Driva 8 tums bas med 35 watt

Permalänk
Medlem

Driva 8 tums bas med 35 watt

Tjena

Jag undrar om man kan driva någon utav dessa 8 tums bashögtalare http://www.brl.se/sv.../8-2/index.html med detta slutsteg http://www.twostroke...p?product=20772 det ligger på 2x30 watt, basarna som finns på brl som ja länkade ligger långt mycket högre än det men de borde ju gå har en bas hemma som ja testat med (MDS Fanatic 8) och då var det bara 12 watt eftersom min nätadapter bara ger 1A vid 12 volt. Anledningen till att jag frågar är att ja känner mig osäker.

Edit: Ungefär hur många liter bör en sluten 8 tums låda vara?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Länkarna funkar inte.. Har du bilslutsteg inomhus ?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Länkarna funkar inte.. Har du bilslutsteg inomhus ?

Ja det har jag fast det är ämnat för mopeder egentligen http://i.imgur.com/QSZAWwx.jpg den länken borde funka:)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Tjena

Jag undrar om man kan driva någon utav dessa 8 tums bashögtalare http://www.brl.se/sv.../8-2/index.html med detta slutsteg http://www.twostroke...p?product=20772 det ligger på 2x30 watt, basarna som finns på brl som ja länkade ligger långt mycket högre än det men de borde ju gå har en bas hemma som ja testat med (MDS Fanatic 8) och då var det bara 12 watt eftersom min nätadapter bara ger 1A vid 12 volt. Anledningen till att jag frågar är att ja känner mig osäker.

Edit: Ungefär hur många liter bör en sluten 8 tums låda vara?

Jag skulle ha köpt nån 8" och köpt riktigt bilslutsteg som orkar driva det.
Sen uppgradera moppe batteriet till ett större, eventuellt bilbatteri.
Generatorn kommer inte palla att ladda upp det men kör med 2 elsystem, original som sitter på moppen samt ett för ljud som du får ladda med vanlig billaddare.

Håller också på med moppe dock kör jag bara med 2 små 5.25"

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vill ha en baslåda som låter rätt rejält och det kan jag säga att detdär slutsteget inte kommer klara av med någon 8tums bas. Har själv provat att driva en 8-tummare med ett sådant slutsteg och visst, lite lät det när det var tyst runt om kring. Men höjer man volymen så bara skrapar den istället och låter fruktansvärt. En rekomendation är att lägga lite mer pengar och köpa riktiga inomhus grejor. 12V i hemmet är lockande för att det ofta går att hitta billigt, men det blir aldrig hälften så bra som "riktiga" hemma grejer och blir bara bökigt!
Hoppas det hjälper!

EDIT: Eller tanken kanske inte var att ha den hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Jag skulle ha köpt nån 8" och köpt riktigt bilslutsteg som orkar driva det.
Sen uppgradera moppe batteriet till ett större, eventuellt bilbatteri.
Generatorn kommer inte palla att ladda upp det men kör med 2 elsystem, original som sitter på moppen samt ett för ljud som du får ladda med vanlig billaddare.

Håller också på med moppe dock kör jag bara med 2 små 5.25"

Jag använder den inte som moppe stereo längre eftersom moppen e sönder och ska sälja den o köpa ny. Men jag kanske kan köpa ett midbaselement istället , jag såg några sån som hade ca 30 watt rms så det borde funka. Sen så testade jag steget med en annan mds bas som satt i en låda den lät ganska bra med ett riktigt härligt djup spelande

Tror ni att det skulle funka med två stycken 8 tums bredbandselement istället för 1 bas och ett vanlig högtalare isåfall hur kommer det låta, finns det nån bas i dem och hur djupt kan dem spela?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryler:

Jag antar att du vill ha en baslåda som låter rätt rejält och det kan jag säga att detdär slutsteget inte kommer klara av med någon 8tums bas. Har själv provat att driva en 8-tummare med ett sådant slutsteg och visst, lite lät det när det var tyst runt om kring. Men höjer man volymen så bara skrapar den istället och låter fruktansvärt. En rekomendation är att lägga lite mer pengar och köpa riktiga inomhus grejor. 12V i hemmet är lockande för att det ofta går att hitta billigt, men det blir aldrig hälften så bra som "riktiga" hemma grejer och blir bara bökigt!
Hoppas det hjälper!

EDIT: Eller tanken kanske inte var att ha den hemma?

Varför jag gör detta är föratt jag kan få användning av systemet, sen så kunde ja driva en 8 tummare och det spelade ganska bra faktiskt även på full volym inget skrap bara lite skorrande men det är högtalarens fel för vilket steg ja än använde så skorrar den dock inte lika mycket som den gjorde förr:)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Problemet du får är att slutsteget får jobba på full kräm för att driva basen och till slut går det sönder pga detta. Det är bättre att köpa ett med mer kräm i som får ett enklare liv.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Problemet du får är att slutsteget får jobba på full kräm för att driva basen och till slut går det sönder pga detta. Det är bättre att köpa ett med mer kräm i som får ett enklare liv.

Jo så därför så hade ja tänkt skaffa dessa om det skulle va något http://www.eluxson.se/bredbandselement/1464-spm-200x-4.html

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Tror ni att det skulle funka med två stycken 8 tums bredbandselement istället för 1 bas och ett vanlig högtalare isåfall hur kommer det låta, finns det nån bas i dem och hur djupt kan dem spela?

Skrivet av jeffan97:

Jo så därför så hade ja tänkt skaffa dessa om det skulle va något http://www.eluxson.se/bredbandselement/1464-spm-200x-4.html

"Linear excursion +-1mm" översatt till svenska blir "kan inte spela låga frekvenser högt".
"Resonant frequency (fs) 89Hz" översatt till svenska blir "behöver hissas ganska mycket i basen med hjälp av EQ för att få en jämn frekvensåtergivning".

Det finns inga gratisluncher. Det här är ett hundrasextiofemkronorselement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

"Linear excursion +-1mm" översatt till svenska blir "kan inte spela låga frekvenser högt".
"Resonant frequency (fs) 89Hz" översatt till svenska blir "behöver hissas ganska mycket i basen med hjälp av EQ för att få en jämn frekvensåtergivning".

Det finns inga gratisluncher. Det här är ett hundrasextiofemkronorselement.

Dem borde väl funka rätt bra ändå eller, det ska ju inte bli ett monster system direkt men jag har iallafall löst ett av problemen för EQ har jag:) det andra är dock mindre viktigt

Sen så är det elementet typ det enda alternativet för antingen så är dem bättre elementen svindyra eller så ligger dem på 8 ohm

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Dem borde väl funka rätt bra ändå eller, det ska ju inte bli ett monster system direkt men jag har iallafall löst ett av problemen för EQ har jag:) det andra är dock mindre viktigt

Med EQ-stöd ned till (F-3dB) 50 Hz kommer elementet ganska snabbt att behöva röra sig mer än vad dess Xmax-värde (+-1mm) tillåter. Vid 50 Hz kan ett åttatumselement som rör sig 1 mm från utgångsläget leverera ca 85 dBA som mest. Med normal dynamikkomprimerad musik blir det en medelnivå på 70-80 dB. Det är inte mycket.

Citat:

Sen så är det elementet typ det enda alternativet för antingen så är dem bättre elementen svindyra eller så ligger dem på 8 ohm

Hmm. Om EQ används i någon större omfattning kommer behovet av förstärkareffekt snabbt att minska.
En

  • sluten högtalare (vars återgivningskurva sjunker med 12dB/oktav under nedre gränsfrekvens)

  • med en verkningsgrad på 94 dB/W på en meters avstånd

  • som ska spela 85dB på en meters avstånd, vilket är det högsta högtalaren kan leverera

  • vid 50 Hz, en frekvens som ligger en oktav under högtalarens nedre gränsfrekvens i rimligt stor låda

kommer att kräva en ineffekt som är (85+12-94=) 3dB högre än 1 W. Nästan exakt 2 W, således. Så kanske går det att spara pengar på förstärkaren också.

Permalänk
Medlem

kommer att kräva en ineffekt som är (85+12-94=) 3dB högre än 1 W. Nästan exakt 2 W, således. Så kanske går det att spara pengar på förstärkaren också.[/QUOTE]

Vilket e de som behöver 2 watt i ineffekt (förstärkaren)

Så ja ska tolka det som att du tycker de elementet i dåligt

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Du ska nog tolka det som att du ska veta vad du vill spela för något först, och välja element sedan.

Du kan använda det elementet. Om du delar bort frekvenser under 100hz kommer du nog få en lättdriven anläggning som spelar just sång och tal, men även akustisk musik, piano osv bra.

Trummor, bas, synyetiska ljud funkar inte lika bra.

Däremot finns det pa-basar med mycket hög känslighet du kan använda, men då blir det ju inte fullrange.

En kombination av en 10" bas med hög känslighet och en horndiskant skulle nog funka för dig.

Inget för dubstep, men för pop och rockmusik ska det nog gå bra.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Du ska nog tolka det som att du ska veta vad du vill spela för något först, och välja element sedan.

Du kan använda det elementet. Om du delar bort frekvenser under 100hz kommer du nog få en lättdriven anläggning som spelar just sång och tal, men även akustisk musik, piano osv bra.

Trummor, bas, synyetiska ljud funkar inte lika bra.

Däremot finns det pa-basar med mycket hög känslighet du kan använda, men då blir det ju inte fullrange.

En kombination av en 10" bas med hög känslighet och en horndiskant skulle nog funka för dig.

Inget för dubstep, men för pop och rockmusik ska det nog gå bra.

Jag lyssnar varken på pop eller rock utan mest på house, antar att dem elementen inte räcker till då eftersom det är en del bas i just sån musik

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Ja, då kanske du har helt andra förväntningar än vad detta kan ge.

Varför inte bara bygga en liten strandstereo eller nåt kul? Då kan man ju med all rätt göra lite avkall här och där. Verkar ju vara populärt om du googlar lite.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

1. Man bygger lådan efter basen, inget annat Och sen efter vad för musik du spelar.
2. Har 2st Marquant 12" i en portad låda på 2x71 liter som spelar med grymt tryck och sen en high/mid låda och driver detta med en hemma förstärkare på 50watt i 8ohm och elementen ligger på 150watt rms i 4 ohm. Vet inte hur mycket den ger i 4 ohm, kanske finns någon här som kan räkna ut det?
3. Jag tipsar om att du ska köpa ett baselement, som kan gå lågt i frekvens, sedan high och midelement

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Skulle vilja vända liiite på det där.

Som steg ett måste man nog bestämma vad lådan och basen tillsa mans ska leverera. Ska den spela högt? Djupt? Både och?

Därefter får man leta ett passande element. Kommer ekonomi in som en begränsande faktor får man kompromissa, högt eller djupt eller kanske en annan nackdel.

Därefter bygger man en låda som krävs av basen för att ge tänkta egenskaper.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ja, då kanske du har helt andra förväntningar än vad detta kan ge.

Varför inte bara bygga en liten strandstereo eller nåt kul? Då kan man ju med all rätt göra lite avkall här och där. Verkar ju vara populärt om du googlar lite.

Men varför inte köra på ett midbaselement t.ex detta http://www.eluxson.se/bas-mid/338-sp-167e.html och detta bredbands elementet http://www.eluxson.se/bredbandselement/1464-spm-200x-4.html så kombinerar man det. Det borde väl funka

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Midbasen du hittade funkar säkert kanon!

Men kombineraden hellre med en diskant istället för ett bredbandselement.

Försök hitta en diskant som kan spela ner till ca 1500 och dela den sedan på 3000. Lika dant midbasen delar du på 3000 (hz).

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Vilket e de som behöver 2 watt i ineffekt (förstärkaren)

Med EQ kommer elementet inte att hantera mer än 2 W ineffekt innan det börjar låta dåligt, så en mycket högre förstärkareffekt är onödigt. (Detta gäller förstås bara under förutsättning att de värden som tillverkarna angivit stämmer.)

Citat:

Så ja ska tolka det som att du tycker de elementet i dåligt

Som andra sagt; det är nog bland det mest priseffektiva bredbandselementet på marknaden, men det blir inte mycket bas.

Jag kan ju inte bara sitta och negga i den här tråden, så här kommer ett förslag på alternativ lösning. Lite dyrare -- lite finare, som det brukar heta:
2 st görbilliga fulbasar från Internett, 79 kr/st
2 st små diskanter, 59 kr/st
2 st 6,8 uF kondensatorer för att skydda diskanterna mot låga frekvenser, 55 kr/st
1 st frakt från Ljudfokus, 99 kr
1 st frakt från Hifikit, 35 kr
Summa 402 kr.*
Bygg en sluten låda på 16 liter per bashögtalare. Databladet för basarna saknar uppgift om Xmax, men jag gissar att de klarar åtminstone +-4mm.
Utan EQ ger detta en ljudtryckskapacitet på 96 dB vid 50 Hz och en nedre gränsfrekvens på 60 Hz.
För att nå 96 dB med denna högtalaruppsättning krävs drygt 7 W. Om man gissar att bashögtalarna klarar att spela lite högre än min snåla gissning och att förstärkaren är lite optimistiskt mätt av tillverkaren så låter ovan nämnda trettiowattare som ett ganska väldimensionerat val.

* oops. Det blev visst billigare, om man räknar med frakten. Sorry 'bout that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Skulle vilja vända liiite på det där.

Som steg ett måste man nog bestämma vad lådan och basen tillsa mans ska leverera. Ska den spela högt? Djupt? Både och?

Därefter får man leta ett passande element. Kommer ekonomi in som en begränsande faktor får man kompromissa, högt eller djupt eller kanske en annan nackdel.

Därefter bygger man en låda som krävs av basen för att ge tänkta egenskaper.

Helst lite av båda men mest att den ska spela högt:D man man kan ju inte förvänta sig guld o gröna skogar från så billiga element men nu är min budget inte så stor

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Med EQ kommer elementet inte att hantera mer än 2 W ineffekt innan det börjar låta dåligt, så en mycket högre förstärkareffekt är onödigt. (Detta gäller förstås bara under förutsättning att de värden som tillverkarna angivit stämmer.)

Som andra sagt; det är nog bland det mest priseffektiva bredbandselementet på marknaden, men det blir inte mycket bas.

Jag kan ju inte bara sitta och negga i den här tråden, så här kommer ett förslag på alternativ lösning. Lite dyrare -- lite finare, som det brukar heta:
2 st görbilliga fulbasar från Internett, 79 kr/st
2 st små diskanter, 59 kr/st
2 st 6,8 uF kondensatorer för att skydda diskanterna mot låga frekvenser, 55 kr/st
1 st frakt från Ljudfokus, 99 kr
1 st frakt från Hifikit, 35 kr
Summa 402 kr.*
Bygg en sluten låda på 16 liter per bashögtalare. Databladet för basarna saknar uppgift om Xmax, men jag gissar att de klarar åtminstone +-4mm.
Utan EQ ger detta en ljudtryckskapacitet på 96 dB vid 50 Hz och en nedre gränsfrekvens på 60 Hz.
För att nå 96 dB med denna högtalaruppsättning krävs drygt 7 W. Om man gissar att bashögtalarna klarar att spela lite högre än min snåla gissning och att förstärkaren är lite optimistiskt mätt av tillverkaren så låter ovan nämnda trettiowattare som ett ganska väldimensionerat val.

* oops. Det blev visst billigare, om man räknar med frakten. Sorry 'bout that.

Det funkar tyvärr inte mitt steg klarar endast 4 ohm och det du länkade låg på 8 ohm respektive 6 ohm

Fast det kanske finns liknande fast i 4 ohm

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Midbasen du hittade funkar säkert kanon!

Men kombineraden hellre med en diskant istället för ett bredbandselement.

Försök hitta en diskant som kan spela ner till ca 1500 och dela den sedan på 3000. Lika dant midbasen delar du på 3000 (hz).

Varför skulle det inte funka med bredbands element finns ju redan diskant i den samtidigt som den har allt annat (tänker mest så att ja slipper köpa delningsfilter till just diskanten)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Det funkar tyvärr inte mitt steg klarar endast 4 ohm och det du länkade låg på 8 ohm respektive 6 ohm

Ett steg som klarar fyra ohm klarar även åtta. En lagom tumregel är att en fördubbling av impedansen ("ohmen") ger i värsta fall en halvering av den maximala uteffekten. Slutsteget kommer forfarande inte att vara den begränsande faktorn i bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ett steg som klarar fyra ohm klarar även åtta. En lagom tumregel är att en fördubbling av impedansen ("ohmen") ger i värsta fall en halvering av den maximala uteffekten. Slutsteget kommer forfarande inte att vara den begränsande faktorn i bygget.

Är det så fan va bra men då kan man ju köra på det ochså Fast jag vill nog köra på 4 ohm iallafall pågrund så att jag får full effekt från förstärakren

Är det en länk i detta inlägget så är det ett virus har blivit drabbat av ett sånt nu

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Varför skulle det inte funka med bredbands element finns ju redan diskant i den samtidigt som den har allt annat (tänker mest så att ja slipper köpa delningsfilter till just diskanten)

Om bredbandselementet hade klarat lite mer bas så visst.

Men nu behöver du ju kanske nåt annat som tar hand om basen. Och då finns det ju ingen anledning att ha två olika element som spelar samma sak.

Dela vid en viss frekvens hade du fått göra oavsett.

Men...Nu har du ju även fått konkreta tips på element i tråden. Sikta på det, tycker jag!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Om bredbandselementet hade klarat lite mer bas så visst.

Men nu behöver du ju kanske nåt annat som tar hand om basen. Och då finns det ju ingen anledning att ha två olika element som spelar samma sak.

Dela vid en viss frekvens hade du fått göra oavsett.

Men...Nu har du ju även fått konkreta tips på element i tråden. Sikta på det, tycker jag!

Det ska jag göra så ett midabas element spelar inte lägre en än bredbandare

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Jag har blandade ohm (högtalare) 2st 4 ohm basar och en 6 ohm högtalare med 3 st element i tror jag.

Det spelar inte sån stor roll då de med lägre ohm har mindre motstånd, så de spelar lite högre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Jag har blandade ohm (högtalare) 2st 4 ohm basar och en 6 ohm högtalare med 3 st element i tror jag.

Det spelar inte sån stor roll då de med lägre ohm har mindre motstånd, så de spelar lite högre

Skickades från m.sweclockers.com

Då kanske inte impedansen spelar så stor roll så de är väl effekten som inte får överstiga mer än va steget klarar av

Om ja nu ska köra 4 element som någon länkade så kan ja ju serie-pararellkoppla högtalarna så att alla får samma impedans

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /