenbarligen gör så går det inte att lösa annat än klocka mer/köpa en Haswell/vänta till Skylake och klocka den.

Skulle du köra v-sync låses din FPS till 60 med bieffekten att du får högre input lag samt att du går ned till 30 FPS ibland om spelet skulle bli så tungdrivet att det inte kan hålla 60 FPS.

Något annat du kan göra är väl att skaffa en skärm med G-Sync. Tyvärr är de dyra.

Hmm... Tycker det är märkligt ändå :/ Överklockade ju just för att kunna slippa detta då det var ett tips att man kunde göra det, men tydligen inte...

Skrivet av Uzanar:

Vad får du för FPS då?
Ja, om du har tillräckligt mycket grafikkraft så kommer helt klart en 2500K@4GHz att flaska i BF4 men då är du förmodligen över 60FPS ändå vilket de felsta siktar på.

Körde precis en snabb runda rush på Hainan Resort och fick lägsta fps på 47 och högsta på strax över 100.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du borde visa grafen över GPU använding också, det kan mycket väl vara där det tryter.

Jag frågade detta en gång tidigare om det var normalt att GPU går upp i 100% load, och då fick jag som svar att det var helt normalt. Så tror inte GPU usage visar så himla mycket som har med problemet att göra, om den snubben jag fick svar från då hade rätt vill säga (om att det är normalt) men här är annars grafen för senaste rundan. Var inte snabb nog men du ser iaf en del av det.

Skrivet av PeNMaX:

Så länge processorn inte blir för varm så bör du lätt kunna dra upp den i 4,5ghz sen är ju frågan vad din skärm går i för hz är det en 60hz skärm så spelar det ingen roll med mer fps än 60 du har ingen nytta av de ändå. Sen har jag för mig att nvidia har dynamic vsync som du kan slå igång som låser fps på 60 tills du går under det.

När jag stresstestade med prime igår så gick den aldrig över 70 grader. Den låg som mest på 66 efter ca 2 timmars körning, så möjligen att jag orkar dra upp den lite till.
Skärmen går i 60hz med andra ord som du säger så spelar det ingen roll med självaste fps i sig, men självaste hoppet som blir när det "flaskar" (om det är det som händer) märks ganska tydligt då spelet nästan fryser sig i en halv/hel sekund för att sen gå upp i varv igen. Så jag tänker mig att om man sätter på v-sync eller liknande så sätter den ju 60fps som gräns (i bästa fall) och då slipper cpu och gpu köra fullt ös hela tiden? Vet att denna lösning fungerade i Fifa 14/15 där den knappt använde gpu utan bara cpu...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Hmm... Tycker det är märkligt ändå :/ Överklockade ju just för att kunna slippa detta då det var ett tips att man kunde göra det, men tydligen inte...

Körde precis en snabb runda rush på Hainan Resort och fick lägsta fps på 47 och högsta på strax över 100.

Slippa och slippa, du minskar flaskhalsen genom att överklocka, vilket i sin tur ger ett överlag jämnare flyt och högre fps om flaskhalsen är processorn. Är den fortfarande för klen är alternativet endast att uppgradera sig och överklocka den nya processorn.

Samtidigt tycker jag inte att du ska klaga på att du slår i taket för vad din CPU klarar, tvärt om betyder det att tekniken går framåt när det gamla (ja, SB är hyfsat gammal) inte klarar av att driva det nya. Visst kan det kännas surt, men i det stora hela bör man ändå vara glad
Det skulle enligt mig inte vara roligt att en 2500K klarade av att driva ett så pass avancerat spel utan att flaska år 2014/15 då arkitekturen släpptes i januari 2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Slippa och slippa, du minskar flaskhalsen genom att överklocka, vilket i sin tur ger ett överlag jämnare flyt och högre fps om flaskhalsen är processorn. Är den fortfarande för klen är alternativet endast att uppgradera sig och överklocka den nya processorn.

Samtidigt tycker jag inte att du ska klaga på att du slår i taket för vad din CPU klarar, tvärt om betyder det att tekniken går framåt när det gamla (ja, SB är hyfsat gammal) inte klarar av att driva det nya. Visst kan det kännas surt, men i det stora hela bör man ändå vara glad Det skulle enligt mig inte vara roligt att en 2500K klarade av att driva ett så pass avancerat spel utan att flaska år 2014/15 då arkitekturen släpptes i januari 2011.

Förstår dig precis, dock ska det ju sägas att många här på swec så sent som förra året satt på äldre i7 och i5 (äldre än SB) och klarade sig rätt bra utan att ha extrema frekvenser. Så lite får man ändå klaga, eller åtminstone vara missnöjd då man fick tips om att det skulle gå bra att driva ett 970 med en 2500K t.ex BF4 och andra spel i 1080p om man överklockade cpun en aning

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Förstår dig precis, dock ska det ju sägas att många här på swec så sent som förra året satt på äldre i7 och i5 (äldre än SB) och klarade sig rätt bra utan att ha extrema frekvenser. Så lite får man ändå klaga, eller åtminstone vara missnöjd då man fick tips om att det skulle gå bra att driva ett 970 med en 2500K t.ex BF4 och andra spel i 1080p om man överklockade cpun en aning

Jo, visst får du vara missnöjd samtidigt tycker jag inte att 47 som lägsta värde och 100 som högsta är dåligt, medel borde väl ligga runt 70. Jag är ganska säker på att de som gav dig rekommendationen utgick från att du nöjde dig med ett medelvärde på minst 60 fps även om dippar kan förekomma. Tycker du att det inte är tillräckligt, alla upplever ju FPS/delay/stuttering etc. olika, så kan du försöka att överklocka din 2500K lite till, kanske 4,2 - 4,4 GHz. Går inte det får du hålla ut till Skylake som kommer i Q3 eller Q4 i år och uppgradera då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jo, visst får du vara missnöjd samtidigt tycker jag inte att 47 som lägsta värde och 100 som högsta är dåligt, medel borde väl ligga runt 70. Jag är ganska säker på att de som gav dig rekommendationen utgick från att du nöjde dig med ett medelvärde på minst 60 fps även om dippar kan förekomma. Tycker du att det inte är tillräckligt, alla upplever ju FPS/delay/stuttering etc. olika, så kan du försöka att överklocka din 2500K lite till, kanske 4,2 - 4,4 GHz. Går inte det får du hålla ut till Skylake som kommer i Q3 eller Q4 i år och uppgradera då.

Grejen är den att jag är inte missnöjd med självaste fps som sagt, utan det sjuka dyket som min dator gör helt random. Att gå ifrån ca 80/90 ner till 60 eller t.om 47 i värsta fall, märks rejält. Det blir som sagt som en frysning i spelet i någon halv/hel sekund.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vompen:

Jag frågade detta en gång tidigare om det var normalt att GPU går upp i 100% load, och då fick jag som svar att det var helt normalt. Så tror inte GPU usage visar så himla mycket som har med problemet att göra, om den snubben jag fick svar från då hade rätt vill säga (om att det är normalt) men här är annars grafen för senaste rundan. Var inte snabb nog men du ser iaf en del av det.

Det måste varit en väldigt konstig förklaring. Som du kan se på din bild går din GPU ofta upp och studsar på 100% belastning, det är alltså där problemet med FPS drops ligger, den skulle vilja kunna köra snabbare, kan inte och din framerate sjunker. Det är enheten som är högst belastad som är "flaskhalsen".

Du skulle alltså få bättre flyt om du sänkte grafikinställningarna några snäpp, särskilt i de scenarion då din GPU har det tungt. Hade det varit din CPU som var "flaskhals" hade din GPU legat på mycket lägre användning då den skulle få vänta på att processorn tuggar klart i sin långsama takt. Nu verkar du överlag ha en ganska välbalanserad dator, även om ett lite snabbare grafikkort fortfarande skulle kunna gå att köra med den processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det måste varit en väldigt konstig förklaring. Som du kan se på din bild går din GPU ofta upp och studsar på 100% belastning, det är alltså där problemet med FPS drops ligger, den skulle vilja kunna köra snabbare, kan inte och din framerate sjunker. Det är enheten som är högst belastad som är "flaskhalsen".

Du skulle alltså få bättre flyt om du sänkte grafikinställningarna några snäpp, särskilt i de scenarion då din GPU har det tungt. Hade det varit din CPU som var "flaskhals" hade din GPU legat på mycket lägre användning då den skulle få vänta på att processorn tuggar klart i sin långsama takt. Nu verkar du överlag ha en ganska välbalanserad dator, även om ett lite snabbare grafikkort fortfarande skulle kunna gå att köra med den processorn.

Jahapp. Vad som dock går emot din lösning med att sänka grafiken är att jag faktiskt testat detta med precis samma resultat. Mao, spelar ingen roll om jag kör på Ultra eller High, det blir ändå "hickups" i spelet pga något.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Jahapp. Vad som dock går emot din lösning med att sänka grafiken är att jag faktiskt testat detta med precis samma resultat. Mao, spelar ingen roll om jag kör på Ultra eller High, det blir ändå "hickups" i spelet pga något.

Det är mycket tydligt att det främst är GPU som flaskar här. Det kan vara värt att kolla på enskilda grafikinställningar, och sänka just dom som är särskilt GPU-intensiva. Överklocka GPU. (4 GHz är inte mycket för en 2500K, så du kan gott öka den också.)

Hur ser graferna ut just när fpsen dyker?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vompen:

Jahapp. Vad som dock går emot din lösning med att sänka grafiken är att jag faktiskt testat detta med precis samma resultat. Mao, spelar ingen roll om jag kör på Ultra eller High, det blir ändå "hickups" i spelet pga något.

Alltså "hickupsen" kan bero på vad som helst. Spelet är inte perfekt, du kör ett operativsystem. Hela tiden kan vad som helst hända i din dator och ibland kommer det då rycka till eller så, särskilt när man kör så tunga applikationer.

Lyckas du ändra inställningarna eller köpa grymt mycket kraftigare hårdvara kanske du blir av med det. Men vill du aldrig se något sådant skall nog varken CPU eller GPU någonsing gå över 50% - 60% belastning.

Något du kan göra är att begärnsa FPS till 60, antingen genom konsollen eller via VSYNC. Dessutom kan du ju se över vilka program du kör i bakgrunden. Får du rycken även på lägsta inställningar exemeplvis, eller på en karta med mindre spelare?

Permalänk
Medlem

Testat Unpark cpu cores?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är mycket tydligt att det främst är GPU som flaskar här. Det kan vara värt att kolla på enskilda grafikinställningar, och sänka just dom som är särskilt GPU-intensiva. Överklocka GPU. (4 GHz är inte mycket för en 2500K, så du kan gott öka den också.)

Hur ser graferna ut just när fpsen dyker?

Jag är inte jätteinsatt i allt detta men tycker det är märkligt att det är gpun som flaskar. Ska testa runt lite imorgon för att se vad som kan göras bättre för att slippa de enorma dyken.
Fixar grafer för dykningarna imorgon!

Skrivet av anon81912:

Alltså "hickupsen" kan bero på vad som helst. Spelet är inte perfekt, du kör ett operativsystem. Hela tiden kan vad som helst hända i din dator och ibland kommer det då rycka till eller så, särskilt när man kör så tunga applikationer.

Lyckas du ändra inställningarna eller köpa grymt mycket kraftigare hårdvara kanske du blir av med det. Men vill du aldrig se något sådant skall nog varken CPU eller GPU någonsing gå över 50% - 60% belastning.

Något du kan göra är att begärnsa FPS till 60, antingen genom konsollen eller via VSYNC. Dessutom kan du ju se över vilka program du kör i bakgrunden. Får du rycken även på lägsta inställningar exemeplvis, eller på en karta med mindre spelare?

Självklart vet jag att hickupsen kan bero på många olika faktorer, men de är så stora hickups/fps-dyk så jag tror verkligen inte det har med något annat att göra än just gpu, cpu, spelet i sig, eller något som är relaterat till självaste spelet (dvs inte spotify eller så.). Varför jag säger detta är för att det som sagt finns inget samband mellan dessa hickups. Hade jag sett ett samband så kunde man ju anat att det var något program eller så, men det händer ju helt spontant när gpun eller cpun uppenbarligen får för mycket att göra...
Ska testa att mecka runt lite med grafikinställningarna imorgon, ska även testa att köra vsync. Som jag skrev några rader ovanför så löste sig Fifa 14/15-"lagg" (spelet gick i slowmotion och haka upp sig) när jag satte på vsync, och även Far Cry 4 mådde bättre utav det.

Skrivet av Maho:

Testat Unpark cpu cores?

Japp, har haft det sen några månader tillbaka. T.om innan jag köpte 970 om jag inte minns fel.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Nu tog jag en spelrunda med vsync av och på, samt att jag satte om från hbao till ssao, annars var allt satt på ultra som innan, och dessa är resultaten efter att matchen precis avslutats när det varit som mest krig.

Förutom att vsync såg generellt bättre ut i graferna så medförde det som någon varnade om tidigare rejält input-lag så spelet blev i princip ospelbart.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Ja, en högt klockad quad kommer flaska ett gtx 970 i bf4 i 1080p vid vissa tillfällen. Bf4 är ett av de få spelen som verkligen drar nytta av en 6 core intel. Det kan vara en kombination av cpu och gpu begränsning. Flaskhalsar kommer alltid finnas. Men jag tror processorn är den som begränsar mest eftersom när cpu användningen når nära 99% då tror jag att TS får frame drops och även då sjunker gpu användningen märkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Nu tog jag en spelrunda med vsync av och på, samt att jag satte om från hbao till ssao, annars var allt satt på ultra som innan, och dessa är resultaten efter att matchen precis avslutats när det varit som mest krig.

*bilder*

Förutom att vsync såg generellt bättre ut i graferna så medförde det som någon varnade om tidigare rejält input-lag så spelet blev i princip ospelbart.

Nu ser det mer ut som att det är processorn som är flaskhalsen. Ingen bild på vad som händer när fpsen dyker?
Hur mycket RAM har du?
Det finns inte så mycket anledning att lägga tid på det här, överklocka mer, sedan kan du gå tillbaka till att titta på hur du vidare kan optimera prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Nu ser det mer ut som att det är processorn som är flaskhalsen. Ingen bild på vad som händer när fpsen dyker?
Hur mycket RAM har du?
Det finns inte så mycket anledning att lägga tid på det här, överklocka mer, sedan kan du gå tillbaka till att titta på hur du vidare kan optimera prestandan.

Glömde fixa specifik bild på grafen när fps dyker, men om du kollar på vsync av-bilden och sedan på cpu-grafen så har de större dipparna (när den ligger på nästan 100% i load)i proportion i princip samma mellanrum som fps-dykningarna. Så det verkar som att när cpun går upp i för full rulle för länge, då dyker det för att cpun ska kunna lastas av typ eller något sådant. Som ett typ av skydd.
Har förövrigt 16gb ram (tror jag skrev det i första posten), och vet att jag hade problem med fps innan jag gick från 8 till 16 (hade dock bara ett 660 då och oklockad cpu).

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+