Angående spel SSD vs HDD

Permalänk

Angående spel SSD vs HDD

Ska köpa GTA V på PC och har inte tillräckligt med utrymme på SSD:n
Har kollat runt lite på nätet och ser olika svar, ger SSD något mer än snabbare laddningstider? Kan det påverka draw distance i tex spel som GTA V? För även om spelet är laddat så laddas det väl även in information när det gäller draw distance?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Känns marginellt är nog mer belastning på cpun och gpun än på hårddisken, och skulle det vara på hårddisken skulle de inte vara så mycket att hårddisken blir en flaskhals.

Annars känner du att din SSD inte räcker så kanske det e dags gå uppgradera now is as good time as any.

Själv har jag också en del spel som jag lägger på mekanisk lagring än för att dom inte spelas så ofta eller är så viktiga att jag känner dom ska ta plats på ssdn, jag kör med Samsung 850 evo 250GB och en Samsung 840 pro 250GB, men man känner samtidigt att sitta med 120GB ssd räcker inte riktigt till längre och nu har priserna gått ner så mycket att det finns nästan ingen anledning satsa på under 250gb.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Känns marginellt är nog mer belastning på cpun och gpun än på hårddisken, och skulle det vara på hårddisken skulle de inte vara så mycket att hårddisken blir en flaskhals.

Annars känner du att din SSD inte räcker så kanske det e dags gå uppgradera now is as good time as any.

Själv har jag också en del spel som jag lägger på mekanisk lagring än för att dom inte spelas så ofta eller är så viktiga att jag känner dom ska ta plats på ssdn, jag kör med Samsung 850 evo 250GB och en Samsung 840 pro 250GB, men man känner samtidigt att sitta med 120GB ssd räcker inte riktigt till längre och nu har priserna gått ner så mycket att det finns nästan ingen anledning satsa på under 250gb.

Har tyvärr inga pengar till en ny ssd för tillfället:(

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Ska köpa GTA V på PC och har inte tillräckligt med utrymme på SSD:n
Har kollat runt lite på nätet och ser olika svar, ger SSD något mer än snabbare laddningstider? Kan det påverka draw distance i tex spel som GTA V? För även om spelet är laddat så laddas det väl även in information när det gäller draw distance?

Jag har märkt stor skillnad på laddningstider i VISSA spel. Beror helt på vad jag spelar. Dragon age Inquisition var olidligt på HDD. Slängde över allt på SSD och hann inte ens läsa "tips-texten" under laddning.

Men i andra spel så var det ingen skillnad. Verkar bero på hur spel är konstruerade. Och GTA kan jag inte uttala mig om... Än...

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015