Dags att upprusta ljudet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Dags att upprusta ljudet

Hej! Jag vill ha bra ljud till min datorsetup på rummet. För tillfället har jag ett ca 15 år gammalt Logitech Z-5500 som förstärkaren(?) börjat lägga av, två av outputsen fungerar knappt, har alltså två högtalare som endast sprakar. Problemet ligger i elektroniken och inte högtalarna, då det är outputsen som inte fungerar. Verkar inte vara glapp. Är inte superkunning med komponenter, men jag har öppnat upp den och ser inget som sitter löst.

I vilket fall vill jag ha bra ljud, och Z-5500 är helt OK enligt mig, men jag har ingen större koll på andra högtalare, så jag vet inte vart dem ligger på "marknaden" så att säga. Jag vill använda ljudet till spel, TV och musik.

Jag vill gärna ha surround, då rummet är ganska litet tror jag att jag kan få ut en ganska bra känsla av surroundljudet.

Det jag funderar på är om ljudet kommer att bli mycket bättre om jag skaffar ny förstärkare och kör med högtalarna jag har nu och skaffar ett bra ljudkort, eller om jag borde skaffa ett helt nytt ljudsystem.

Jag har tyvärr inte i nuläget en jättestor budget, jag vill helst inte lägga mer än 10k, men jag vore intresserad av vad man skulle kunna få för upp till 15k? Tjänar man mycket på att bygga högtalarna själv?

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Aug 2011

Jag är ingen ljudexpert men skulle nog säga att 2.1 ljud skulle fungera ypperligt, speciellt i ett litet rum. Du får bättre ljud om du lägger dem på två bra högtalare en sub och eventuellt en förstärkare.

Jag kör för tillfället med Argon Octave 5A och en DALI SUB E-9, båda är aktiva högtalare och ger fint ganska neutralt ljud som låter mycket bra för pengarna! Jämför jag min ljudsetup med min kompis som har lika stort rum men ett paket med CERWIN-VEGA högtalare (lite billigare än mitt paket) så är hans ljud grötigt och alldeles för bastungt.

Alla tycker olika men jag gillar att lyssna på musik som den ska låta, utan EQ osv

CPU:Intel core i7 3770K @ 4.7 ghz, +0.125 offset spänning (Hyper 212 push-pull) GPU: ASUS GTX 1080 TI STRIX OC @ 2078 / 12000mhz MINNE:16gb Corsair Vengeance 1600mhz @ 8-9-8-24, 1.5v MODERKORT:Asus P8z77-V PRO NÄTAGG:Antec High Current Gamer 900w SSD: Samsung SM843 480gb, Samsung 830 256gb, Samsung 840 PRO 256gb CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium @ 6 fans LJUDKORT: ASUS Xonar Essence STX HÖRLURAR: QPAD QH-90 OS: Windows 10 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schlätta
Registrerad
Mar 2012

För 10k får du ett riktigt bra system (för oss vanliga dödliga, audiofiler har en egen skala). Tipset är väll egentligen att besöka en butik där du kan provspela och lyssna på systemen själv.

Gamerigg: | Win10 | InWin 303 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av GreveFrog:

För 10k får du ett riktigt bra system (för oss vanliga dödliga, audiofiler har en egen skala). Tipset är väll egentligen att besöka en butik där du kan provspela och lyssna på systemen själv.

Jag skulle nästan kalla mig för en mini-audofil, jag älskar bra ljud och har ett par års erfarenhet som ljudtekniker (dock vid ett specifikt PA-system), men jag har noll koll på hårdvaror, jag sköter bara mixern

Jag har sett att Dynavoice har fått bra kritik, vad tros om dessa? Kan man köra dem som surround oxå? Tänker om jag skulle skaffa 2 såna par för front och surround, en center, förstärkare/reciever(skillnad?) och baslåda. Det skulle gå på kanske 12k eller nåt sånt?

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av FoolishBalloon:

Jag skulle nästan kalla mig för en mini-audofil, jag älskar bra ljud och har ett par års erfarenhet som ljudtekniker (dock vid ett specifikt PA-system), men jag har noll koll på hårdvaror, jag sköter bara mixern

Jag har sett att Dynavoice har fått bra kritik, vad tros om dessa? Kan man köra dem som surround oxå? Tänker om jag skulle skaffa 2 såna par för front och surround, en center, förstärkare/reciever(skillnad?) och baslåda. Det skulle gå på kanske 12k eller nåt sånt?

Dök upp en liknande tråd, samma högtalare togs upp då.

Här är inlägget

Citat:

130w per kanal
http://www.ljudfokus.se/produkt/pion...24-svart/6431/

Dugliga frontar för rumstorleken
http://www.ljudfokus.se/produkt/dyna...-3-black/6405/

Center
http://www.ljudfokus.se/produkt/dyna...-3-black/6419/

Lättplacerade bakhögtalare
http://www.ljudfokus.se/produkt/dyna...-3-black/6420/

Subwoofer
http://www.ljudfokus.se/produkt/dyna...-3-black/6072/

Ca 8500kr totalt. För den där rumsstorleken är dock en subwoofer totalt klapponödigt om man ändå har frontar med 7tums-element.

Onkyo-reciever för 1590 kr

Moderkort: MSI X79A-GD45 | Processor: Intel i7 3930K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i vattenkylning | Grafikkort: EVGA GTX 780 Ti Classified 3 GB SLI | RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Corsair GT 120 SSD | Nätagg: Fractal Design R3 Newton 1000W | Display: ASUS PG348Q + ASUS VG278HR 144 hz | Mus: SteelSeries RIVAL Headphones: Razer Tiamat 7.1 ASUS Strix DSP| Keyboard:Qpad Mekaniskt Cherry Red