Tips på förstärkare till dessa högtalare

Permalänk
Medlem

Tips på förstärkare till dessa högtalare

Har ett par Dali Evidence 870 som jag är ruggigt nöjd med.
http://www.dali-speakers.com/en-US/Loudspeakers-1/EVIDENCE-870.aspx
Har under många år bott i en etta så jag har inte haft plats för någon stereo hylla anordning utan kopplat högtalarna via en gammal mini stereo samt och via den kört mp3or via datorn och Soundblaster X-Fi HD USB.
Nu är det dags för en stor tvåa och blev sugen på att köpa en förstärkare/Reciever som kan driva högtalarna på ett rättvist sätt.

Jag är inte ute efter någon superförstärkare för 20 lax utan kanske upp till 5000. Även beg skulle funka.
2 kanals eller 5 kanals ljud. Jag lyssnar nog mest på musik (trance, house, rock/hårdrock) men kanske även på film nån enstaka gång. Dock har jag inga surround högtalare så 2 kanals stärkare borde faktiskt räcka.

Tacksam för förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Har ett par Dali Evidence 870 som jag är ruggigt nöjd med.
http://www.dali-speakers.com/en-US/Loudspeakers-1/EVIDENCE-870.aspx
Har under många år bott i en etta så jag har inte haft plats för någon stereo hylla anordning utan kopplat högtalarna via en gammal mini stereo samt och via den kört mp3or via datorn och Soundblaster X-Fi HD USB.
Nu är det dags för en stor tvåa och blev sugen på att köpa en förstärkare/Reciever som kan driva högtalarna på ett rättvist sätt.

Jag är inte ute efter någon superförstärkare för 20 lax utan kanske upp till 5000. Även beg skulle funka.
2 kanals eller 5 kanals ljud. Jag lyssnar nog mest på musik (trance, house, rock/hårdrock) men kanske även på film nån enstaka gång. Dock har jag inga surround högtalare så 2 kanals stärkare borde faktiskt räcka.

Tacksam för förslag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?ca_source=gaw&ca_ace=&ca_n...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack. Ja förmodligen spelar det väl inte så stor roll vad jag väljer antar jag. Så länge man inte tar något billigt skräp som är för klen att driva högtalarna.
Jag har haft Yamaha och Onkyo stärkare tidigare.

Något som jag undrar lite över är det här att högtalarna har Nominal Impendance 4 ohms.
Måste jag då använda en stärkare som också har 4 ohms eller fungerar högtalarna även med en stärkare som har/kör 8 ohms?
Den där Rotel stärkaren körde 8 ohms såg jag.

Permalänk
Medlem

En förstärkare har inte ett visst antal ohm, utan klarar att driva högtalare som har en impedans ner till ett specificerat tal.
Effekten specificerar man i olika impedanser, så rotel-förstärkaren klarar att leverera 40 watt in i en last (högtalare) som har en impedans på 8 ohm. Kollar du upp noggrannare specifikationer borde den klara att leverera nästan det dubbla in i en last på 4 ohm (dina högtalare).

Hoppas det inte blev rörigt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kanon då vet jag TAck för en bra beskrivning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robie76:

Kanon då vet jag TAck för en bra beskrivning.

Jag skulle titta på Hifi klubbens hemsida och leta upp något prisvärt bland Denon eller NAD. Bor du där det finns en butik så gå ner och prata med dem. De säljer Dali och har garanterat blykoll på vilket förstärkare du bör ha.

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag skulle titta på Hifi klubbens hemsida och leta upp något prisvärt bland Denon eller NAD. Bor du där det finns en butik så gå ner och prata med dem. De säljer Dali och har garanterat blykoll på vilket förstärkare du bör ha.

Lycka till

Japp. Köpte mina högtalare där för massa år sen