Black Magic Designs URSA mini

Permalänk
Medlem

Black Magic Designs URSA mini

Blackmagic Designs URSA mini 4k/4.6K kamera.

Denna kommer bli en hit liksom BMCC, BMP4K och Pocket för sitt "låga" pris och höga prestanda.
Många ville ha URSA men den var för stor och tung. Jag skippade BMP4K pga. dess formfaktor.

Grant, CEO, hintade om att i all brådska hamnade EVF, axelrigg och sådant separat men kommer
paketeras senare till ett billigare pris.

Kommer boka URSA mini 4.6K så snart detta paket kommer ut. Väntar Juli/Augusti för leverans.

Såhär skriver BlackMagic:

Key:
+ Super 35 size sensor, Fairchild. Global shutter OCH Rolling shutter beroende på vad man vill få för bild.
+ Upp till 15 stop dynamic range i rolling shutter (-1-2 för global)
+ 4.6K upplösning
+ RAW
+ Handtag ovan och FS7 style på sidan
+ 5" touchskärm
+ Dubbla CFAST 2.0 slottar för att spara data
+ Highspeed

Pris: $2995 för EF 4K
Pris: $4995 för EF 4.6K
Pris: $5495 för PL 4.6K

Introducing the world’s lightest handheld Super 35 digital film camera with 4.6K sensor, global shutter, up to 15 stops of dynamic range and more!

NAB 2015, Las Vegas, USA - April 13, 2015 - Blackmagic Design today announced Blackmagic URSA Mini, a compact and lightweight Super 35 digital film camera that’s perfectly balanced for handheld use and comfortable enough to be used all day. URSA Mini features an incredible 4.6K image sensor, switchable global or rolling shutter, up to 15 stops of dynamic range, a large 5 inch fold out viewfinder and dual RAW and Apple ProRes recorders.

Blackmagic URSA Mini is available in 4 models, customers can choose either EF or PL lens mounts and 4K or 4.6K image sensors. Prices for the Blackmagic URSA Mini start at $2,995 for the 4K EF model.

Blackmagic URSA Mini will be demonstrated on the Blackmagic Design NAB 2015 booth at #SL219.

Blackmagic URSA Mini is designed to be used on feature films, television shows, commercials, indies, documentaries, music videos and more. The stunning quality of its 4.6K sensor with 15 stops of dynamic range lets customers capture epic cinematic shots, while its compact size is perfect for solo shoots or smaller crews. URSA Mini features multiple mounting points so it can be easily accessorized with high quality cinema lenses, rails, matte boxes and more. The optional Blackmagic URSA Mini Shoulder Kit, which features a quick release mounting plate so it can go from handheld to shoulder or to a tripod in seconds, and the Blackmagic URSA Viewfinder, make URSA Mini perfect for pickup and run shooting situations.

Crafted from an advanced technology magnesium alloy, Blackmagic URSA Mini is rugged, yet extremely lightweight and comfortable enough to be used all day. It includes built in histograms, focus assist, audio level meters, dual RAW and ProRes recorders, high quality stereo microphones and a 5 inch fold out screen that can be used as an on set monitor. That means customers can dramatically reduce on-set equipment because so much of what they need is already built into URSA Mini, making it easier for smaller crews to use in tight locations.

Blackmagic URSA Mini is a true professional digital film camera with a 4.6K sensor that captures 4608 x 2592 pixels. The sensor features a global shutter for shooting up to 30 frames per second and up to a super wide 15 stops of dynamic range that delivers more latitude than traditional motion picture film. Blackmagic URSA Mini can also shoot up to 60 frames per second with rolling shutter for customers that need to work at higher frame rates. Built in sensor refrigeration ensures maximum dynamic range for incredibly clean images that have amazing detail in both dark shadow and bright highlight areas of the picture. Images are saved using 12-bit lossless CinemaDNG RAW, or ProRes for easy post production workflows with minimum storage requirements.

URSA Mini includes ¼” mounting points on the top and bottom of the camera for attaching standard accessories that customers are accustomed to using with larger, full size cameras. There is also a range of Blackmagic Design accessories that are designed to match and work perfectly with URSA cameras. Customers can choose from the Blackmagic URSA Mini Shoulder Kit which includes a shoulder pad with built in quick release tripod mount and a top handle.

The Blackmagic URSA Viewfinder features a high resolution 1920 x 1080 color OLED display and glass based optics that’s incredibly accurate and sharp so customers get a viewfinder that allows perfect focusing and operates just like an optical viewfinder.

“URSA Mini features a new 4.6K image sensor with an incredible 15 stops of dynamic range. That’s almost more dynamic range than the human eye can see, and far more than most traditional film!” said Grant Petty, CEO, Blackmagic Design. “Building on the phenomenal success of URSA, we’ve miniaturized the camera, included all of the essential tools filmmakers need, and still managed to make it light enough to use all day. URSA Mini puts true Super 35 digital film quality in the palm of your hand and is, quite simply, the most exciting camera I’ve ever seen!”

Blackmagic URSA Mini Key Features
Four models with the choice of two sensors, 4.6K or 4K sensor in EF or PL mount.
Built in dual CFast 2.0 card recorders allow unlimited duration recording in high quality.
Open file formats compatible with popular software, such as CinemaDNG 12 bit RAW. No custom file formats.
Support for CinemaDNG 4.6K RAW files and ProRes 4444 XQ, ProRes 4444, ProRes 422 HQ, ProRes 422, ProRes 422 LT, ProRes 422 Proxy recording at Ultra HD and HD resolutions.
Features all standard connections, including dual XLR mic/line audio inputs with phantom power, 12G-SDI output for monitoring with camera status graphic overlay and separate XLR 4 pin power output for viewfinder power, headphone jack, LANC remote control and standard 4 pin 12V DC power connection.
Built in high quality stereo microphones for recording sound.
5 inch foldout 1080 HD touchscreen for on-set monitoring and menu settings.
Optional URSA Mini Shoulder Kit, allowing both tripod and shoulder use interchangeably.
Built in gyroscope allowing recording of camera pitch, roll and yaw movements when working in RAW.
Includes full copy of DaVinci Resolve software color grading and editing software.
Additional Blackmagic URSA Mini 4.6K Model Features
Selectable global and rolling shutter sensor.
Wide 15 stops of dynamic range allows capture of increased details for feature film look.
Supports up to 60 fps 4.6K resolution capture in RAW.
Built in GPS for location tagging of recorded files for easy media management when editing.

Availability and Price
Blackmagic URSA Mini will be available in July starting from US$2,995 for the URSA Mini 4K EF, US$3,495 for the URSA Mini 4K PL, US$4,995 for the URSA Mini 4.6K EF and US$5,495 for the URSA Mini 4.6K PL models.

Läs mer:
https://www.blackmagicdesign.com/products/blackmagicursamini

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Tillbehör:

Batterimount - $95

Blackmagic URSA Mini Shoulder Kit - $395

Blackmagic URSA Viewfinder - $1495

Kameran använder CFast minneskort. Dessa är inte gratis dessvärre.
Här är en rekommendationslista från BMD.

What CFast cards should I use with the Blackmagic URSA Camera?
The following CFast 2.0 cards are recommended for 4K ProRes 422 HQ (up to 60 fps)

Lexar Professional 32GB 3400x
Lexar Professional 64GB 3400x
Lexar Professional 128GB 3400x
Lexar Professional 256GB 3400X
Wise CFast 2.0 128GB 3400X
The following CFast 2.0 cards are recommended for 4K RAW (up to 30 fps)

Lexar Professional 64GB 3400x
Lexar Professional 128GB 3400x
Lexar Professional 256GB 3400X
Wise CFast 2.0 128GB 3400X

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

http://www.onerivermedia.com/blog/?p=1410

Genomgående artikel av nya kameran.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

När du entligen bestämt dig för en kamera så spammar ni tråden med forum-kommendatur

Jag hoppas det är 4.6k sensorn du siktar på?
Visserligen $2000 mer men lätt värt det imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

När du entligen bestämt dig för en kamera så spammar ni tråden med forum-kommendatur

Jag hoppas det är 4.6k sensorn du siktar på?
Visserligen $2000 mer men lätt värt det imo.

Ja, passade inte direkt men - försvinner väl snart.

Oavsett, naturligtvis är det 4.6K sensorn. Den här kameran med EVF blir dyrare än tänkt.
Jämför jag mot Kinemini 4K med samma features så gott det går blir denna billigare när skärm
och licenser sådant är inräknat. Kinemini 4K kändes billig ett tag och går att få billigt..
Men, nej, denna är vassare på allt.

Själv då? Har du någon tanke på denna?
Hade varit kul så kunde vi skjuta 3D (skämt).

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ja, passade inte direkt men - försvinner väl snart.

Oavsett, naturligtvis är det 4.6K sensorn. Den här kameran med EVF blir dyrare än tänkt.
Jämför jag mot Kinemini 4K med samma features så gott det går blir denna billigare när skärm
och licenser sådant är inräknat. Kinemini 4K kändes billig ett tag och går att få billigt..
Men, nej, denna är vassare på allt.

Själv då? Har du någon tanke på denna?
Hade varit kul så kunde vi skjuta 3D (skämt).

// A

Kör bara!
Känns som hundra år när du skrev på fotosidan att du väntade på bmpc.
Nu är det slutväntat, eller om jag känner bmd så är det nu väntan börjar på allvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kör bara!
Känns som hundra år när du skrev på fotosidan att du väntade på bmpc.
Nu är det slutväntat, eller om jag känner bmd så är det nu väntan börjar på allvar

Tror nästan det. Du vet vad jag sökte och denna verkar passa in

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

En finurlig grej är som nämnt att kunna välja men rolling och global shutter, det gillas. Interna ND-filters lyser dock med sin frånvaro.
Frågan är om man vågar jobba proffesionellt med denna med tanke på BMD track record?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kärnfri:

En finurlig grej är som nämnt att kunna välja men rolling och global shutter, det gillas. Interna ND-filters lyser dock med sin frånvaro.
Frågan är om man vågar jobba proffesionellt med denna med tanke på BMD track record?

Beror ju på vad du sysslar med. Blackmagic används proffesionellt över hela världen i allt från Mythbusters till Bosh reklamen med tigern på TV i Sverige.
Allt hänger på uppgiften, men baserat på min erfarenhet av tre olika bmd kameror så säger jag "ja".
Den som lever får se.

Permalänk
Medlem

Interna ND-filter är en bekvämlighetsgrej. Jag hade väl föredragit det men samtidigt så ser jag inga problem i att stoppa filter i matteboxen alt. vari-nd skruvat i fronten. Alla mina gluggar är 77mm så simpelt.

Det är ganska ofta som jag kör polariserande filter istället för ND. Drar väl 2 stop och så slipper jag sminka folk så de inte blänker

Jag skulle aldrig filma något "kritiskt" med en kamera med denna typ av kamera.
Jag menar denna, arri alexa/amira, Sony F3/F5/F55.
Dessa kameror placerar jag i genren "kontrollerade inspelningar med omtagningsmöjligheter"

Kritiska saker är för "lättsammare kameror" som FS7, C100/C300 om vi pratar icke rena tvkameror.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Interna ND-filter är en bekvämlighetsgrej. Jag hade väl föredragit det men samtidigt så ser jag inga problem i att stoppa filter i matteboxen alt. vari-nd skruvat i fronten. Alla mina gluggar är 77mm så simpelt.

Det är ganska ofta som jag kör polariserande filter istället för ND. Drar väl 2 stop och så slipper jag sminka folk så de inte blänker

Jag skulle aldrig filma något "kritiskt" med en kamera med denna typ av kamera.
Jag menar denna, arri alexa/amira, Sony F3/F5/F55.
Dessa kameror placerar jag i genren "kontrollerade inspelningar med omtagningsmöjligheter"

Kritiska saker är för "lättsammare kameror" som FS7, C100/C300 om vi pratar icke rena tvkameror.

Förstår vad du menar, tillhör den senare kategorin, skulle nog placera f3 där också. Slutade använda mitt vari-ND för något år sedan då den hade lite för mycket CA, finns säkert bättre men det blir en utgift man får lägga till.

Frågan är hur tillgången ser ut på den nya sensorn känns som man måste beställa idag för att ens ha något i handen i år?

Permalänk
Medlem

Ja som bmd-veteran vet man att det är boka tidigt och mycket tålamod som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kärnfri:

Förstår vad du menar, tillhör den senare kategorin, skulle nog placera f3 där också. Slutade använda mitt vari-ND för något år sedan då den hade lite för mycket CA, finns säkert bättre men det blir en utgift man får lägga till.

Frågan är hur tillgången ser ut på den nya sensorn känns som man måste beställa idag för att ens ha något i handen i år?

Kanske den kan vara också.

I sann BMD-anda är det 6 månaders leveranstid på prylarna. MINST.
Beställde min BMPCC i April när den kom. Fick den i september
Min BMP4K beställde jag när den lanserades, blev uppringd typ 6-12 mån senare att jag kunde få den om jag ville
Eller nåt sånt. Minns inte exakt.

Däremot finns det käller som säger att BMD har blivit bättre på att hålla tiderna. URSA blev väl bara ett par månader försenad

URSA mini kommer jag beställa när jag sett paketpriset samt att priserna gått ut i Sverige.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1008509988/blackmagic...

Detta priset är ju inte roligaste jag sett.

Växlingskursen är närmare 12:- mot USD hos Scandinavian (visst, moms exkl. på utländska priserna)

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Det är ju 14% påslag på videokameror vid import också (därav bara 30min på de flesta DSLR).
Men det låter rimligt, både URSA och URSA Mini kostar ca 5000USD så de borde kosta ca samma i Sverige (URSA kostar 57K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är ju 14% påslag på videokameror vid import också (därav bara 30min på de flesta DSLR).
Men det låter rimligt, både URSA och URSA Mini kostar ca 5000USD så de borde kosta ca samma i Sverige (URSA kostar 57K)

Flyg NYC kan man få för under 5k T/R. Sen drar man taxfree på den där..

Låt säga $4995 * 1.10 (10% moms).
Enligt Taxfreestickan får man runt 10k tillbaka på den där.
Nu är det dock högst oklart hurvida USA har Global Blue TAX Free.
Då är man nere i 3800.

I Sverige kan man köpa den för 60k, dra av 10k global blue (som jag gjorde på ax100), sen 25% på firman
Det blir 38k i slutändan...

Inte dumt inte.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ähh va fan, köp den. Du kan ju hyra ut den för 2500kr/dag genom filmprylar så har du igen momsen och det där i ett nafs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ähh va fan, köp den. Du kan ju hyra ut den för 2500kr/dag genom filmprylar så har du igen momsen och det där i ett nafs

Jag har haft funderingar på att hyra ut mina objektiv och annat. Ligger ju massor av saker hemma som kan användas.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Flyg NYC kan man få för under 5k T/R. Sen drar man taxfree på den där..

Låt säga $4995 * 1.10 (10% moms).
Enligt Taxfreestickan får man runt 10k tillbaka på den där.
Nu är det dock högst oklart hurvida USA har Global Blue TAX Free.
Då är man nere i 3800.

I Sverige kan man köpa den för 60k, dra av 10k global blue (som jag gjorde på ax100), sen 25% på firman
Det blir 38k i slutändan...

Inte dumt inte.

Jag är lite ny på det här, vad är global blue för något?

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAAnen:

Jag är lite ny på det här, vad är global blue för något?

Det är Taxfree

Uppdaterade post #3 med en intressant artikel.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Tråkig nyhet för mig om jag någonsin skulle köpa ursa mini 4.6k.
APS-C gluggar är no go. Grymma Sigma 18-35/1.8 tillexempel skulle vignetera.
Funkar på 4K varianten men jag ser nästan 0 anledningar att välja den före Bmpc.

Edit: ta det med fyra hinkar grovsalt. Mina tester säger emot "internet folket".

Permalänk
Medlem

$250 så är Cfast ett "minne"
https://www.kickstarter.com/projects/648471422/rig-friendly-c...

Även om de blir billigare nu tack vare Canon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tråkig nyhet för mig om jag någonsin skulle köpa ursa mini 4.6k.
APS-C gluggar är no go. Grymma Sigma 18-35/1.8 tillexempel skulle vignetera.
Funkar på 4K varianten men jag ser nästan 0 anledningar att välja den före Bmpc.

Edit: ta det med fyra hinkar grovsalt. Mina tester säger emot "internet folket".

No offence men jag tar det där som rent skitsnack.
Ett par dagar efter 4.6K-releasen kom en video upp på BMD's sida där CaptainHook visar 4.6K sensorn fast på ordinarie URSA. Han säger att han använde i princip bara 18-35 f/1.8 för videon.
Jag har själv ägt det objektivet och jag har provat fota med det på min 5D och objektivet täcker absolut inte sensorn men täcker stora delar av den. Betydligt större än APS-C faktiskt.

Så, jag vet inte vilket plåthuvud det är som påstått detta... Sen tar det ju i regel 1-2 sek att fixa en vinjettering

Skrivet av Nisse-Tuta:

$250 så är Cfast ett "minne"
https://www.kickstarter.com/projects/648471422/rig-friendly-c...

Även om de blir billigare nu tack vare Canon.

Såg den där igår.. Mycket spännande men taskig implementering. Varför väljer man 5V? Kameran har ju 12V ut =/

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

No offence men jag tar det där som rent skitsnack.

Tar ingen offence när folk håller med mig. Som sagt mina test bevisar att det är falskt så jag behövde inte ens fråga Hook
Däremot så är vignettering inget som går att "fixa" utan att sabba bilden. Jag vill få rätt i kameran, inte efter.

Skrivet av Holck:

Såg den där igår.. Mycket spännande men taskig implementering. Varför väljer man 5V? Kameran har ju 12V ut =/

Dom klarar kanske inte 12V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tar ingen offence när folk håller med mig. Som sagt mina test bevisar att det är falskt så jag behövde inte ens fråga Hook
Däremot så är vignettering inget som går att "fixa" utan att sabba bilden. Jag vill få rätt i kameran, inte efter.

Dom klarar kanske inte 12V.

Absolut. Är med på det.. Mitt uttalande att fixa i post gäller mycket mycket mild vignettering vilket i princip ALLA objektiv ger. Om den är kraftig så är det fel objektiv och då håller jag med dig.

Angående 12V - well, man sätter ju bara en regulator som tar 5-18V t.ex och som ger 5V ut. Bara två komponenter behövs för det. Har t.om sådana liggandes

Jag kanske inte är påläst. Kanske ger Ursa 5V ut också och inte bara 12V.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Sett den, skulle personligen köpt boxen på Kickstarter.
Rent ekonomiskt:
En kabel $68
Box med två kablar, två ssd slots, förberett för rigg osv $250

Men tack vare Canon har priset på Cfast börjat sjunka rejält så det kanske inte behövs när kameran släpps (vilket ju kan vara ett halvår tills).

Permalänk
Medlem

Om den där heter mini vill jag nog inte veta hur stor en major är, lär ju se ut som Schwarzenegger med en tommygun eller nåt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Om den där heter mini vill jag nog inte veta hur stor en major är, lär ju se ut som Schwarzenegger med en tommygun eller nåt

Permalänk
Medlem

Lite mer som Bruce Willis i Schakalen och hans superbössa då

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Om den där heter mini vill jag nog inte veta hur stor en major är, lär ju se ut som Schwarzenegger med en tommygun eller nåt

Det är en liten kamera. Liten och dessutom ge ergonomin som behövs.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM