Permalänk
Medlem

Konstigt problem med 2:a skärmen

Jag sitter just nu på en bärbar dator. Imorse satt jag vid datorn, den var då inkopplad i den andra (lite äldre) skärmen och det funkade super.
Jag åkte senare till skolan och tog med mig datorn. Nu är jag hemma och har kopplat in den igen, men jag får ingen bild på 2:a skärmen.

Jag startade om med kabeln i och fortfarande ingenting.
Min andra skärm är en ASUS VK191S (16:10) och jag använder en HDMI - VGA adapter från min Lenovo Y50.

När jag kollar i screen resolution, så ser jag inte min skärm som jag vanligtvis gör, jag ser istället den här generiska saken:

Permalänk
Medlem

Använder 2 Externa skärmar hemma?
Eller använder du datorns skärm + extern skärm som "extra/sekundär" (alt huvudskärm och har datorns skärm som sekundär)?
Eller använder du en extern skärm endast när du är hemma?

Test att ta windows tangenten och p och sätt skärmarna på spegla, då borde du få bild på båda (även om upplösningen inte stämmer vid detta tillfälle).

Permalänk
Medlem

Jag kopplade in en projektor idag via HDMI uttaget på skolan om det har något med saken att göra.
Men annars sitter jag bara med extern skärm hemma. (Och inbyggda skärmen)

Huvudskärmen är datorns inbyggda skärm och jag har bara en extern skärm.

Jag provade sätta den på duplicate, men den gav ingen bild. VK191S är fortfarande helt svart och har sin orange'a LED igång.
Det ser ut som att den upptäcker en skärm via HDMI kabeln, men den får ingen information från min skärm. Den brukar annars heta VK191S och ha en 16:10 upplösning.

Permalänk
Medlem

Fel upplösning på den?
Enligt hemsidan som du skickade är det upplösning 1440x900 som skärmen klara (True Resolution: WXGA+ 1440x900 ).
Testat att ställa ner skärmupplösningen?

Känns dock väldigt konstigt att den inte känner av din skärm, om den nu brukar göra det.
Jag tar självklart för givet att du har startat om den utan att ha skärmen inkopplad och sedan testat att koppla in den när datorn väl är startad igen. (nej jag dumförklara dig inte, vill bara hjälpa )

Permalänk
Medlem

Jepp, den ska ha en 16:10 upplösning, men den ska även ha ett annat namn i screen resolution fönstret. Provade att sänka ner den till 1440x900 som jag alltid annars har:

Men även detta gjorde inget.

Där det står "Display: 2. CHR HDMI2VGA" brukar det annars stå namnet på skärmen "Display: 2. ASUS VK191S" och ha en max upplösning på 1440x900, men nu av någon anledning visar den något helt annat.

Och ja, haha, jag har startat om datorn, både med och utan kabel i

Permalänk
Medlem

I min värld låter detta väldigt märkligt

Hade det varit min bärbara dator med detta problem hade jag kollat drivarna (troligtvis något som hängt sig eftersom den fortfarande tror att den är ansluten till projektorn), uppdaterat eller installerat om.

Du har ingen möjlighet att koppla upp datorn till en annan bildkälla? (typ via HDMI till en tv eller liknande?)
Eller en annan skärm för att kolla HDMI -> VGA sladden?

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på hur, men det verkar vara kabeln som är boven.
Jag gick in i vardagsrummet och kopplade in mig i tv:n utan problem alls. Tillbaks in till VK191S och fortfarande inget.

Som sagt osäker på hur, för den funkade prima imorse. Kabeln är bara några veckor gammal också :/

Bekräftade att den är boven, tog in en chromebook och den kunde heller inte få bild på VK191S skärmen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nillen:

Jag är osäker på hur, men det verkar vara kabeln som är boven.
Jag gick in i vardagsrummet och kopplade in mig i tv:n utan problem alls. Tillbaks in till VK191S och fortfarande inget.

Som sagt osäker på hur, för den funkade prima imorse. Kabeln är bara några veckor gammal också :/

Bekräftade att den är boven, tog in en chromebook och den kunde heller inte få bild på VK191S skärmen...

Vad är det för typ av dator du har?
Finns det endast HDMI utgång på den?

För det är väldigt krångligt/dåligt att göra hdmi -> vga (och vise versa).
Du har ingen form av displayport på den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkraii:

Vad är det för typ av dator du har?
Finns det endast HDMI utgång på den?

För det är väldigt krångligt/dåligt att göra hdmi -> vga (och vise versa).
Du har ingen form av displayport på den ?

Tyvärr icke. Jag sitter som sagt på en Lenovo Y50

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera ifall någon i framtiden stöter på denna tråd.

Jag skickade en felanmälan till inet och de var snabba på att skicka ut en ny adapter. Så fort jag kopplade i den nya fungerade skärmen igen.

Permalänk
Medlem

Samma fel igen!

Hej SweClockers. För ett tag sedan hade jag ett fel med en adapter, ni kan läsa om den tråden här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1363191-konstigt-proble...

Nu idag åkte jag på skolan igen. Utan att koppla in min bärbara dator i en HDMI koppling på skolan så kommer jag hem och får exakt samma fel idag igen.

Detta är då alltså med den nya adaptern jag fick av Inet.

Jag tycker inte det är rimligt att tro att det är adapterns fel igen, utan något annat måste orsakat det.
Kan någon som är kunnig snäälla undersöka mitt problem?

All information finns i den andra tråden, jag har exakt samma problem.

Tack på förhand!

Nuvarande upplösningsfönster:

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nillen:

Hej SweClockers. För ett tag sedan hade jag ett fel med en adapter, ni kan läsa om den tråden här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1363191-konstigt-proble...

Nu idag åkte jag på skolan igen. Utan att koppla in min bärbara dator i en HDMI koppling på skolan så kommer jag hem och får exakt samma fel idag igen.

Detta är då alltså med den nya adaptern jag fick av Inet.

Jag tycker inte det är rimligt att tro att det är adapterns fel igen, utan något annat måste orsakat det.
Kan någon som är kunnig snäälla undersöka mitt problem?

All information finns i den andra tråden, jag har exakt samma problem.

Tack på förhand!

Nuvarande upplösningsfönster:
http://i.gyazo.com/976f0a928c51032f652f4dac97f18f4f.png

Det är inte så att den känner av HDMI-sladden till projen och sedan inte känner av att det är ny källa när du kommer hem?
Prova att ändra source?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist

Kan medge att jag var omedveten om denna regel, så jag får tacka

Skrivet av griid_83:

Det är inte så att den känner av HDMI-sladden till projen och sedan inte känner av att det är ny källa när du kommer hem?
Prova att ändra source?

Notera att denna gången är det en ny kabel, samt att jag inte kopplade in datorn i en projektor på skolan idag, det var endast förra månaden. Det går fortfarande inte att koppla in denna kabeln i en annan dator, det blir ingen bild då heller. Att koppla in den här datorn i en HDMI - HDMI till TV:n funkar finfint dock.

Lite relevant info är att om den är ikopplad i min dator och jag går in via telefonen's google remote desktop app så ser jag båda skärmarna.
Screenshot från mobilen:

Mobilens kamera:

(Ursäkta att den blev sned)

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag lyckades hitta den första kabeln jag köpte av inet, tänkte prova bara för att.
Verkar som att det funkade eftersom jag nu får bild på andra skärmen!
http://i.imgur.com/ptQbMf9.jpg

Jag är helt och hållet clueless vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nillen:

Uppdatering: Jag lyckades hitta den första kabeln jag köpte av inet, tänkte prova bara för att.
Verkar som att det funkade eftersom jag nu får bild på andra skärmen!
http://i.imgur.com/ptQbMf9.jpg

Jag är helt och hållet clueless vid det här laget.

Låter riktigt skumt, har du senaste drivrutinerna? En skruv sitter väääldigt löst någonstans.

PS: Kirino best girl

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

@XFTality: Yepp, jag har alla senaste drivrutinerna.
För att tolka ditt meddelande bokstavligt så har jag kollat VGA anslutningen från kabeln och skruvat ut och in. Med tanke på att jag aldrig rör den sidan av anslutningen tvivlar jag på att det ska se något sådant som mitt problem via en simpel utdragning av HDMI anslutningen heller.

Som sagt, jag är helt clueless :/

P.S. Kirino är grym, men Kuroneko är bäst

Permalänk
Medlem

Provat att koppla skärmen till en annan dator? Ifall det är den som håller på att ge upp.

Permalänk
Medlem

@lille7: Jag har kopplat in den i min chromebook några gånger för att testa när den inte funkat. Då har den inte funkat i chromebooken heller.

Permalänk
Medlem

Antagligen håller skärmen på att gå sönder.